Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 641 ggr
linneamattsson
0

Kaninungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag har nu babylycka här hemma eftersom min hona har fått en kull med 5 bedårande ungar. Ingen var dödfödd och alla verkar friska. Det här är min första kull jag haft och jag har läst allt jag hittat och jag känner mig ganska kunnig. MEN jag är fortfarande osäker.

Första frågan: När får jag börja hålla på med ungarna?

Jag har endast petat runt lite i boet med en ny latexhandske (vanlig engångshandske) som jag gnidigt in i mammans avföring och päls. Mamman litar inte riktigt på oss och hon stampar när hon ser att vi kommer nära boet och vi vågar då inte närma oss mer. Eftersom jag läst att hon kan bita ihjäl ungarna så vill jag vara HELT säker innan jag börjar hålla i dom. Jag vill ju väga dom och se att dom är i bra skick, men vill inte riskera att hon överger dom. Har alltså aldrig tagit upp någon av ungarna.

Andra frågan: Kan jag ”flytta” på boet?

Jag hade helt ärligt ingen koll att hon hade fått ungarna, så vi satte henne i en transportbur och satte henne inomhus eftersom vi ville att hon skulle föda inomhus ”innan” hon skulle föda. Men så upptäckte vi att det låg en kull med ungar där och då lyfte vi underifrån upp boet och la dom på en kartongbit (se bild) och den kartongbiten la vi in u buren. Dom ligger alltså inte på något spån/hö/halm. Har läst att om man inte har ungarna på spån/hö/halm, så ska man ha dom på en handduk/fleece/filt. Men jag vill inte flytta på ungarna om det finns chans att hon överger dom.

Är kartongen är för kall för att dom ska kunna hålla värmen????

Tredje frågan: Ska man avmaska eller gör något sånt innan leverans? Jag har ingen koll på sånt!

Mickis1994
3

(Gå in på www.kaninmagazinet.se och läs deras artiklar om kaninavel/uppfödning)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Peak303
0

**När får jag börja hålla på med ungarna?
**Beror helt och hållet på vilken hona man snackar om.
Vissa vill inte att man rör ungarna alls för ens dem själv hoppar ur boet medan andra inte bryr sig och visar mer än gärna upp ungarna direkt när dem kommit. Jag brukar ändå låta förstagångshonor vara mest första veckan om där inte är någon unge som hamnat efter eller liknande. 

Kan jag ”flytta” på boet?
Jag hade inte flyttat på boet för ens ungarna börjar vandra själv. Men bor honan med ungarna nu eller hur menade du?

**Ska man avmaska eller gör något sånt innan leverans?
**Nej man brukar inte avmaska kaniner om dem inte har mask.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zabbio
0

De ser ut att ha gott om mamma-ull och är ju inomhus, så jag hade inte bekymrat mig om värmen. Men se till så att hon har halm/hö att bygga med. Kanske lägga lite runt ungarnas bo om hon tillåter.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

linneamattsson
0

Jag har kollat där men hittar inte svaren på mina frågor…

pernillaoscarsson
0

Men var mamma kanin utekanin när ungarna föddes? "..och satte henne inomhus eftersom vi ville att hon skulle föda inomhus ”innan” hon skulle föda." Inte så bra att ta in en utekanin när det är så kallt ute nu ju. Eller missförstod jag? :P

Svar på dina frågor:

Anpassa dig efter kaninmamman, vill hon inte att du håller på med ungarna så låt dem vara då mamman är i buren. När du kollar till dem så kan du släppa ut honan på golvet och göra som du gjort nu, gnida in händerna i dofter från mamman, och kolla så att ungarna växer och ser välmående ut. När de blir större och klarar sig lite bättre själv, så kommer nog mamman låta dig umgås mer med dem. Nu är de ju helt försvarslösa så mamman är väl bara beskyddande över dem :)

Låt det vara som det är nu, där finns myycket päls så de håller nog värmen bra :) Och avmaska behövs inte göras som på katter :)

Englahi
0

Jag brukar kolla så alla är friska några timmar efter födseln. Då tar jag bara ut honan. Men kolla bara så att din hona inte blir allt för stressad! Jag kollar till ungarna några ggr under dagen, det gör dom "tamare" senare också. Ibland har det hänt att jag har fått stödmata nån unge med kattmjölk, ett pulver som man blandar med varmt vatten. Och då behöver man ju mata nån gång per dag :)