Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2977 ggr
Lizelda
0

Byggtips!

Hej!

Jag har en liten dvärgvädur på ca 4 mån som heter Bellemere och kallas Belle. Det finns två andra dvärgvädurar hemma och de bor alla tre ute i ett bås i vårat hundhus men i sommar ska de få flytta ut till våran gamla lekstuga och få en stor inhägnad där.

Nu är det så att jag tycker det är sjukt kul med djur och vill därför satsa lite på kaniner - typ avla och ställa ut mycket - och då behöver jag ha burar. Då de större oftast är väldigt dyra så tänkte jag engagera min syster i att hjälpa till att bygga en eller flera istället! Är det någon som har några tips? och råd för hur jag ska bygga den? Vill gärna att den ska se hyfsat snygg ut men samtidigt vara väldigt praktisk!

Ska man isolera den? Behöver insidan lackas och i så fall med vad? Bör man ha fönster på sidorna av buren? Hur högt över marken bör den vara? Fungerar det att ha hundgårdsnät i inhägnaden eller kan kaninungar ta sig ut då?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

moizzz
0

isolering behövs inte. jag vet inte vad du men ar med hundgårds nät men kaninungarna tar sig ut genom kompost galler o sånt. det är inget specielt mått på hur högt över marken den bör vara men jag har 20 cm och det räcker. det räcker att ha ett stort fönster i buren. jag vet inte med vad du ska lacka med men kallasfalt tycker många är bra att måla botten med.

Lizelda
0

#1 Tack! Vad är kallasfalt? Och borde det funka ifall jag sätter hönsnät runt också?

moizzz
0

jag tycker minknät är bättre men det blir nog bra. kallasfalt är som någon grej man målar botten med så förstörs inte träet av kanin kisset.

Lizelda
0

Gud så praktiskt! Och vilket nät jag har beror nog mest på hur hållbara de är. Är minknät hållbarare än hönsnät?

CorneliaAndersson
0

Japp. Hönsnätet kan de bita sönder ;)

Minknätet är lite tjockare (går ej att tugga sönder) och hålen är mindre, det kommer altså varken in eller ut några djur:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lizelda
0

Okej, då blir det minknät :)

Twix*
0

Ska man isolera den? nej, har hört att det gör mer skada än nytta (stänger in kall luften på vintern om man har buren "öppen" som ex ett nätfönster) Behöver insidan lackas och i så fall med vad? nje mina kaniner har gnagt på buren som vi lackat vilket inte är bra om man inte har ett "djurvänligt" lack men ett sånt lär man nog få leta efter Bör man ha fönster på sidorna av buren? kan ju vara trevligt för kaninen att se lite mer ;) men det kan vara bra ha en "gardin" som du kan dra för när det är väldigt soligt/blåsigt Hur högt över marken bör den vara? tillräckligt för att ingen fukt från marken går upp i burgolvet så att de möglar och sånt men en halv meter kanske? Fungerar det att ha hundgårdsnät i inhägnaden eller kan kaninungar ta sig ut då? finns ju olika men jag gissar att öglorna är för stora men som andra rekommenderat: minknät

Lizelda
0

Tack! Nu har jag lite att tänka på men uppskattar vidare råd och tips?! :)

Lizelda
0

Bör man gräva ner nätet i en inhägnad under hela eller bara på sidorna?

CorneliaAndersson
0

Jag hade grävt ner nätet en bit (både sidor och botten) ifall kaninen vil gräva lite :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lizelda
0

Tänkte att eftersom jag ska bygga inhägnaden runt en lekstuga så vill jag inte behöva flytta på den men jag vill ju inte att ninisen ska ta sig ut

Lizelda
0

Putt. Vill ha mer tips?! ^^

Ljusta
0

Om du ska bygga nytt och inte är begänsad av en viss yta så är mitt råd att du bygger så stora burar som du kan och har råd med, tex 200x60 (70). Då kan man inreda burarna mycket bättre och slipper ha "bara" sitthylla som stimulans plus att kaninerna får utrymme att röra på sig och håller sig friskare kroppsligt och mentalt. 

Och bygg i ett hållbart material, ex osb som kläs med råspånt. Måla burarna invändigt på golvet med ladugårdsfärg eller kallasfalt (men det har du redan fått råd om).

Tänk också på att en del av framsidan bör vara täckt om den står ute, som skydd för sol och vind. Sen är det bra att man gör dem så lättstädade som möjligt, tex spånstopp fram som är lätt att ta bort så man slipper lyfta ut all avföring. Sen tycker jag personligen det är bra att kunna hägna in hela kaningården som skydd för rovdjur plus att man kan släppa någon kanin lös varje fodring :)

Ljustadalens kaningård

Lizelda
0

Hur mycket kostar det att bygga en sådan ifall man gör en tvåfackare med samma mått till varje bur? Och är det väldigt svårt?

Lizelda
0

Putt

Lizelda
0

Putt