Allergitips!
Har sålt våra kaniner, eftersom mitt barn utvecklade allergi..
Kvar har vi en kastrerad hane på fem år, har inte lyckats hitta något bra hem till honom.
Ev skulle det kunna funka att ha honom utomhus, men när går det att flytta ut honom är frågan?
Mitt barn mår dåligt varje dag, och detta börjar kännas som en hopplös situation!
Ja det kan hjälpa att flytta ut kaninen.
Man brukar säga att det går bra att flytta ut kaninen när det är runt 10graders skillnad ute och inne.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ett tips? är om du har tillgång till att flytta ut i förråd där det är lite mellanläge. Att flytta ut i garage kan funka men att tänka är att då kan inte bilen vara i garaget då avgaserna som kommer från bilen är skadliga för kaninen.
Men precis som Malin skrivit ovan kan det vara bra att försöka vänta tills det är lite varmare ute.
Du vet ingen som kan hjälpa er under en kortare period tills det blir lättare att flytta ut honom? Tänker mig som korttidsfoderhem :)
Jag har tillgång till ett kallförråd. Men det är inga fönster där, och jag vet inte hur ventilationen är. Belysning finns.
Det känns hemskt tråkigt att sätta en kanin därinne.
Är det bättre för honom om han har sällskap av en annan kanin? En kompis har en utekanin som hon behöver kaninpassning till när hon ska åka till Thailand i en månad nu snart.
Tänker om de bor ute tillsammans, så kan de värma sig på varandra?
De har bott tillsammans förut, då det är hans dotter, och jag passat den tidigare och haft dem i samma bur.
Ventilation av något slag måste finnas oavsett vart du har honom. Och förstår vad du menar med att det känns tråkigt för honom att vara ensam där ute.
Sällskap beror helt på honom. En del kaniner som bott ensamma mesta delen av sina liv, är inte alltid så pigga på att få sällskap :/
Dessutom om du tänker dig att de ska bo tillsammans så måste du ha uppsikt över de i början så att eventuella skador eller bråk inte uppstår.
#4 De har bott tillsammans tidigare, men det är klart, jag vet ju inte om de vill bo ihop nu. Såklart kommer jag ha koll på dem, så de inte bråkar, men om det funkar att ha dem ihop, vore det bättre för honom att ha en annan kanin att bo med utomhus? Eller blir det för kallt i alla fall?
Om du har möjlighet skulle jag vänta lite med att ta ut honom, alternativt försöka sätta honom i mellanläge ett par dagar/vecka.
Men sen hänger det lite på hur kallt/varmt du har utomhus där du bor :)
Jag har 19 grader inomhus, och i inneförrådet ca 15-16.
Utomhus skrev du ju, sorry 🤦♂️
Mellan 1-6 plusgrader de senaste veckorna. Men det kan förstås ändras.
Skulle nog försöka vänta tills det är iaf 9-10 grader ute. Men det är verkar ju vara lite akut med tanke på ditt barns allergi.
Försök hitta på något sätt för kaninen att försöka vänja sig vid utomhustemperaturen. Men att göra det försiktigt och succesivt ;)
Kan ditt barn ta allergitabletter tills det blir varmare ute? :)
Förstår att det inte är det roligaste alternativet. Jag har själv allergier och avskyr att ta tabletter, men om det är kris så är det.. och att ha djur i sin omgivning är otroligt givande och utvecklande på många plan. Det sänker inte minst adrenalinnivåer och att klappa djur utsöndrar välbefinnande ämnen m.m. Men det måste ju vara en positiv erfarenhet med djuren, både att djuren har det bra och tas väl om hand vilket kan öka empati och ansvar hos barnet, men även att det är trevligt för människan att umgås med djuret, utan kliande ögon och rinnande näsa.
Förvara hö och halm i garage/förråd om ni inte redan gör det, det kan förvärra allergi.
Fiskolja har jag märkt mildrar mina allergiska besvär. Fråga mig inte hur och varför, men tar jag det är jag mycket mindre känslig mot alla mina allergier. Dessutom är det ju nyttigt på många andra vis ;) Fast inte om man tar blodtunnande då fiskolja även minskar blodets koaguleringsförmåga.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack! :-)
Barnet tar allergitabletter varje dag (är allergisk mot annat också, bla hö, men just kaniner skulle tydligen hen tåla… vilket hen ändå utvecklade allergi emot :-( )
Barnet har varit väldigt ledset, och inte alls velat göra sig av med kaninerna, även om allergin varit besvärlig. Men det blir värre för varje dag, numera är kaninen instängd i klädkammaren och barnet tar allergitabletter varje dag, men mår dåligt i alla fall.
Enda hoppet är liksom att flytta ut han, men han har som sagt bott inne alltid.
Är det krititiskt läge så är det. Om ni har plusgrader ute så borde det gå, med en bra bur och mycket halm att krypa in i. Kan han bo tillsammans med "thailandskaninen" och komma väl överens så är det ju klockrent.
Om jag var du, så skulle jag först och främst prova om hopsläpp med thailandskaninen funkar. Har du rymlig utebur? Ju mer utrymme det har desto lättare är det för dem att få det att gå ihop tillsammans, tror jag. För ditt barns skull borde ju kaninen flytta ut så fort som möjligt, och man vill ju samtidigt erbjuda kaninen en god och stimulerande tillvaro.
Du får helt enkelt testa och se om det funkar. Blir det skräp av allt så får man ju ompröva . Men ska kaninen bo ute så är det ju absolut bäst med sällskap. Att sitta själv utan någon direkt sysselsättning och stimulans dygnet runt är ju inget bra liv för en kanin.
Hoppas verkligen det löser sig för er, både ditt barn och lille ninen. Håller tummarna!
Om du har en infravärmare för att få upp temperaturen lite? Kanske kan funka. :)