Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 337 ggr
fridahedstroom
0

kyla? diare?

1. kan jag nu när det är ca 5 grader ute ta ut min lilla inne-kanin som bor i ca 20 grader normalt? utan att de blir några konsekvenser? då menar jag på en liten promenad eller liknande, bara för stunden.

2. när jag köpte henne så märkte jag efter ett tag att hon hade små lösa pluttar som lätt fastnade i rumpan men satte henne då på diet, hö och vatten. hon blev bra i magen men sen när jag gav henne pelletsen igen så blev hennes bajs löst/mjukt. efter några dieter och några prov-pellets dagar så blir hon inge bättre i magen. vad ska jag göra? 

hon äter vanlig pellets och det är samma pellets som uppfödaren hade. kan jag låta henne gå på bara hö och vatten eller måste hon ha pellets? 

har tänkt låta henne äta de i en vecka nu och se om det bara är förändringen i matväg som gör så att hon har magproblem.

juliafrojd
1

Du måste vänja in henne vid pelletsen (om du nu inte redan har gjort det). Att du börjar med att ge henne ett par stycken i början och sen öka lite och sen lite till.

Men om hon klarar sig utan pelletsen (att hon inte blir mager) så kör på bara hö o vatten. :)

Evelina!
1

1. Det går fint, tar själv ut mina innekaniner ibland för att hoppträna ute. Fungerar bra nu när det är så milt. 2. Det är inte nattbajset du ser? Kaniner äter ju sitt eget bajs, blindtarmsavföring eller nattbajs kallas det och är ganska mörkt, kletigt och luktar hemskt illa. Vanligtvis ser man inte detta då kaninerna bajsar/äter det på natten, men ibland om kaninen får för mycket näring av den övriga kosten (t ex när du ger pellets) kan de strunta i att äta upp det. Är allt bajs löst bör du kanske överväga att tala med veterinär/ha henne på hö och vattendiet så länge, men om det bara är en del av bajset som är löst kan det som sagt bero på att hon inte äter upp (allt) sitt nattbajs. Har du ett bra hö och hon inte tappar vikt etc. när hon bara får hö tycker jag gott du kan fortsätta med det. Bor hon dessutom inne behöver hon ju ingen extra energi för att hålla värmen som utekaniner ofta kan behöva, vilket ofta är en anledning till att man ger pellets som tillskott.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning