Hane och hona
Min kompis har en hona och hane i samma bur. Ingen är kastrerad eller steriliserad. Så honan får kullar direkt efter varann. Frågade hur många kullar honan haft, hon svarade ca 5 st.
Vet att en av ungarna blivit missbildad, föddes med bara ett öra.
Denna ungen fick hennes kompis sedan.
Båda dessa kaniner är förresten från djuraffär.
Frågar henne varför honan och hanen bor ihop. Hon svarar att hanen är för gammal för att kastreras.
Tycker att detta är jätteelakt mot denna hona! =(
Vad ska jag säga till henne?
Hanen är 6 år och honan är ca 2 år.

Stackars hona, fråga om hon kan köpa eller bygga en ny bur
Usch, jag håller med dig. Jättelakt mot honan!! Finns väl inte så mycket att säga till henne när hon endå inte verkar gör något åt det?:S

Gud vad hemskt , säg att det skadar honan att ta så många kullar och om hon inte lyssnar skulle jag anmäla henne , spelar ingen roll om det är en kompis eller inte , man måste ju tänka på kaninen :)
Stackars honan hoppas verkligen att du pratar med henne om detta!

Nu har jag pratat med henne. Hon säger att hon ska kolla efter burar..
Tur att hon lyssnar på mig iallafall!
#5 Bra gjort.

#6 Tack! :) ^^ Hoppas det löser sig! :)

stackas honan!
Men honan och hanen får inte paras sig för mkt för den kan bli sjuk!
Honan får inte para sig när hon är 3 år och hane får inte para sig när han är 3-4 år
Det har jag läst i alla fall
Det är inte bra för honan att få flera kullar efter varandra. 2 kullar efter varandra är okej, men sedan ska honan få vila, annars blir hon utsliten.
Att en unge saknade ett öra är knappast missbildning. Det är så lätt för honan när hon tar fosterhinnan att hon kan råka käka upp svans, öra, tass.
#8: Åldern spelar ingen roll för hur länge man kan ha kaninerna i Avel. Hanarna kan du avla på i princip hela deras liv från att dom blivit könsmogna.

#8 "Honan får inte para sig när hon är 3 år och hane får inte para sig när han är 3-4 år"
Honan kan paras när hon är 3 år om hon har bra hälsa & kondition. DOCK måste hon ha fått en kull innan hon blev ett år, annars drar bäckenet ihop sej…
Hanen kan paras vid vilken ålder som helst, huvudsaken är väl att han har ork nog att genomföra det ;)
Däremot tycker jag att honan får på tok för många kullar alldelles för tätt inpå! Och vilken stress det måste vara för båda! går att nämna så många fel i den här situationen…

Oj då. Kan förstå att det är svårt för dig efter som hon är din kompis, men bra gjort att du pratade med henne :)
du måste säga ifrån. Det är ju inte bra för honan att bli parad så många gånger på kort tid
# hon har redan gjort det