Utställningskanin - vilken ras?
Har ju när nya buren kommer ett eller två tomma fack till ny(a) kanin(er) och ska dels ha en hoppkorsning, dels funderar jag på en renrasig, öronmärkt kanin med stamtavla att testa på utställning med. Pga burstorlek (även om kaninen kommer få vara lös mkt) önskar jag en ras i liten storlek (max 3 kg), ska vara snäll och trevlig och gärna ha en kropp som lämpar sig för hoppning. Har funderat på hermelin och dvärghare, hermeliner har jag tidigare varit lite reserverad till, men efter att ha fått hem en hermelnkorsning känns rasen inte alls lika främmande. Men hur är dessa raser i lynnet? Dvärgharar är ju inte kända för att vara snälla har jag förstått, eller är det bara en myt? Dvärgscheckar, någon som vet något om dem? Eller har förslag på annan ras som skulle passa mig? Har redan två dock ej märkta dvv, så den rasen är inte aktuell i första hand. Färg har ingen större betydelse, men är en fördel om rasen är godkänd/finns i blått/viltgult/mantlat i någon av dessa färger Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Sachsengold tycker jag är mysiga kaniner. Den jag har hemma är en riktig nallebjörn och deras vackra orangea färg är bara sååå underbart vacker!
Landar enligt rasstandrarden på 2,51-3,20 kg
Annars är jag frälst på dvärgharar, men de har en tendens att bli lite ettriga men små är de allt 
Jag personligen älskar dvärgharar, men brukar inte rekomendera rasen till ovana kaninmänniskor.
Du verkar ju inte vara direkt ovan med kaniner, så jag tycker absolut du ska köra med dvärghare👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 Sachengold har jag funderat på, men blir i sådana fall en liten individ (inte optimalt för utställning)! Hur är de att hoppa med? Berätta gärna mer om dvärgharar, i vilka färger som finns (vilka är vanligast?) och hur de är i sättet (dvs hur ettriga kan de egentligen bli?) och hur går det att hoppa med dem? #2 Låter lovande, de är ju så sjukt vackra hararna! Är bara osäker på om det är en för "tuff" ras för mig. Och i vilka färger är de godkända/vanligast förekommande? --- Någon som har koll på hermeliner? Såg vigge_s Snö i Åkersberga och blev helt frälst! Är de lika ettriga som exempelvis dvärgharar?
#3 Rasens "grundfärg" är VRÖ, vet att Blaxtorp kommer sälja ett par VRÖ dvärgharar på LU, så det kanske vore något?😎
Vet att zobel brun förekommer en hel del också, samt white svart & ryss zobel brun. Men som sagt, vanligast VRÖ😊
I min mening är hermeplutter mycket lugnare & trevligare än dvärgharar, men det är ingen ras jag fastnat för direkt🤔
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#4 Rent spontant när jag läser din text känns det som att det är en hermelin jag vill ha, de finns ju även rexpälsade och som sagt verkar de ha ett rarare temperament än dvärghararna. Men hur är det med dvärgscheckar? Någon med erfarenhet? Vilka uppfödare finns?
#5 och #6 Låter som en jättespännande ras! Hur stora blir de? Hur många uppfödare finns det i Sthlm-/mellansverige-området? Och hur är de i temperanentet?
#8 1,7-2,1 kg är de. Det finns nog mest uppfödare i sthlm av Liten rex i hela landet. Bland annat vi då i bålsta, sen finns det i sollentuna och några söder om stan. De är livliga, påhittiga och behöver aktivering. Om du kommer till LU kan du säkert få titta på någon lite närmre!
#9 Låter som en perfekt kanin i perfekt storlek! Ja, jag kommer till LU och hade planerat att komma i kontakt med någon uppfödare av den ras jag bestämt mig för innan och förhoppningsvis kunna få kaninen levererad till LU. Ni har inga som är lagom att säljas vid LU?
Rekommenderar också Liten rex! Jättetrevlig pigg ras!
Ljustadalens kaningård
#10 Om du mailar mig så kan vi prata via mail i stället!
Sachsengolden jag har är inte så jätte förtjust i hoppningen, men har hoppat flera hinder och gett många fina korsningsungar som kommit upp i klasserna.
Har dock inte hört om så många som hoppar med sina. Men min är nog i de större laget och kanske därav inte är så lämpad för hoppningen.
Dvärghare är fantastiska som hoppare, de har verkligen en övertro och hoppar allt! (även om de egentligen inte har oddsen för det). Men precis som ovanstående säger så ska man vara beredd på att du kan få en kanin med humör och mycket vilja. Har haft både dumsnälla småharar och lite mer ettriga damer här hemma.
Helt klart en ras med mycket personlighet och man får otroligt mycket kanin för storleken 

Mina hermeliner är helt underbara i temperament! Den ena ska kela och mysa hela tiden medan den andra är livligare och vill skutta omkring och undersöka saker, men även hon är mysig när man väl har övertalat henne att ligga still och mysa. Mina pluttar är vita blåögda och kommmer att stambokföras i maj innan de får kull. 🙂 Den ena av mina ninisar tycker om att hoppa medan den andra inte är särskilt förtjust i det så jag antar att det är väldigt individuellt om de tycker om hoppning eller inte. 😉
Putt putt! Var hittar man uppfödare av hermelin rex?

Jag har (bortsett från ett antal korsningar) bara haft hermeliner och mina var jättesnälla och lugna. Det kan ju bero mkt på vilken linje det är. Hade ett litet monster man honom sålde jag till Finland :D (De som köpte honom kände till hans temperament).
Har nu fått tag på en liten rex som jag får hem efter LU, kommer bli jättespännande. Tack alla för era svar!