Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 1713 ggr
Corneliaae
1

(S) Världens finaste

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Nu har jag tagit det tuffa beslutet om att min älskade lilla pojk ska säljas! 

Han heter Cosmos och är född 17 Juli 2013. Han är av raserna lejonhuvad, dvärgvädur och hermelin. 

Han är den mest underbaraste lilla kanin jag någonsin träffat rent ut sagt. När han kom till mig så var han liten, rädd och vågade knappt hälsa. Nu är han orädd, går lös i mitt rum med sin bur öppen, kommer fram och hälsar, hoppar upp i sängen o lägger sig till rätta och somnar snabbt. Jag säljer han då jag valt att skaffa mig renrasig kanin istället och känner att jag tycker Cosmos är värd mer tid än vad jag kan ge honom. Han är lite sprattlig när man lyfter honom men när han väl är i famnen är han lugn och gillar att få masserade öron och nacke! Han är van vid att gå i sele. Bor just nu inomhus men kan flytta ut så fort det blivit över +15C° ute! Han finns Halmstad, men även i Tidaholm (som ligger nära Skövde, Falköping & Jönköping) på helgerna. Han är en kanin som klarar av att hantera stressiga situationer. Då vi åker 3 h tåg varje fredag och söndag och då sover han hela tiden, oftast i sin transport bur.

Den som köper honom får med lite av hans hö, pellets, hans filt som han älskar och en garanti på att kan ni inte ha kvar honom ska han tillbaka till mig! 

Han säljs för en symbolisk summa på 300, kan tänka mig att gå ner i pris om jag vet att han får rätt hem.

Corneliaae
1

Gosepojken!

Corneliaae
1

Banan är en favorit!

Corneliaae
1

morgonmyser

Corneliaae
0

Julafton

Corneliaae
0

Älskade Cosmos

hamstertokiglisa
0

Varför skaffade du en blandras för första början?

Och du skrev att han förtjänar mer tid än vad du ger honom, men då kommer det ju bli likadant med din nya? :)

Men han var jätte söt 😍

Corneliaae
0

För jag visste inte så mycket om kaniner då tyvärr! Men har nu läst på!! 

Ja, men alltså om jag har båda två syftade jag mer på! Att då får båda kaninerna för lite tid nämligen! :/ 

Ja, han är ett riktigt charmtroll! 

Mattespirog
2

Hade du tänkt att föda upp renrasiga kaniner, eller hur tänker du? :) Om inte, hur kan du få för dig att sälja din kanin för att sen skaffa en annan? Tänk vad du mister. Den nya kanske inte als är lika trevlig som Cosmos.

Friggeshoppkaniner
0

Sorry för OT, men kan du inte kastrera honom och skaffa en renrasig tjej till han bara då? Om du vill ha kvar honom dvs :)

pernillaoscarsson
10

Förlåt, men hur kan man välja bort sin älskade kanin för att den inte är renrasig? :S Så mycket mer jobb är det inte med två kaniner, kastrerar du din nuvarande och skaffar en hona så kan de ju gå ihop, därmed behöver du inte turas om med att ha dem ute vilket i sin tur sparar tid. Du kanske får städa lite oftare men mer än så är det inte.

Jag tycker det är hjärtlöst att bara dissa en kanin sådär. Vet dock inte på vilka grunder förutom att du vill ha en renrasig. Antar att du inte ska föda upp i och med att det betyder måånga kaniner. Kanske utställning? Men att åka på utställningar tar också tid.

Du får gärna förklara bättre ifall jag missuppfattat :)

Corneliaae
0

Jag har själv funderat på att skaffa en utebur så jag kan ha Cosmos ute och Honan inne! För känner själv att det skulle va svårt att lämna ifrån mig honom om jag inte är säker på att han får ett bra hem. Ja, tanken är utställning!  #8 #9 #10

Friggeshoppkaniner
0

# 11 Okej, men annars kan dom säker bo tillsammans inomhus🙂

Corneliaae
0

Ja givetvis men känner att jag inte vill riskera att kastrera honom! :) #12

pernillaoscarsson
3

Ja, men är det en hona du ska skaffa så kastrera hanen!! Jag lovar, det kommer inte bli mer jobb än vad det redan är, och de båda kaninerna kommer förhoppningsvis komma bra överens! Det är ju mysigt för dem att ha varandra att kela med då du inte är hemma :) Du kan ju ställa ut honan i alla fall. Tycker det är fel att välja bort ett djur bara för att det inte uppnår ens kriterier. En sak ifall man verkligen inte kan ha kvar den av olika anledningar men att bara byta ut tycker jag är mått taskigt :P

Delilah81
1

Jättefin kanin!

Men du skulle väl ha den nya kaninen till kel och möjligen hoppning, om jag inte minns fel, det duger väl han som du har till också 😕

Annars är det ett bra förslag att kastrera och ha dem tillsammans, tycker det känns så sorgligt att sälja honom när han precis lärt sig lita på dig, efter att ha varit rädd och osäker… 

Skulle inte göra mig av med en så trevlig och tillgiven kanin enbart av anledningen att jag ska skaffa en renrasig istället,   men du gör som du vill såklart!

Delilah81
1

#13 Men tänk om den nya ägaren kastrerar honom då?

Corneliaae
0

putt

Victorica
0

Detta känns lite skumt.. Är rätt säker på att jag träffade er bägge på ett tåg från Gbg mot Skövde-hållet en fredag för ett bra tag sedanYrar

Veronica