Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3922 ggr
Mita75
0

Syskon jagar varandra.

Har två honor, födda i slutet av maj förra året som sedan dess bor ihop i en utebur. Ikväll uppmärksammade vi dock hur den ena jagade den andra, fram och tillbaka i buren. Ska jag dela på dem med en gång eller kan det vara så att de håller på att 'rangordna' sig? De har aldrig gjort så här förut.. :(

Linda1977
0

Möjligt att de gör upp rangordningen, är båda dominanta kanske det är bättre att sära på dem så de inte skadar varandra. //Linda

Wilmawe
1

Håll lite koll. Mina två honor höll på så och jag tänkte inte mer på det eftersom det bara var då och då och jag tänkte att de kanske bara rangordnade sig. Men sen en natt hade min dominanta hona bitit den andra med massor av otäcka sår, så vi fick sära på dom. Håll koll så dom inte börjar liksom nafsa åt varandra eller slå med frambenen. Annars kan ett tips? vara att ha en stor och rymlig bur så de kan ha möjlighet att komma ifrån varandra om de vill. :)

Henni-Chan
1

Så länge inte kaninerna får stora skador som sår efter bett. Skulle jag avvakta men ha de under uppsyn.

Kan vara så att de tycker buren är för liten och som ovanstående skrivit, kanske bra att överväga en större levnadsyta? :)

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Mita75
0

Det kom så plötsligt igår så både jag och dottern var lite småchockade.. Idag är kaninerna dock lika goda vänner som tidigare och äter till och med ur samma matskål, sitter tätt tätt ihop vid matdags.. Lite märkligt i mina ögon, men väldigt skönt.. 🙂 Tack för goda råd, de kan ju om inte annat, behövas någon gång i framtiden. Problemet kanske återkommer..?! Vi håller koll.. Det finns möjlighet att ta bort en mellanvägg i buren och flytta "grannen" till en annan bur om det blir samma problem igen för att få till en större yta att bo på..

Mita75
0

De jagar fortfarande varandra, funderar nu allt mer på att göra utrymmet för dem större - eller ska jag dela på dem med en gång? Vilket skulle vara att rekommendera? Eller alternativ tre, ta upp ett par hål i mellanväggen som sitter där nu så blir det som två burar med mindre öppning mellan..?

Pandatass
0

Min hona och hane gjorde på samma sätt. Detta var som att de skulle acceptera varandra och de blev aldrig våldsamma. Jag satte dock in en transpotbur i deras Hage då hanen blev utslängd ifrån själva buren…som de andra har sagt, avvakta och se men om det blir våldsamma bör du sära på dom. Onödigt att chansa på om de blir skadade.

Delilah81
0

Jag hade en hona och en kastrerad hane som jag skulle sätta ihop. Båda kaninerna var fullvuxna.   Släppte dem först in trädgården, och de jagade varandra och hanen bet honan så att pälstussar rök…

Men de blev sams och bodde sen ihop i en bur  utan problem. De jagade varandra ibland ute i trädgården, men aldrig i buren, vad jag såg..