Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1726 ggr
Saqu
0

Skaffa kanin

Jag är sugen på att skaffa mig kanin som husdjur. Men det var så länge sedan jag hade kanin och då var jag även liten så därför söker jag råd och tips? och svar på mina frågor.

Först och främst, var är det bäst att köpa kanin? I en djuraffär, hos privatperson eller uppfödare? Jag är ute efter sällskapskanin, Avel eller utställning är inget jag är sugen på. 

Bör jag skaffa en eller två kaniner? Förut hade jag bara en, men det måste vara ett fruktansvärt ensamt och tråkigt de timmar om dygnet jag inte är hemma. Om jag skaffar två, bör det då vara en hona och en kastrerad hane? 

Vad kostar det ungefär i månaden med att ha kanin? Vad är det som ingår i kostnaderna bortsett från foder och strö? 

För kaninens del, vad är det bästa att låta den bo på vintern, inomhus eller utomhus? Om jag vill ha kaninen inomhus just på vintern, går det att få kaninen rumsren och låta den vistas lös i huset likt en katt tex. (självklart ska den även ha bur att hoppa in i om den så vill)

MMEB
0

Jag tycker alltid att man ska ha minst två av djur som inte är helt ensamlevande i naturliga fall. Många tänker att det blir mer jobb, men har man två så stimuleras och aktiveras de ju även av varandra. :)

Jag vill också gärna höra vad ni mer kunniga svarar på ovanstående frågor då även jag är sugen på lite hoppetossor!

Saqu
0

Det är så jag också har tänkt. Kaniner kanske inte är flockdjur men de är ju som du säger inte helt ensamlevande. Bör de ha två olika burar eller kan kaniner dela? :)

Peak303
0

Alla kaniner fungerar inte tillsammans medan andra gör. Då ska man ha antingen 2 honor eller en kastrerad hane och en hona. Jag rekommenderar isf 2st honor som växt upp tillsammans om man ska ha 2 honor. 

Bäst är att köpa fån uppfödare, större eller mindre spelar ingen roll. Så länge man får veta hur föräldrarna är så man får det man är ute efter. 

Kaninen måste ha pellets, hö, spån/annat underlag. Sen beror det på om man köper något godis eller liknande. Hö kan man hitta hos bode för 30-60kr bal (13-15 kg). Foder kan man hitta i stora påsar ex. stampe för 189:- för 18kg. 

Om dem bor ute eller inne spelar ingen roll. Kaniner kan bli rumsrena ja. Har själv aldrig haft behov av det då mina bor ute. 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[hattifnatten]
0

Jag hade inte rekommenderat djuraffär, utan antingen en uppfödare eller privatperson.  Av anledningen att man inte får veta något om kaninens bakgrund eller personlighet om man köper från djuraffär, och priset skiljer inte nämnvärt..

Jag tycker det är en fördel att ha två kaniner ihop, men det är inte alla som gillar sällskap.  Hona och kastrerad hane lär funka bäst ihop, men jag har två honor ihop, som är väldigt goda vänner och det har aldrig varit bråk dem emellan.  De är dock ranglåga båda två.

Det varierar vad kaniner kostar/månad.  Det obligatoriska är ju hö, och det kan man få en stor säck som räcker en månad för en hundring, om man köper hos bonde etc.

Strö till buren/toalådan kostar också,  skulle säga att  hö +  burmaterial går på ca 200 kr/mån för två kaniner. 

Pellets är ingen jättekostnad, jag köper en bra sort som heter Cuni Fit för 15 kr/kg, det räcker åtminstone 2 mån.

Sen beror det ju på om man har försäkring eller inte, då tillkommer det väl minst en 50-lapp i månaden per kanin.  Jag har inte mina försäkrade, så har inga exakta siffror på det.

Peak303
0

#4: Beror på var man köper strö. Finns storpack för typ 90 kr som räcker till 5 kaniner på typ 1 månad.

-'  Malin Hultman

CorneliaAndersson
0

Hej!
Kul att du vill skaffa en kanin!

Bäst är absolut att köpa från uppfödare, där kan man oftast träffa föräldrarna och få veta om kaninens gener.
Att rekommendera är ju att kolla upp lite hurdan kanin du vill ha, en aktiv och sportig, eller en lite lugnare ras.

Är kanske lättare att köpa en kanin, men om man vill köpa 2 så bör man tänka på att ha en stor och rymlig bur. Hade rekommenderat en hona och en kastrerad hane, men i vissa fall funkar även 2 honor, om de gått tillsammans sedan de var små (undantag finns ju såklart).
, Kaniner är ju kolonidjur och inte flockdjur.

Kostnaden beror på antal kaniner och vilken sorts mat etc.
Jag betalar inga höga summor för mina kaniner,
Halm, spån och hö får jag gratis av en bonde i närheten och pelletsen står pappa för (kan försöka kolla upp priserna lite närmre)
Men kan nog tippa på att en kanin kostar 200-300kr/månad

Om en kanin bor inne så brukar den i regel vara aningen mer social eftersom den får vistas nära människor hela dagen. Men om man har kaninen inomhus får man vara väldigt försiktig, speciellt på vintern, när man vill ta ut kaninen. Skulle inte haft mina innekaniner ute mer än 10-15 min på vintern och om kaninen bor ute så bör man inte ta in den några längre stunder i huset på vintern. Därför, om man har en kanin ute, som man vill ska vara inne på vintern så är det viktigt att flytta in kaninen  en tid innan vintern kommer så temperaturskillnaden inte blir så stor. Risken är att kaninen får värmeslag.

Lycka till!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Saqu
0

#3 Okej jo det förstås, de är ju individer det handlar om.

Okej, hur är det med vaccinering, avmaskning osv? Eller detta kanske man inte gör med just kaniner? 

Vet du om det är en lätt eller lite tuffare utmaning att göra dem rumsrena? :)

#4 Okej, nu förstår jag varför vissa jag pratat med också skulle avstå från att köpa i djuraffär. 

Delar dom även bur? :)

Det var ju inte så farligt ändå som jag nästan hade förväntat mig.

Peak303
0

#7: Jag vågar tyvärr inte svara på det ang hur lätt/svårt det är. :)

Vaccinering behöver du egentligen inte göra om ni inte har många vildkaniner där kaninen springer, ska ut och tävla eller liknande. Avmaskning är inget man gör på kaninen om den inte visat att den har mask. :)

Kan även tillägga att en höbal som jag nämnde räckte till mina då 13(8 vuxna + 5 ungar) kaniner i ca 1 månad och då har de fri tillgång.

-'  Malin Hultman

CorneliaAndersson
0

Vaccinera och försäkra är vanligt bland kaniner!
Många som bara har en-2 kaniner vaccinerar och försäkrar, medans uppfödare, som har lite fler kaniner, inte riktigt har den budgeten i sin kaninkassa :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[hattifnatten]
0

# 5 Mjo, fast nu räknar jag med toaströ också.   Jag har Toalätt till mina, och det går väl i runda slängar på 50 kr/mån.

[hattifnatten]
0

#7 Ja, mina honor delar bur.