Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 498 ggr
Denise.E
0

Fet kaninhona!!

Min kaninhona Bonnie fick 8 små kaninungar , 7 överlevde och var stora och fina. De såldes i augusti & efter det fick hon 1/2 dl fram tills oktober - november. Sedan november har hon fått en full matskål pellets varje dag (ca 2dl) fram tills nu. Tänkte så att hon klarar vintern bra, hennes första vinter (eller ja hon föddes i feb 2013) Hon har bra vinterpäls MEN hon är fet. riktigt fet , har inte märkt så mycket förrän nu selen va så liten för henne ´, ska väga idag. Hon är renrasig dvv. Har ni tips? på bra foder? hur mycket? träning? Dela med er! Hon får rabbfor , pellets ifrån lantmännen. Hon ska enligt planering få bli parad i april men om hon är fet så är det farligt? , vad tror ni?

[neptunens]
5

Det är inte konstigt att hon blivit fet om hon fått en full matskål pellets varje dag, dvärgvädurar har ju en tendens att bli tjocka på bara luft typ 😉 Börja med att minska mängden rejält, och motionera henne ordentligt.

Denise.E
0

Snälla inte ens något tips?? 22 har läst , hjälp! :(((

Denise.E
0

Hur mycket ska hon få nu då? Visste inte om det , mamma har gått ner och ''smygmatat'' lite så tillsammans ca 2dl.. Shit , Motion & banta nudå. Ca 1/2 dl? :)

farvendal
0

2 dl är myycket för en dvv, specellt rabbfor som jag har för mig är lite fetare (? rätta mig om jag har fel). En halv dl skulle nog vara lagomt, kanske lite mer när det är väldigt kallt men denna vinter har ju varit mild så.. och såklart mycket Motion nu för att få ner vikten och få henne i bättre kondition.

Vet inte vad du ger för grönsaker och frukter men ge inte alltför mycket frukt, mycket socker i det.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Denise.E
0

Okej! Så 1/2 dl per dag & lite grönsaker då & då! :) Tack så mycket för svar , tror rabbfor är fetare.

Denise.E
0

Vad ska en dvv hona på 1år väga? Hon vägte 3,2 kg..

RebeccaG
0

Annars kan du ta bort pelletsen helt och bara ge hö. 
Det gör jag nu när jag fick hem en fet kaninhona som behövde bantas😂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Denise.E
0

Okej , känns lite taskigt att bara sluta helt ju

[neptunens]
6

#8, Det är nog det snällaste du kan göra om hon väger 3,2 kg och är en renrasig dvv..

Mickis1994
3

Ta bort pelletsen eller minska ner till 0,5dl. motionera henne mycket och ta absolut ingen kull på henne. En dvv ska väga mellan 1,6-2,2kg. Så din är drygt 1 kg överviktig..

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

farvendal
0

3.2? säker på att hon är renrasig? ^^ mina dvv vägde 2.0 och 2.2 och iallafall den som vägde 2.2 klassades som "stor"

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Denise.E
0

Uppfödaren sa renrasig men fick inget bevis på det , min hane har fått samma kost & väger typ 2 kg & han är dubbelt så liten..

[RC1393]
1

2 dl är samma mängd mat som min tyska jättescheck på 6,5 vältränade kilon åt fram till sin död, så det är en hel massa mat hon äter…

Mina övriga kaniner (huvudsak dvärgvädur) äter 0,5 dl, sommar som vinter. Jag ökar bara OM kaninerna tappar hull, inte innan, har trots dagar med -25 inte behövt öka något i år, och i fjol ökade jag bara till gammeltanten (som numera bor i en varmare miljö). Säg till din mamma att inte ge henne gobitar, det är snällare mot kaninen att inte ge henne extra mat.

Denise.E
1

Har tagit ett snack med mamma & nu har jag lappar.Kaninerna får 0,5 dl per dag! :)

[RC1393]
0

#14 👍