Halm/träpellets
Hej, nu tänkte jag fråga er en sak jag har undrat länge över. När jag hade mina förra kaniner tänkte jag köpa halm/träpellets men lät bli. Men nu har jag börjat tänka på det igen till min nya som kommer komma till sommaren. Vad tycker ni om det? Jag har häst o tycker det är MYCKET (!!!) bättre än spån/halm då det här suger upp mer. Tror ni det skulle funka? Sedan har jag hört kaniner som fått ensilage. Tänkte kolla om hur det är med att ge det till sin kanin? Om man kan ge ensilage/hösilage till kaninerna på det torra halvåret. Tacksam för svar :) Kram
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
det blir för hårt med enbart träpellets. Jag använder det bara i toalettlådorna, och där funkar det toppen :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
skulle ensilage inte vara för surt för kaninens mage? jag törs då inte ge det till mina hö och gräs funkar fint!🙂
#1 jo, det blir ju hårt men tänkte då om man kan ha det i botten o sedan spån på, blir det för hårt då med? :)
#2 ingen aning.. Har bara hört vissa som fått det, eller så var det hösilage.. (:
#3 spån lär glida åt sidan, spån med halm över och träpellets i toan har jag här hemma - och det funkar toppen! :)
#4 jag har haft spån i alla år o halm på vintern. Men d jag undradevar pelletsfn under så den kan suga upp allt o sedan spånet är d fortfarande för torrt då?
#5 vad menar du? :)
Jag hade inte gett ensilage. Tror inte kaninerna känsliga mage klarar det. Möjligen den torrare hösilage. Men är väldigt tveksam. Vad gäller halmpellets så är det en ren produkt, ren halm som pressats ihop till pellets. Dessa sväller och trillar isär då den blir fuktig till halm flis eller spån eller vad man nu ska kalla det. Då suger den upp ännu mer vätska. Men att lägga in den torr är jag tvärsäker på bäddar för katastrof. Om kanin äter en obehandlad icke vattnad halmpellets och den sväller i magen??!!!!! Jag tror på halmpellets framför träpellets. Tänker själv använda halmpellets halm och papperspellets i toan, men kommer vara svinnoga med att få isär halmpelletsen före jag släpper in kanin igen. Träpellets nej tack!
#7 träpellets funkar fint, om kaninen inte äter det.
Jag menar inte ensilage utan HÖSILAGE!
Du kan ge kaninerna hösilage, men se till att vänja in det sakta och att vara ännu noggrannare med att lukta och kolla på det innan du ger det eftersom det snabbt blir dåligt. Skulle kanske inte ge kaninerna hösilage om man inte har häst som kan hjälpa till att äta upp en bal, för annars kommer du få kasta otroligt mycket.
Det kan ges även under det torra halvåret, men det blir snabbare dåligt då än under vintern.🙂
Tack, där kom svaret!
Jag har häst som jag kan ta ifrån. Tänkte blanda med vanligt hö om det skulle gå? :)
#11, Det går så fint så 🙂
#12 Toppen! :) Tack så jätte mycket för svaret. :)