Höns och kaniner
Jag har bara en liten fråga angående om att ha kaniner och höns i samma inhägnad (ute), är det "bra" och vad är "dåligt"? Finns det regler/lagar om något, typ burstorlek osv. (Nej, jag har inga höns och vill inte ha heller, det är bara en undran) :)
Jag vet folk som haft kaniner & höns tillsammans, men inget att rekomendera då höns och tuppar kan bli väldigt elaka.
(Tuppar kan t.ex. lätt döda en kanin med sina sporrar)
För lagar och regler kring inhängad, kolla på jordbruksverkets hemsida.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag har inte mina höns med kaninerna även om jag har några stora kaninburar utanför en av mina hönsgårdar.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Ah, okej :). En i mitt kvarter (relativt centralt bredvid "stora vägen" här i stan) som har höns och kaniner tillsammans, dom hade en tupp förut men gjorde sig av med den pga klagomål från grannar (är ju ett vanligt villa område så är ju förståeligt. Jag trodde hönorna var borta också men det var dom inte) Så jag funderade bara lite på hur det var med det. Efter som jag hört som över säger att höns har någon bakterie som kaniner inte gillar så mycket.
Jag är dessutom lite skeptisk mot dom då dom dumpade deras ena kanin hos mig bara hux flux. Den rymde, jag och min kompis sprang runt hela kvarteret med kompostgaller och försökte fånga in den då vi inte ville att den skulle bli överkörd eller skadad på annat vis, satte lapp på dörren med telefonnummer osv (vi ville inte lämna den i den buren igen då den hade bitit hål i hönsnätet och det var stora potentiella rymmarhål i den, i hönsgården då) Jag hade plats för den då mina var i sina sommarhagar, dom ringde och sa att dom skulle hämta den, vilket dom inte gjorde. Dom brydde sig inte riktigt alls, det är ju en "rymmarkanin" enligt dom så dom ville inte ha den. Den är fortfarande kvar hos mig då jag dels tycker synd om den om den ska behöva flytta runt då den är väääldigt rädd av sig och lättstressad (har blivit bättre, hon kommer fram och hälsar nu iaf, framsteg!). Så hon får springa runt här hos mig :). Hon har inte rymt en gång ifrån mig, och har heller aldrig försökt, hur lugn som helst när det gäller sånt jämfört med mina andra 2 som ena lyfter på gallret och andra studsar över.
Så har ett halvt öga på dom ;).
Jag skulle inte ha höns och kaniner ihop ens i ett hägn med tanke på att höns sprätter och bösar ner sjukt mycket och kaniner är ganska känsliga mot sånt. Ja, och så skaderisken, och problemet med att de inte äter samma foder, osv. 😉