Skriver av mig!!!
Okej ni kommer jag säkert få hur många haters. Men nu skriver jag ifrån min hjärna och hjärta. Jag tyckte det var hur kul som helst och hjälpa och få hjälp här på alla dem olika kanin sidorna. Men nu tycker jag bara att det är för jävligt rent och sagt. Alla kastar ur sig taskiga kommentarer och ber en halft sluta med kaninerna. Och nu har allt gott över styr här tycker jag. Alla som blir påhoppade blir ju ledsna. Och det verkar inte ni fatta. Tror inte ni att ni sårar den som ni är elaka imot? Jag kan ärligt säga att ni sårar den människan så illa. Man mår bara dåligt över hur andra beter sig i mot andra människor som dem inte känner.
Istället för att häva ur sig nått taskigt. Säg till personen hur den ska göra istället för att kasta skit på den.
Och jag kan ärligt säga att jag står för allt jag säger här!
Ha det bra!
Syftar du på något speciellt? Jag har inte sett så mycket "skitkommentarer" på senaste tiden. Det var mer förr.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
1# det finns många. Öppna ögonen så ser du!
Håller med #1.
Men du kanske också kollat på andra forum på iFokus eller äldre tådar? :)
PMa gärna mig som Medarbetare ifall du ser något som du inte känns bra så ska jag självklart ta en titt på det. :)
Jag håller med TS!! Så fort man ber om hjälp m.m så får man skit tillbaka och att man gör fel..
Djur och barn är bland det värsta man kan diskutera. Är det inte något som gillas från ett håll så kastas skiten som aldrig förr enligt mig.
#2 Kan du länka 1 aktuell tråd där det finns sådana kommentarer?
Jag håller ju med #1, sedan är det väldigt många som tolkar en neutral text negativt.
6# Sant men alla är olika och tolkar på olika sätt.
Slänger ut en ren gissning om att jag är en av "påhopparna" här inne?🤔
Precis som #6 så tolkas på tok för många neutrala texter negativt, vilket kan få folks komentarer att verka stötande/elaka.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
#8 nej absolut inte. Men det finns hur många som helst som ger en taskig kommentar.
Jag gissar att jag också tillhör gruppen av "taskmörtar"?
Isåfall kan jag ju bara tillägga att mina inläggs skriv 98% i ett neutralt tonläge, sen om andra uppfattar det som elakt och drygt pga avsaknaden av smilys eller glada tillrop i varje mening, eller vad det nu är, det får ju stå för dem.😉
#6 här är en typisk tråd med taskiga kommentarer .. Skriven av #4 som bara vill det bästa för sin kanin , tro mig .. http://kanin.ifokus.se/discussions/52f123b08e0e74415f001848-s-varldens-finaste?discussions-11
#11: Vad var det för taskiga kommentarer i den tråden?
#13: Om man väljer att tolka ifrågasättanden, eller snarare frågor, som "negativa kommentarer", så bör man kanske inte skriva någon tråd. Det är mycket få saker som är absolut självklara för absolut alla.
Håller med TS, ibland finns det saker jag undrar över som kanske enligt de flesta här är logiskt. Då väljer jag istället att försöka googla ett svar eller se ifall det redan finns en sådan fråga här inne.
Sedan kan jag även hålla med "taskmörtarna" då vissa inte tar åt sig det man skriver. Många reagerar väldigt starkt när personer bara vill göra det bästa för sig själv och inte för kaninen. T.ex. när det kommer till allergier och människor vill flytta ut kaninen mitt i vintern. Självklart ska man inte utsätta sig själv för någonting man är allergisk mot men oftast finns det lösningar som är bättre än att riskera kaninens hälsa. Men när personerna promt ska ha sin vilja igenom så börjar det ryka i öronen på oss som är emot. Många av dem som ses som "taskmörtar" menar aldrig illa utan vill bara det bästa för kaninen i första hand, och dig som person i andra hand. Ifall man ser mellan raderna så kommer man inse det.
Skriver jag någonting dum så menar jag aldrig det som elakt utan vill bara få personer att förstå att det finns bättre alternativ. :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
vissa kan se "hatkommentarer" olika. T.ex om någon skriver " du måste ha underlag i buren! Din kanin mår nog dåligt och har ont i tassarna av de hårda trägolvet. Tänk på det!" Vissa kan tycka att det är ett "påhopp" men jag tycker inte alls att det är det. Man hjälper ju varandra när man säger så och ger en tips? och ideer.
Frida
Vill man bara ha medhåll är ett forum fel plats att skriva på. Ljuger man ihop historier så är det samma sak som att "trolla".
Folk som tycker motsatsen kan klassas om elaka och råa i sina kommentarer. Direkt så läses inläggen på fel sätt och man vrider helt på texten. Läser man svart på vitt, läser texten ur ett neutralt perspektiv - så framstår det helt plötsligt inte som något personligt. Utan man får svar på sin fråga, även om det kanske inte var det svaret man ville höra.
Jag har haft kanin i 17 års tid, jag räknar mig själv som erfaren och kunnig inom området. Jag är mycket mån om att kaninens bästa ska sättas främst och tar illa upp när egoistiska ägare inte tänker likadant. Jag ställer mer än gärna upp och svarar på frågor på allt mellan himmel & jord. För det hade jag önskat att jag haft någon att fråga när jag var yngre & okunnig.
Om alla försöker läsa inläggen, med en tanke om att inläggskrivaren har en god tanke bakom det, så kommer stämningen upplevas som mer positiv.
Jag vet att jag fått mycket elaka svar, och fått inlägg borttagna - när allt jag gjort varit att svara i en neutral ton - med tanke på kaninens bästa i centrum. Jag tar det inte personligt, inte överhuvudtaget, varför skulle jag göra det? Detta är ett forum, en del kommer se det vettiga i det jag skriver - andra kommer bara se det som negativt. Det är så det fungerar.
Folk som vet om att de "gjort fel", exempelvis att de medvetet parat två kaniner trots att de vet att det är en dålig idé - de kommer fräsa ifrån och bli förbannade så fort någon påpekar det. För det är ju jobbigt att få höra att man gör fel, inte sant?
Men allihopa, försök att istället läsa svaren för vad de är. Överanalysera inte inläggen, och istället för att bli förbannad, andas & gå ifrån datorn. Inget blir bättre av att man börjar kasta massa skit. Och är man inte beredd på att få svar man inte vill ha, nej, då skriver du inte på ett offentligt forum.
En del barn skulle må bättre av att hålla sig borta från internet och istället lägga ner tid på sina kaniner. Barn ska inte vara på internet och skapa internetkonflikter de inte klarar av att lösa. På så sätt kan jag säga att det var bättre "förr". Men å andra sidan, så har ni barn som finns på forumet nu en ENORM fördel gentemot vad jag hade som barn. Jag hade bara gamla kaninfaktaböcker & okunniga veterinärer som hjälp, ni har en helt uppsjö med fakta som är lätt att hitta på internet. Samt att det är lätt att komma i kontakt med kunnigt folk.
Ha en fin måndag.
Mvh Sofie
Och jag som tycker det är väldigt lite påhopp, kränkningar och skitkastning på denna sajten, jämförelsevis 🤔
Har hängt en del på Familjeliv (och även Flashback), och där kan man tala om påhopp och kränkningar.. Har under en period varit moderator på FL.
Det är ju så att skriven text är väldigt lätt att misstolka. Skriver jag kort och informativ text, utan en massa smileys etc, så uppfattar en del det som påhopp, argt och elakt. Trots att det var till 100% neutralt skrivet.
Jag måste hålla med Guldvingen( #17 )
Jag tycker inte det sker några påhopp här, men folk som vet att dem gör fel blir lätt offensiva och fräser om man påpekar det.
Jag har haft kanin i 16 år och den enda informationen jag fick i början var från en halvdan bok, samt en köttuppfödare som bodde i området där jag bodde då. Inga toppenförebilder kanske, men men.
Många här är i åldrarna 11-14 år, ni har ju en uppsjö med erfarna kaninmänniskor & ni behöver inte gå till bibblan när ni har ett problem.
Men för guds skull, rara människor:
Bli inte arga på dem som försöker hjälpa er.
Tänk efter före ni gör något ni är osäkra på, t.ex. vid ihoppsättning, PARNING, tankar om Avel, hemtagande av ny kanin(karantän) eller liknande.
Jag kan bli förbannad när jag ser folk göra rent utsagt korkade saker. (Nämner inga namn men dem som vill kan ju känna sig träffade)
Jag försöker använda mkt smileys mm när jag skriver för att det inte ska misstolkas, men tro mig, även ifall jag inte gör det är jag helt neutral i mitt skrivande🙂
Va inte rädda för att be om hjälp och tolka allt som skrivs neutralt.
Ingen är arg på er eller vill hoppa på er när ni ber om hjälp.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube