Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1584 ggr
Elisesjolin
0

Vältrar?

Kan kaniner rulla runt alltså vältra även fast de menar något annat än att "trivas" min kanin gjorde det och stampade precis efter och igen och samma sak. Första gången jag hört henne stampa.

Elisesjolin
0

Ingen som vet?!

Fridaaaa
0

#1 Tänk på att inte putta upp tråden samma dag som du gjort den.

Sällan jag sett kaniner göra det men har varit när de trivts 🙂 Stampat har de dock inte gjort före eller efter.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SmillaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin gräver ALLTID i golvet innan hon lägger sig på sidan. Det har jag ingen aning om varför hon gör. Det här är 5 sekunder efter att hon grävt i kudden hon "kramar" :)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Henni-Chan
0

Mina honor brukar vältra vid brunst, vilket ofta är ett tydligt tecken på att det börjar bli dags för bebisar (enligt kaninen) men sen brukar mina kaniner vältra när de är ute i hagarna och gräver. Alltid mysigt att gosa runt i snön, gräs, jord eller lera hihi.

Jag har en duracell-kanin här hemma som aldrig sitter still. Han brukar stampa och ha sig lite då och då. I hans perspektiv tror jag knappast att han stampar enbart för att visa fara. Tror det är ett sätt att kommunicera med andra kaniner/varelser runt om också om inte annat för att visa upp sig för de snygga brudarna som sitter i hagarna i raden framför ;)

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Twix*
0

Ibland när jag tar ut Zilla till sandhögen på sommaren så brukar hon (om det är varmt) gräva lite och sedan vältra sig i gropen för att de nedre sandlagret är ju lite fuktigt och svalt och hon är dessutom svart. Så jag gissar att de var för att svalka sig men det betyder uppenbarligen andra saker också ;)

Elisesjolin
0

#4 kan det betyda att hon är dräktig? Har försökt att para henne

Henni-Chan
0

#6 -  Det kan mycket väl vara så att hon är dräktig eller i tron att hon är det, med andra ord skendräktighet. Men honor kan också ge dessa tecken vid brunst. Ibland stimuleras brunsten av att honan får träffa en hane (nya lukter).

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF