Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2497 ggr
Underbarn
0

Bettfel

Jag fick veta idag att en avkomma jag fött upp har bettfel.
Det dök upp vid 1.5-2 års ålder och kan därmed bero på SKADA och inte nödvändigtvis vara ärftligt. Det är dock inget vi vet än och det är det jag vill diskutera med er med.

Vad tror ni? Hur stor är risken att bettfel börjar synar så sent i kaninens liv? Eller är det större "chans" att det beror på en skada så att det med tiden och efter en del besök hos veterinären ska räta till sig och växa rätt?

Vi har ingen bra veterinär inom kaniner här omrking så han sa direkt "du behöver komma in hit med kaninen varje vecka och klippa". Tyckte det var lite väl ofta? Han berättade inga råd om hur man kunde göra, om det skulle kunna bli bra eller något alls.

Kaninens syskon har inte fått något fel med bettet. Inte heller hans halvsyskon eller några andra ur hans linje.

fossingen
0

Bettfelet, var det i kind eller framtänder? Och var tänderna för långa eller helt enkelt sneda?

zezagena
0

Låter ju lite väl sent med bettfel genetiskt vid närmare 2 års ålder. Vid 1 senast 1.5 år ska ju skallen/käke vara färdigväxt. Dock kan ju fel på kindtänder diagnostiseras först när det gått ganska lång tid. Vet inte vilka tänder som kaninen fel på men framtänder växer ju ca 1-2 mm/vecka så 1 gg/v låter lite ofta. Kanke kan man fila lite själv o se om det rättar till sej självt beroende på vilka tänder..?

Underbarn
1

Det gäller en framtand som hade vuxit för mkt som jag förstod det som (veterinären sa "det ska finnas mellanrum mellan nedre och övre framtänder" vilket det inte fanns och han klippte och rätta till - hade svårt att förstå men det ska väl vara att framtänderna hamnar lite framför de nedre och är inte längre, som på ett korrekt bett hos oss människor?). Ägaren tyckte även den såg sned ut.

fossingen
0

Är det inget mellanrum så låter det som bettfel, tyvärr. Fast det brukar man ju se när man säljer kaninen från liten. Möts nedre och övre tänderna har bettet inte lagt sig korrekt.

Underbarn
0

#4 men hur menar ni med mellanrum, har svårt att tolka det rätt? Alltså att nedre och övre möts istället för att övre hamnar framför nedre?

fossingen
0

#5 Ja, precis. Annars ska framtänderna ligga framför de nedre tänderna, dvs "mellanrum"

Underbarn
0

#6 ja precis, som hos oss människor. Men jag tittar alltid på mina ungars tänder och jag har inte märkt att han skulle haft detta bettfel just då. Men veterinären kanske menade på något annat vis :S han är mest insatt i hundar och katter. Ägaren märkte bettfelet då kaninen jämt blev så smutsig kring nosen, som att han inte kunde sköta och tvätta ordentligt.

RebeccaG
0

Är det en skada så behöver du inte oroa dig tycker jag. 

Alla kaniner kan få bettfel genom skada/felaktig kost, även defektfria raser såsom belgisk hare & dvärghare. 

Jag skulle däremot reda ut hur & vad för skada som orsakade bettfelet. Men jag skulle då inte åka och slipa tänderna så ofta, eller ta bort incisiverna, inget schysst liv för kaninen🤔

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

zezagena
0

Nedre tänder ska ju hamna strax bakom/mellan de övre fram o de  små som finns bakom dem, då slits de rätt. Efter en mekanisk skada kan de kommit ur spår o kan vara svåra få rätt igen, blir de inte bra efter nga klippningar/filningar är det nog klippning regelbundet som kan gälla kaninens liv ut om man väljer att ej avliva. Det går ju att op bort fram tand/tänder också har jag hört 🙂

Underbarn
0

Jag har sagt alternativen (som ni också sagt) till ägaren och hon skulle fundera :) han är ändå inte avelskanin. Jag känner en som har tagit bort framtänderna på sin kanin och den klarar sig ypperligt (det var en skada och inte genetiskt). Men vi vet ju inte om det är en skada, är det så då oroar inte jag mig. Men vill gärna veta hur stor risken är att det är genetiskt så jag kan meddela de som har släktingar till honom. Jag har inga själv längre. Han har fri tillgång till hö och alltid pinnar i buren så han har kunnat gnaga. Han får pellets - inte "gnagargodis". Så det verkar som att han får rätt skötsel :) men det fick även den kaninen jag skrev om ovan som opererade bort tänderna, men ändå uppstod en skada (tror han bet i gallret.. Antingen om han fastna eller om det var något annat)

-Greta
1

Några av mina teddy/fluff fick bettfel efter 1-2 års ålder… finns en risk att det kan vara genetiskt även så sent, kaninen maffar ju på sig och skallen blir kraftigare senare än när den är typ ½ år gammalt…
De djur jag hade var släkt på väldigt långt håll och åt olika håll, men jag skulle tro det var genetiskt när det inte bara hände hos mig utan även på sålda avkommor/övriga släktingar.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Underbarn
0

#11 din ena Teddyhane som fick det sent - hans pappa var den jag skriver om ovan som opererat bort tänderna. Men enligt de uppgifter jag fick var det inte genetiskt. Fick inte flera av dina kaniner bettfel samtidigt/under samma period och du började undersöka höet eller hur det nu var? Tycker det är märkligt om flera fick det samtidigt :S Men ja att det kan dyka upp sent för att de breddar på sig låter väl logiskt. Det är ju en hane och de breddar ju på sig ordentligt i den åldern

fossingen
0

Hmm, alltså det är svårt att säga. Har det skett på fler avkommor så tyder det nog på genetik.

Underbarn
0

#13 denna kanin tråden handlar om i #0 är den enda såvitt jag vet i denna linje som fått problem :)

Cotast
5

Varför inte bara ta föräldradjuren(ja, båda), samt släktingarna till de drabbade individerna ur Avel och slippa oroa sig för fler bettfel?

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

-Greta
0

#12 Hanen från dig fick aldrig bettfel. Honan jag hade samtidigt fick det däremot, avlivades för det vid 2 år ålder. Fick även veta sen att hennes pappa också hade fått sent, vid 2-3 års ålder.
Nåt år senare hade jag en annan hona, som tänderna började nötas ojämnt på vid 1 års ålder, hon avled dock av andra anledningar då men sen fick en såld avkomma efter henne samma problem (1,5 år gammal). Såg precis likadant ut i början på honom och ett tag senare hade han grovt bettfel.
Eftersom alla dessa var mer eller mindre släkt med varandra så tror jag  definitivt det kan vara genetiskt.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Underbarn
0

#15 har inte kvar någon släkting så det kan inte jag göra iaf. Men mamman är redan ur Avel och pappan är hos en uppfödare som jag ska meddela :) syskonen såldes till ett kelhem utom en som jag ska meddela :) så det ska vara lugn men finns andra släktingar runt omkring som inte jag har något med att göra