Innekanin?
Hej!
Jag undrar om det är lätt att bli allergisk mot kaninen om man har den inne?! Har alltid haft mina kaniner ute och kommer förmodligen fortsätta med det men vill ändå gärna ha svar på denna fråga. Undrar också om det finns några andra nackdelar med en innekanin?
Tacksam för svar!
Skulle inte tro att den risken är större än om du har hund eller katt, så länge du städar när du ska :)
Tack för svar…Men vad tycker ni är de största nackdelarna med innekanin då?🙂
#3 Jag ser inga nackdelar med att ha kaninen inne🙂
Såvida ma inte hopptävlar, för om vintern kan det bli många timmar i transportburen i kalla ridhus ex.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Är väl att miljön inte är lika naturlig för kaninen som när den bor ute, nån annan kan jag nog inte komma på - mer än att katten inte får dela säng med mig längre ;)
Har någon någon gång varit med om att man blivit allergisk av att ha kaninen inne?
Jag är jätteallergisk mot katter men har aldrig blivit allergisk mot kaniner.
Har du din kanin inne?
Vi hade kanin inne, och min dotter på 7 år blev allergisk. Vi städade buren varje dag, så allergin beror knappast på det, utan hon utvecklade allergi mot kaniner, helt enkelt.
Vi hade allergitestat henne innan, men hon visade ingen allergi mot kaniner då, utan bara mot katter, som dock är en helt annan allergi, då det är kattens saliv mm. man reagerar mot. Så kattallergi och kaninallergi skiljer sig åt.
Jag kan inte komma på någon nackdel med att kaninen inne, det skulle vara i så fall att det är en naturligare miljö ute, och att man ofta har möjlighet till större bur utomhus. Det är roligare att ha kaninen inne eftersom man ser den hela tiden, vi hade i vardagsrummet, så det blev ett helt annat sällskap än utekaniner.
Jag ser inte riktigt några nackdelar med att ha kaninerna inne, snarare tvärtom. Jag har haft kaniner ute, men tycker att de blir mer tama och att man mer naturligt är med dem mer då de är precis där🙂
En del kaniner är lite röriga; det kan skvätta ut både spån och hö på golvet/mattan, men inget som en sopkvast inte fixar!
Min mor utvecklade allergi under tiden vi hade marsvin. Så ja det kan hända, men det är nog inte speciellt vanligt och jag tycker inte man ska undvika innekaniner bara för att man är rädd för att BLI allergisk 🙂 jag skulle tro att risken är större om man redan har någon typ av allergi eller astma.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Ser inga nackdelar med innekanin om man bortser från att det blir mindre naturligt för kaniner :)
Så om man har t.ex marsvinsallergi skulle ni då rekommendera att ha kaninen ute?