Kanin rycker i flaskan!
Hej, har ni några bra idéer på hur man kan få en kanin och sluta rycka i vattenflaskan?
Tänker att fler som har samma problem kanske kan hitta sitt svar i denna tråd :-)
M.V.H Snuttefia
understimulerad ?^^
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#1 Mja…..Svårt att säga.
M.V.H Snuttefia
#3 Jag tänker byta till skål om han fortsätter men jag gillar det inte så det är sista utvägen. Har provat flera ggr och vattnet kommer alltid ut bra, han får ut och springa på golvet ibland. Han ryckte i flaskan i början när vi hämtade han, men nu har han börjat igen, verkar som han har perioder eller nått idk.
M.V.H Snuttefia
Han kanske skulle ha en leksak att kasta med? Vissa kaniner tycker de är roligt/får ut frustration :)
Aut viam inveniam aut faciam
min kanin gjorde så då köpte jag en boll han kunde bita på då slutade han
Våra gjorde också det, tills vi bytte flasktyp. Sen insåg jag att jag hade dragit åt korken alldeles för hårt på de första flaskorna. Det var därför de ryckte i dem, det kom helt enkelt inte ut tillräckligt mycket vatten, för det kom inte in någon luft. De skulle knappt dras åt alls, för att fungera bra. Precis som på en bebis nappflaska, om man drar åt för hårt kommer ingen luft in. De nya flaskorna har en annan typ av kork, så där finns inte det problemet.
Min kanin gjorde samma men då bytte jag till skål och det verkar han gilla bättre. Han välte dock omkull den så då köpte jag en som man kan hänga på buren. Nu är han frigående och har istället denna som är stabil.
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/matskalar/279269
Tack så mycket för alla bra svar.
M.V.H Snuttefia
#8 Jätte smart med skål med hake!
M.V.H Snuttefia
#7 Ja man kanske dragit åt korken för hårt…
M.V.H Snuttefia
Mina kaniner har försökt att dra i båda matskålen och flaskan men jag satt fast dom hårdare så det inte gick att lyfta och rycka i det. För oss funkar det, dom ger upp då.
Kaniner bör vara ute och springa på golvet minst en timme varje dag.
Alltså, jag tycker det inte är så konstigt att de rycker i vattenflaskan. Det kommer ju bara en droppe varje gång man slickar på den där lilla kulan. Är man riktigt törstig så skulle jag också blivit lite otålig 😃 Men det kan ju vara understimulans också. Försök aktivera kaninen mer, eller byt till skål. Risken finns ju att kaninen kastar omkring på skålen med men isåfall vet man att det nog handlar om understimulans.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#14 Tack för det svaret. Du har rätt i att man kan bli frustrerad om man är väldigt törstig och inte får vattnet tillräckligt fort.
M.V.H Snuttefia
#12 Låter bra det.
M.V.H Snuttefia
#13 Jag kan inte hålla med dig men dock behköver alla djur få någon sorts stimulans/träning varje dag. Det kan vara att springa på golvet eller leka men en leksak/kompis.
M.V.H Snuttefia
#17 Beror på hur stor bur man har osv, har man minimåtten 100x50 (eller ja 0,5kvm) tycker jag kaninen ska få komma ut dagligen. Svårt att stimulera på så pass liten yta, så är flera faktorer som spelar in 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#18 Ja det har du rätt i! Det beror ju helt på hur stor bur man har!
M.V.H Snuttefia