bada kaninen?
Min kompis har en innekanin. Hon badar kaninen en gång i veckan. Ska man verkligen bada kaniner? Hon gör det ju inte för att den blivit smutsig utan hon bara gör det en gång i veckan ändå. Hon säger att den älskar att bada. Jag har aldrig badat nån kanin jag haft.
Badar ni era kaniner?
Nej, nej nej nej nej nej.
#1 är det farligt? för kaninen att bada? Hon badar den i badkar i ljummet vatten
Nej. Det är verkligen inte bra för kaninens päls eller hud.
Man ska bada bara vid absolut nödfall inte annars.
#2 Med eller utan shampoo? Oavsett är det extremt onödigt och inte direkt bra för kaninen heller. Så det borde hon sluta med. Kaniner är väldigt renliga djur dessutom
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kaniner ska absolut inte badas!
Hälsningar Amanda och kaninerna
NEJ
Kaniner kan sköta sin hygien perfekt själva
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag vet inte om hon har schampo, jag ska fråga det. Hon säger att hon sett på youtube de som brukar bada sina kaniner och då började hon med det. Jag sa att jag inte trodde man skulle göra det men det trodde hon inte på
#6 Youtube kan man inte lita på. Sett flertalet videos där folk har filmar kaniner som simmat, ingen rolig syn då jag än så länge inte sett någon kanin som njutit av det.
Så det är absolut ingen tillförlitlig källa.
#6 Antar att dem som badar sina kaniner och lägger ut videos på yt är i USA?
Där har dem en HELT annan syn på kaniner och kaninhållning än vi har här.
Att bada kaninen kan vara rent livsfarligt. Det kan ge allt ifrån hudsvamp till vatten i lungorna/död av shock.
Man ska ALDRIG NÅGONSIN BADA KANINER utan att en veterinär ordinerat det
#8 oj vad hemskt om det är så farligt.😮 Jag ska visa den här tråden
På sommaren låter jag min hane bada om han vill , han har en plastbalja med ljummet vatten på sommaren (ca 2 cm vatten) som han ligger ett tag i eller bara skuttar i för att leka. Han älskar vatten. Tro inte att det är det enda svala han har för han har Hage på 5 x 5 meter nått sånt med en tvåvåningsträbur som står i skuggan , han har också tunnlar & lite träd att gå emellan om han inte vill vara i solen. Han får bara bada på sommaren och då inte ofta kanske 3 gånger på en sommar , han torkas och hårfönas efter. Hans hud är som vanligt och han kliar inte på sig , skulle aldrig tvinga min bebi att bada utan han skuttar och stänker :)
Nej bada inte dem! Förstör kaninens hud och alla naturliga oljor i huden försvinner.
Som andra sagt så ska man inte bada dem och absolut inte blöta öronen då det inte är bra om dem får vatten i öronen.
Aldrig, tvättar endast tassar dagen före en utställning. Har också sett videos från youtube på badande kaniner och de ser inte det minsta roade ut, snarare paralyserade av skräck. //Linda
Om ni är emot mig så kan jag tillägga att han har 1-2 cm vatten och då blir bara tassar blöta , ibland mage , men då fönar jag. På en sommar har ahn doppat magen ca 1gång , han gillar bara att doppa tassarna.
Min kanin får ibland torkat bajs som han inte klarar av att få bort på egen hand. Jag spolar då upp lite ljummet vatten i handfatet och sätter ner kaninen med bakdelen i vattnet. Bajset löser upp sig på några minuter. Ingen tvål behövs. Sen torkar jag med handduk och därefter med hårtork på svag värme.
#14 istället för att försöka bortförklara dig så ta till dig informationen du får och bada inte kaninen nå mer.
Tror inte fler behövs nu för att säga att det är fel, nu är det upp till TS kompis om hon tänker ta till sig detta 🙂
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#16 , jag bortförklarar inte mig ett skit. Flera badar tassar innan utställning , min kanin vill doppa tassar när det är varmt. 3 gånger per år & flera ställer nog ut oftare så säg inte något som jag själv kan lilla gumman :)
#18 Tryck inte ned andra, det är väldigt lågt. Att säga "lilla gumman" är inte uppmuntrande precis, så tänk på din ton.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#19 hon säger att jag ska sluta bortförklara & sluta bada tassar 3 gånger per år när de som ställer ut faktiskt ställer ut oftare än så :)
#20 Fast ni kanske tänker olika kring ordet "bada", att doppa tassarna tre gånger/år är inte för mig att bada kaninen. 🙂
Antar att det bara e jag som har VRÖ som andlig tvättar kaninen innan utställning? :P Det finns ju medel till kaninens tassar för att man ska slippa "bada". Typ White Paste. Passar inte det fungerar ryktsten från Hööks prima ;)