Matrutiner?
Hur ser era matrutiner ut för era kaniner?:)
Har inga speciella rutiner.
Men blir hö morgon och kväll, även mitt på dagen när jag är hemma.
Pellets 1 gång/dag, och påfyllning av vatten 1-2 ggr/dag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
På morgonen ger jag alltid nytt vatten och fyller på hö, ska jag inte jobba får de gå ut i hagar direkt på morgonen, där har de sina transportburar att ta skydd i, gnagpinnar och lektunnlar. Ger alltid kraftfoder på kvällen, vattenbyte samt påfyllning av hö. //Linda
Har inga rutiner rent tidsmässigt, vilket jag har valt att ha. Kan utfodra dom mellan kl 13-23, helt beroende på när jag orkar.
Det som de får dagligen får de oftast samtidigt; hö, nytt vatten och pellets. Får de grönsaker utfodras det på kvällen.
Hö fyller vi på morgon och kväll. Vatten byter vi ut i samma veva.
På seneftermiddagen får de lite smaskigt bladgrönt och några timmar efter det sin pellets.
Ibland får de en morot att knapra på under dagen🙂
Påfyllning av vatten och hö på morgonen, en bit grönsak ibland eller några pinnar.
Vid 17 får de pellets, hö, vatten och örter/grönsaker.
Jag har inte medvetet valt att ge dem just på de tiderna, det bara blev så och nu får jag akta fingrarna om jag råkar vara lite sen 😛
Byter pellets när det behövs (en-två gånger per dag) dem äter inte så mycket pellets, det äter mest hö. Jag fyller på hö när det börjar ta slut. Om jag äter en frukt (till exempel äpple) brukar jag gå ut till kaninerna och låter dem ta en tugga eller så av äpplet. Kaninerna dricker sällan ur deras flaska, så jag byter deras vattenskål,1-3 gånger per Dag
Aktiv på kanin.ifokus.se
Fri tillgång på hö och vatten, fylls på kontinuerligt minst 1 gång/dag. Pellets får de en gång per dag, oftast på kvällen såvida jag inte ska iväg på något exempelvis och måste ge det tidigare.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag fyller på hö, byter vatten och ger dem en msk pellets på morgonen. På kvällen gör jag samma sak igen samt att de får lite grönsaker/ grenar/ blad mm. Ibland får de någon leksak med gott i på dan, funderar på att ge en del av pelletsen i en leksak på morgonen så de har lite att göra under dan :)
Rutiner och rutiner vet jag väl inte riktigt, men på vardagarna anpassas morgonutfodringen efter vilken tid jag börjar skolan. Som det ser ut nu får kaninerna hö och vatten kl 6.30 eller 8.30 och ibland när min lillasyster slutar skolan vid kl 13 eller 14.30 så ger hon kaninerna hö och vatten. Vissa dagar är jag hemma 16.15, andra 17.30 så dom får middag (hö, vatten, pellets, grenar, grönsaker,frukt, örter osv beroende på årstid och vad som finns hemma) någon gång där emellan och kl 21 beroende på om min lillasyster varit där under dagen mm. ;) Helgerna ser lite olika ut beroende på vad jag gör men är samma kost frukost och middag som på vardagar. :)
Har inga speciella, hö 1-2 gånger dag, 0.5 dl mat om dan och vatten 1 gång byte om dagen :)
Halva pellets-dosen kl 06.00. Andra halvan kl 15.00. Klockan 11 och klockan 19.00 får hon något bladgrönt eller en grönsaksbit eller en godisbit. Hö och vatten fylls på vid behov några gånger per dag. Kaninen har lärt sig dessa tider väldigt bra, och som någon annan skrev får även jag passa på fingrarna om jag är lite sen med något hon väntar på :)
Jger fyller på Hö ordentligt några ggr om dagen sen ger jag havre och pellets på kvällen o mitt på dagen får dom något gott typ morot, knäckebröd, äpple o på sommaren får dom gräs o maskrosor o sånt.
På morgonen(kl:7): nytt hö o vatten Kväll(kl:18.00k): pellets, grönsaker/frukt/örter och nytt vatten
Hö fylls på minst morgon och kväll hemma hoss mig, samma sak med vatten. De får ca 2 msk pellets (beroende på vem det är) var på morgonen och grönsak/bladgrönt på kvällen. Har dock inga speciella tider då skolan ofta rubbar på tiderna.
fri tillgång till hö och vatten. Vattnets byts minst 2 gånger per dag(oftast 3);) Hö fylls på när det börjar ta slut. Pellets: 1/2 dl på morgonen, 1/2 dl på kvällen. Frukt och grönsaker cirka 4-7 gånger per vecka;)
MVH/ Kaninerna och Ägarna
Hö och vatten fylls på när det behövs. Hö oftast på kvällen och vatten eftermiddag. Sen pellets får han vi 5-6 tiden, 4 msk. Grönsaker blir det några gånger i veckan :)
på morgonen får dom pellets och vatten om det behövs
på kvällen får dom hö vatten och pellets och grönsaker ibland
Wille, Puffe, Doris