Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1994 ggr
SmillaM
1

Äter Ica foder

Upptäckte att min kompis kaniner får väldigt dålig mat. Deras foder är lyxblandingen från Ica, en av dem sämsta man kan ha har jag hört. Hon har en en vädurs korsning, en kanin som är en "dvärgkanin" och ett marsvin. Hur kan dessa djur ens leva av det här fodret hela sitt liv.? Jag sa åt henne att hon kanske skulle ta ett snack med föräldrarna om foderbetor till djuren, men hennes föräldrar säger att det är dyrt med annat foder och säger att dem aldrig har behövt åka in till veterinären. Jag såg kaninernas avföring, jätte hårda svarta små pluttar. Har även lagt märke till att innekaninen inte har spån eller Hö, den har bara lite tidning i botten. Den har häller inte något hus eller någon aktivitets sak, det ända "roliga" den har är marsvinet som bor i buren bredvid. Vad tycker ni om detta? Ska jag göra något?

Aktiv på kanin.ifokus.se

SmillaM
1

Ursäkta min iPad har rättskrivnings program, lite fel ord. Till exempel "foderbetor = foderbyte"

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
3

Hälsa henne att marsvin ska bo minst två st, alltså inte med kanin eller ensam.
Samt att det fodret verkligen inte är bra, är som om hon skulle äta pizza, mcdonalds ect dagligen,ungefär att jämföra så går det.

Sånt foder är ju inte direkt billigt :S

Och hälsa henne att kaniner ska ha fri tillgång till hö, precis som marsvinen. Lag på det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SmillaM
1

#2 1. Kommer inte ihåg om det hade hö eller inte. 2. Jag vet att maten är svindålig. 3. Dem hade två marsvin, ena dog. (Inte konstigt pga fodret) 4. Hennes föräldrar säger att dem inte tänker byta foder pga att det är "ungarnas djur" jag kan tyvärr inte göra något åt saken. :(

Aktiv på kanin.ifokus.se

[neptunens]
8

Be länsstyrelsen göra ett besök.

Fridaaaa
2

#3 De måste oavsett ha sällskap till marsvinet.
Jag hade anmält anonymt till länsstyrelsen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
2

Förklara för dem hur mycket de kan spara på att använda en lämplig pellets.

Ser större problem i att kaninen har ett så trist liv - som det verkar. Hur ofta kommer den ut ur buren?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pernillaoscarsson
8

Vad då "det är ungarnas djur"? Ungarna bor väl hemma? Då är det föräldrarna som är ansvariga, i alla fall ifall ungarna är under 18 år?

Tipsa dem om ett bra foder och visa att det är billigare i längden. T.ex. så får mina kaniner ett foder jag köper på lantmännen eftersom det är det fodret de håller hullet bra med. Detta fodret kostar 159 kr för 10 kg. Det godiset de köper på ica kostar väl ca 25 kr för 1 kg om jag inte minns fel? Köper de 10 kg av detta godiset så för de betala 250 kr. Alltså mycket dyrare i längden!

Angående höet och spånet så kanske de köper detta i vanliga mataffärer också? Detta blir också enormt dyrt i längden och det kanske är därför de inte ger dem ordentligt med hö eller spån? Tipsa dem då om att köpa spån i stor bal på lantmännen eller granngården och höet av en bonde.

Tyvärr är det många som inte ser utanför boxen och tror att allt de behöver till sina djur finns i djuraffärerna eller i hyllorna för djur i vanliga mataffärer. Detta är även de dyraste alternativen då foder, hö och spån oftast bara säljs i småpack. Så ifall du pratar med föräldrarna och din kompis och ger dem alternativ som visar att det kommer löna sig både ekonomiskt och för djuren så kanske de ändrar sig. Du kanske även kan erbjuda dem att dela på en säck foder ifall de betalar till dig. Så gjorde jag med min granne och före detta kompis då jag ansåg att hennes kanin inte fick vad den skulle. Det funkade bra eftersom då slapp de åka och köpa själva, de behövde bara betala mig och sedan hade de det de behövde ett bra tag framöver :)

SmillaM
0

Tack för alla bra tips?, vad hjälper det om jag anmäler till länsstyrelsen? Kaninen som bor inne får vara ute ur buren ungefär 3 Timmar per dag . Har glömt säga en sak om det stackars marsvinet, det ena ben ser ut som att den gått ner i splitt med ena benet :( alltså benet pekar rakt ut. Min vän påstår att marsvinet var så när hon köptes sen på djuraffären. Den är väldigt gammal så den dör vilket fall som helst snart…

Aktiv på kanin.ifokus.se

RebeccaG
6

#8 Om länsstyrelsen kommer på besök och djuren bor under förhållanden då lagen inte följs, kan föräldrarna åka på böter om bristerna inte rättas till, alternativt att dem tar djuren ifrån familjen. 

Det brukar ge dem flesta eld i baken.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

PrinzeZz
2

berätta för människan att det är betydligt billigare att köpa en säck med lämpligt foder på granngården än att hela tiden köpa små påsar på ica, handlar det om pengar brukar folk lyssna.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

SmillaM
1

Kanske skulle kunna höra av mig till länsstyrelsen, en snack led föreldrarna skulle bara få mig att bli ogillad av hon och hennes föräldrar.

Aktiv på kanin.ifokus.se