Hjälp mig!
Hej, jag har ett litet problem…..
Jag är en 13 årig tjej som älskar marsvin & kaniner! Jag har skilda föräldrar och hemma hos mamma har jag marsvin medans jag har kaniner hos pappa. Förra sommaren skaffade vi oss de 2 kaninerna vi ännu har idag, då vi köpte dem kom jag överens med 2 av mina syskon att vi skulle dela på de. Mitt ena syskon följer med mig till mamma medans Tindra som hon heter är kvar hos pappa (hon är min låtsas syrra) Nu över till problemet…..
Jo, min syrra Tindra har tydligen övergått att hata kaniner, hon är 10 år, så ja, nu när vi är hos mamma vägrar hon att ge de mat. Så istället får min pappa och min låtsas mamma ställa upp och ge dem mat som de egentligen inte har någon tid till. Vi kom överens om att vi ska ta hand om dom så att dom mår bra och att föräldrarna inte var med i projektet. De vill inte ge de mat eftersom de inte har tid, inte att de hatar dom, men det har verkligen inte tid och vi har kaninerna utomhus. Kan ni ge mig något tips? hur vi kan lösa detta!? Skulle verkligen uppskattas och säkert hjälpa mycket! När jag och min andra syrra är där får de kärlek,vatten & mat varje dag, alltså får det typ ett helvete ena veckan och ett lyxliv andra veckan, det är nog inte så bra för de!? Och eftersom jag har ett hjärta för djur som brinner vill ju jag att de ska ha det bra! Vi har skällt och skrikit på Tindra men hon har helt enkelt vägrat. Hjälp mig fort!!<3 (Det är en helt annan sak på sommarn, jag tror att det kanske beror på hur kallt det är också, så på sommaren funkar det! Det är bara att pappa är jätte alergisk mot päls djur, så vi kan inte ha de inne!…..)
Mvh/ Elsa!
Kanske göra som mina kompisar gjorde?
De flyttade även kaninerna mellan föräldrarna. Första åren bodde det 1 vecka i taget hos föräldrarna men numera (och några år tillbaka) bor de två veckor i taget. Kanske det är något? Att flytta kaninerna också?
Eller bygga en ny bur där de alltid har tillgång till rasthage? Matning en gång per dag kanske känns enklare då?
Hej Elsa!
Skulle du och din andra syrra som också tycker om kaninerna turas om att vara hos era föräldrar istället för att ni är tillsammans hela tiden?
Jag menar, när du är hos din pappa kan hon vara hos er mamma och tvärt om? Då är det ju alltid någon som bryr sig om kaninerna hos dem?
Kanske skulle fungera ett tag i alla fall tills Tindra kanske börjar gilla kaninerna igen?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
tack för tipsen! #1 jag har ju lite fullt hos mamma för jag har marsvin….:o
#2 jag vet inte om vi skulle göra det för tindras skull, jag vill ju att hon ska kunna ge dem mat!:s
Jag tycker att ni kan inte tvinga på henne att hon ska gilla kaninerna och vilja mata dom! Är hon inte intresserad så får man helt enkelt acceptera det. :) din pappa har huvudansvaret för kaninerna vare sig han vill eller inte eftersom ni är minderåriga. :)
Jag tycker även att tindra inte kan få bestämma när hon ska "gilla" dem och inte, ärligt talat, bara för att hon skulle ha lust senare så borde hon väl inte få låta er göra allt när det är jobbigt. Våra småbröder som lovade att hjälpa till slutade för att det var så hemskt jobbigt. Nu har vi det så att det är våra kaniner, istället för deras när den känner för det :) Hoppas ni fixar det! Kaninerna borde ju inte få lida på grund av att tindra vägrar… lycka till :)
Hälsiningar från mig
Fast köper man kaniner till barn i den åldern så tycker jag att man som förälder får vara beredd på att barnen kan tröttna och då antingen gå in och ta ansvaret för djuren själv eller sälja! Man kan inte kräva av en tioåring att hon ska ta ansvar för ett djur när hon själv inte är intresserad utan då är det bättre att ni syskon bestämmer att tindra inte kommer vara delaktig i kaninerna längre utan att det är enbart era kaniner nu istället för att försöka tvinga på ett intresse som inte finns där. ;)