Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 670 ggr
[Alexandralanstrom]
0

hur tränar man inkallning?

försökte träna sigge på lite inkallning förut, det gick ganska bra faktiskt🙂

men han åt godisarna som han egenkligen inte gillar, men han äter nog de han får haha , mitt lilla matvrak :p

men ja.. jag använder godis och en klickers. jag sitter inne på mitt rum och övar med han så ja!

tips? tack? 😂

MariinaS
0

Du gör ju rätt så förstår inte vad du behöver tips? på? Minsta steg åt rätt riktning så klickar du, när han kommer ända fram till dig hade jag belönat extra mycket med både kel, klicker och massa gott..

Hellaas
0

Låter ju som det går super för dig! Precis som skrivs här ovan, klicka för varje lite steg och ge rikligt med beröm och belöning. Försök att se att din kanin förstår vad övningen/träningen går ut på, när han/hon gör det, utöka och försvåra genom att t.ex ha ett längre avstånd osv.

[Alexandralanstrom]
0

#1 #2 okej tack  !! 😃

[Just-Ask]
2

En klicker är ett känsligt redskap om det används fel. Jag har sett både fördelar och nackdelar med klickerträning. Att klicka och inte ge nåt gott direkt är inte bra. Man måste börja först med att klicka in klickern. Ha djuret direkt bredvid dej och vid varje ögonkontakt ge ett klick och godis direkt. Sen då djuret väl fattar att klicker innebär godis så kan man gå vidare. Med att öka avståndet lite. Men varje positiv sak från djuret ska berömmas på direkten med klick och godis oavsett avstånd. Om det gäller ett steg bara och avståndet inte räcker för att ge, kasta istället godisen mot djuret så den kan få på avstånd. Att gå klicker kurs är en bra sak att lära sej på. Likaså leta reda på filmer på internet om att använda klicker. Det finns hur mycket som helst man kan få sitt djur att lära sej bara med deras vilja och att kunna få dom att förstå vad vi vill. Det svåra är sen att få ihop en serie med beteenden att bli en helhet. Jag har gått kortare klickerkurser och sett en hel del filmer, gått på föredrag av "proffs", fast på hund! Har gått utbildningar till hunddressyrinstruktör på sbk svenska brukshundsklubben… Har där hållt i kurser för hundekipage i olika kunskapsgrad ….