Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2306 ggr
DjurTjejerna
0

Aggressiv hermelin.

Jah behöver lite hjälp min hermelin hane är jätte snäll och duktig men han o gillar när man kommer nära matskålen i buren eller ska ta upp den.

Har ni något tips? om hur man kan göra för att han ska sluta med detta beteendet.

Mvh Stephanie

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

Teddyvide
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad gör han då när du ta upp matskålen?:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

DjurTjejerna
0

aså han har aldrig gjort det mot mig, bara min syster eller andra som ska ta upp matskålen. då attakerarhan handen och hugger.  :)

Mvh Stephanie

Teddyvide
0

Men testa att håll in en träsked eller ett deciliter mått som ni inte är rädda om, och så får han attakera det hur många gånger han vill. Till slut kommer han fatta att det inte lönar sig att attakera då skeden inte flyttar på sig, men det är viktigt att ni håller skeden/måttet helt stilla.

Har aldrig testat detta själv, men har hört om andra som har gjort det, och för dem har det funkat. Men om han är rädd och visar det genom att vara aggresiv så bör ni nog socialträna honom istället.

Lycka till:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

DjurTjejerna
1

Tack för tipset…

Han är jätte social.

Jag tror att han vill vackta sin mat.

:)

Mvh Stephanie

Wilmuut
0

Du kan ju prova skriva det på hermelin.ifokus.se annars, fast du verkar ha fått svar här! :)

Linnet
1

Han vaktar sitt revir dvs. buren. Tyvärr är det ganska vanligt att just hermeliner har det beteendet, oftast är dom väldigt sociala och snälla utanför buren, men i buren attackerar dom och biter när man stoppar ner handen. Tror det är svårt att göra nåt åt det.

NelliZ
0

Min hermelin kan vara väldigt agressiv i buren. Hon kan hoppa fram och "morra" och ibland bitas när man tar upp henne…Men som #6 säger, hon vaktar sitt revir, och det är inte mycket man kan göra, ibland går det, ibland inte. Men när man är ute med henne är hon helt normal, älskar att bli klappad och hur mysig som helsr :)

//Julia

[Cameliont]
0

Kastrera så slipper du en aggressiv kanin! Kostar runt 500-700 kr för en liten hane och är värt varenda krona.

DjurTjejerna
0

#7    Min kanin vaktar inte sitt revir det är bara om han har mat skålen.

I fall den inte är där så är han hur snäll och kellen som hälst.

Men det funkar inte med hans matskål om jag ska ta upp den för att t.ex. fylla på den.

:)

Mvh Stephanie

natha-mjau
0

samma sak hände med min hona, men hon förblev så. gjorde verkligen allt.

DjurTjejerna
0

#8 Nej jag vill absolut inte kastrera då jag har tänkt mig att han skulle para en fin hermelin flicka.

Men tack alla för era råd super snällt kommer att testa #3 förslag.

Sen har jag även hört att man ska ge honom maten ur handen i buren eller i knätet då han ska förknipa mig med bra saker.. :)

Mvh Stephanie

miacaliza
0

Kan du inte ha två skålar. Då ställer du in en som är påfylld med mat samtidigt  tar du ut den tomma?

DjurTjejerna
0

#12 också bra tips? ska testa den ;)

Mvh Stephanie

Linnet
0

#11 Fast kanske inte så bra att para en kanin med det beteendet, det är ju verkligen inte kul. Mina dvärgvädurar bryr sig aldrig om hur mycket man än rumsterar om i burarna. Det är ju så kaniner ska vara.

DjurTjejerna
0

Men han bryr sig inte om om jag håller på i buren det är bara om jag tar upp maten

Mvh Stephanie

[Cameliont]
0

Håller med Linnet. Man ska inte avla på en revirbenägen kanin och din är ju dessutom en hane, vanligare att honor gör så.

Kaninhoppare123
0

Jag har samma problem min hane som är runt 2 månader, innan han bet mamma så har han varit jätte snäll. Om jag ska göra något i hans bur så måste jag fånga in honom i transportenGråter Han har försökt bita mej. När vi hadde honom inne med min hona ,i buren brevid så var hen helt galen han sprang av och an hela tiden.Han har också börjat markera revir på mina stövlar när han är ute och går i sele. Vi är tvungen och ha han ute och min hona inne, den dagen har tänkte bita mej var för ungefär 2 veckor sedan och då så bet han i gallret till buren  och klättrade i det. Dessutom så blir han galen om jag tar i hans leksaker. Snälla kan jag få hjälp jag har haft honom i 5 veckor ungefärGråter

[Cameliont]
0

#17 Ger samma råd till dig -kastrera! Det är hormoner som ställer till det både vad gäller aggressivitet och kissande. Men då måste vänta tills han är 4-6 månader, lite beroende på hur duktig vetten är.

Jag har haft kaniner i hela mitt liv, så jag vet vad jag pratar om.

LinneaJohaanson
0

Bara för man kastrerar så behöver kaninen inte bli snäll så att säga. Jag har många gånger vart med om agressiva kastrerade djur.
Och bara för att man har haft kanin hela livet så behöver man inte veta vad man pratar om Flört

När man kastrerar så bäst för kaninen om man väntar tills den är lite äldra och inte bara ta när vetten är "duktigast" man måste ju tänka lite på djuret också. Det blir ju större ingrepp om kulorna inte ramlat ned vilket då är snällare att vänta för kaninens bästa.

TS, avla inte på en kanin som visar agressivitet.. det gör inget gott. Varför ska du para? Har du någon plan, eller någon baktanke med det? Eller är det bara en, åh dom är så söta kull?

Själv skulle jag dock inte kastrera en frisk kanin!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[aammE]
1

Skulle inte avla på en kanin som beter sig så, vad har den att tillföra rasen? Inget.

Lillhems Kaniner
0

#19. Vet brukar inte kastrera en hane som inte kulorna kommit ner på än. lite OT…

[Cameliont]
0

19 Självklart väntar man tills kulorna är nere vilket de brukar vara vid 4-6 månader. Att man ska gå till en bra veterinär är ju just för kaninens bästa, och då är det främst narkosmetoden som spelar in. Jag skulle aldrig kastrera där man riskerar kaninens hälsa eller göra ett större ingrepp i onödan. Du föder upp ser jag och då förstår jag att du inte är så insatt i kastration. Du behöver inte ifrågasätta min kaninkunskap bara för att vi tycker olika. Problemen som beskrivs i den här tråden låter väldigt hormonbetingade i mina öron då det hänger ihop med humör och revir.

[Momiji]
0

# 3 hade ett utmärkt tips? Glad

Har själv aldrig varit med om det med mina kaniner(dock är båda korsningar) men Éire(75% hermelin 25% dvv) grymtar så fort jag tar upp matskålen. Men hon gör det för att hon är en liten gottegris och sen försöker hon klättra upp på buren när jag lägger skålen där och häller i hennes ½ dl pellets. Sen snor hon en ur skålen innan jag hunnit sätta ner den, sen är hon nöjd.

Så utifrån hur Éire gör kan jag även tipsa om att dom kan ge han en bit pellets innan dom tar upp matskålen och ger mat till han(då håller han sig sysselsatt ett tag och kanske struntar i dom) Glad

Kaninhoppare123
0

Min hermelinkanin totte som jag skrivit om tidigare ska vi nu kastrera den 22 november och hoppas att hans dumheter försvinnerTungan ute

Men han har börjat bli lite bättre eftersom jag har börjat ge honom lite stryk om han varit dum, tex:

pixa honom på nosen, "putta" honom på huvudet eller ta honom i nackskinnet. Men ja ja ni kan tipsa mej på dom här frågorna:

1. kommer mina kaniner att trivas om burarna är 2,80 tillsammans?

2. kommer Totte vara "groggy" när vi hämtar honom efter kastrering?

Det var bara det jag ville skriva nu.

Tacksam för svar!!Skrattande

Fridaaaa
0

#24 Hur många kaniner har du?
Ja han kommer vara lite groggy.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina R
2

Jag avlar aldrig på djur som attackerar handen som vuxna (lite tonårstrots kan förlåtas, men en vuxen ska bete sig) och avlivar kaniner som bits. En aggressiv unge har jag aldrig upplevt, det bådar inte gott. De brukar vara som vidrigast vid 4-8 månader (tonåren). På så vis har jag en hel besättning snälla hermeliner. Utan att behöva straffa dom fysiskt. Ts: kontakta uppfödaren. De flesta lämnar lynnesgaranti och du kan få en snäll i utbyte.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Reborndockan
0

Jag har en hane och en hona. Hanen är en social och väldigt trevlig pojk som aldrig skulle få för sog att bitas.. Men honan där i mot, så fort jag ska ta in handen där så hugger hon mig och vi vet inte riktigt hur man ska göra åt saken men eftersom att mamman till dessa är väldigt aggressiv av sig hon kanske har ärvt det utav mamman? Kan det vara möjligt? När jag ska ge henne mat måste jag ha en pinna som hon attackerat medans jag tar in/ut matskålen.

Fridaaaa
2

#27 Låter troligt och oseriös uppfödare som avlar på aggresiv kanin! :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emmetem
1

Jag har gjort detta på alla mina aggressiva kaniner och det har funkar varenda gång.

Om kaninen biter i buren har jag på mig handskar. Jag börjar med att öppna burdörren (från sidan, inte från taket om det är en innebur.) och stoppar in handen i öppningen. Om kaninen attackerar duttar jag till den lite på nosen, inte alls hårt, så att den backar undan.
Attackerar den igen så gör jag samma sak. Medan jag duttar till den gör jag ett "Sch!" ljud, så att den kopplar det till: "Så får du inte göra!" Använder det även om kaninerna börjar gnaga på något de inte får osv.
Alltså förknippar de ljudet "Sch" med Aja baja!

Jag håller sedan handen still när kaninen inte attackerar längre, och håller den där ett tag. Efter ett tag kommer kaninen fram och nosar och då klappar jag den. Sedan så närmar jag mig matskålen :)

Detta upprepas några gånger tills kaninen slutar! Har alltid funkat för mig :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.