Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1812 ggr
fridahedstroom
0

luktar kiss

Iris, en 15-16 veckor gammal kaninhona luktar sjukt mycket kiss. jag städade buren härom dagen men hon luktar ändå. har tvättat henne lite försiktigt och då blev det bättre. men efter en dag var lukten tillbaka. jag tror att hon ligger och rullar sig i sitt egna kiss eller att hon bara lagt sig i de. kan man avvänja detta? :) hon är en innekanin.

Rabbit Pages
0

En del kaniners urin ändrar lukt, mot det sämre, när de blir könsmogna. Kastrering finner jag hjälper mot lukten som då försvinner.
Hon kan inte ha något problem med urinvägarna? T.ex. en Urinvägsinfektion vilket kan få urinen att lukta illa.

fridahedstroom
0

#1 de är inte att kisset luktar illa utan att hela hennes päls luktar kiss. :/

moomiis2
0

Har hon toalett, om du inte har kanske du kan köpa en sådan och lära henne gå på den, vet inte om det funkar men annars kan du ju kastrera henne, då försvinner det illa luktande i urinet.

Ljusta
1

Vissa kaniner är så trevliga att de rullar sig i sitt eget kiss för att "lukta gott". Inte mycket annat att göra än att tvätta rent henne (ex med våtservetter) och försöka hålla toan väldigt ren. Det kan förvinna efter ett tag när inte hormonerna ruar runt i kroppen på henne (som de nog gör nu).

Om det inte är så att hon har en hane i närheten som skvätter på henne?

Ljustadalens kaningård

fridahedstroom
0

ingen hane här inte! hon är antagligen i "tonåren" nu så vi får hoppas de går över. tack för all hjälp! <3