Kaniner ute och spån/halm?
Hur gör ni som har bur på två våningar på sommaren?
Har både spån och halm i burarna nu, Inser att gräsmattan kommer bli full av spån i sommar. Skulle det funka med typ fleecefiltar på övervåningen istället? Undervåningen består ju av gräs…
Jag skulle inte ha fleecefiltar i buren, hellre då halm om du inte gillar spånig gräsmatta. De kissar och biter kanske på filtarna. Men det finns ju kratta som du kan använda 👍
Tänkte tvätta filtarna med jämna mellanrum, men det kanske inte är så bra idé. En av mina kaniner är ganska bitig, så hon skulle nog kunna strimla filten.
Det är bara det att jag inte vill ha en massa bös från burarna på gräsmattan, helst.
Använd torv då, den ser ju ut som jord.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Var kan man hitta torv?
På en plantskola tex. Tror granngården har också.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Annars kan du kanske fixa någon tröskel som hindrar att spånet åker ner på gräsmattan. Kommer inte funka hundraprocentigt men ändå göra stor skillnad..
# 6 Det är värt att testa! Men får kolla någon annanstans, har ingen plats för så många på en gång 😕
# 7 Jag har kollat lite på det, men kaninerna är långhåriga, så det fastnar en hel del spån i deras päls, som de drar runt.
Hur är det med badrumsmattor då? Läste om en som hade det till sin innekanin. De blir ju smutsiga förstås, men man kan ju ha flera, och tvätta dem.
Jag har våningsbur inomhus men samma princip gäller, jag vill inte att det ska falla ner massa spån från övervåningen till undervåningen. Skulle skräpa som satan. Så jag kör på mattor!
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#8 Hehehe, det är inget tvång att köpa så många om man åker till granngården själv då får man köpa en och en, pallleveranser är något för dom med väldigt många djur som tex bönder.
Aha, aa med långhår kan jag tänka mig att det dras med en del spån!
#11 Ok 🙂 Det stod att man var tvungen att köpa minst 1 pall med 15 st, men det kanske gäller enbart om man beställer på nätet då.
Jag hade tänkt åka dit själv, och om man då kan köpa dem styckvis är det ju toppen!
# Ja, det är hopplöst! Det fastnar inget på den som är korthårig, men den i sin tur gräver och sprätter så spånet sprutar åt alla håll, trots hög kant på buren..