kull
Hej!
Ja, jag vet, skulle aldrig mer skriva här. Men nu gör jag det och det är väl ändå positivt? 😊
Jag saknar er underbara människor som finns här! Som stöttar och lär…
Nu till saken, Igår var min lilla systers kompis hemma hos oss och lekte med min lilla syster. De var nere i källaren och lekte. När jag kommer och går in i kaninstallet ser jag att de släppt ihopa Shakira och Nikito. 😞 Nikito, hanen sitter på Shakira och de paras. Jag "springer" dit och lyfter upp Nikito. Jag är så j@*9&vla arg på min syster och hon har nu fått en rejäl utskällning. Shakira brunstar och nu tror jag att hon är dräktig. 😕 ( de är drygt 9 månader nu)
Detta skedde igår förmiddag och jag har velat skriva av mig här hur länge som helst. Så snälla, jag vet hur fel detta är och min syster och hennes kompis har fått tillräckligt med skäll. Så jag tar hellre emot positiva kommentarer och tips?! Tack för att jag fick skriva här. Nu hoppas jag på det bästa…
ok.
Lyssna nu tjejen… ta det kallt! Allt kommer gå bra. Vet hur mycket ansvar du kan ta. Hoppas på det bästa nu! :)
Ännu en tjuvparning?😕
Att kastrera e ju ett alternativ, som ag liksom flera påpekat tidigare👍
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Kanske borde ha lås på burarna framöver?
Hänglås på burar verkar vara ett bra alternativ.
Nu är hon tillräckligt gammal i alla fall men hoppas det inte blir något.
Kastrering av hanen tror jag hade varit bra i detta fallet.
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som #4 skriver vore hänglås bra.
Finns billiga på Clas Ohlson, där man kan köpa flerpack så man har på alla burar.
Är detta inte andra gången det händer? Kastrera kanske?
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Heå mer än ett utropstecken behövs inte, tänk på dom med synnedsättningar :) Allt kommer gå bra, det är äldre än när mina kaniner tjuvparade sig och honans instinkter gör så hon vet hu hon tar hand om ungarna. Bra att du kunde skriva av dig här, massor av kunniga och trevliga människor, kan säga att här lär man sig som du säkert vet ;)
Nu har jag satt lås på burarna. En på Shakiras och en på Nikitos :) Tack för ett stöttande… Tiden får utse vad som händer..
#9 Låter bra, men hoppas hon bara blir skendräktig? denna gången också 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är det andra gången?
#9 bra, nu blir det säkert inte igen :)
#11 Yes, hennes hane kom åt hennes hona för inte så längesedan också.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#13 tyckte väl att namnen lät bekanta ;)
Är inte Nikito kastrerad än?
#16 Eftersom dem parade sig igen då troligtvis inte.
#17 Blev lite förvånad bara, eftersom jag minns att TS var så orolig för tjuvparning inte alls länge sen, och då skulle han kastreras i december (om jag inte minns fel), och burarna skulle bli säkrare, så att detta inte skulle hända igen.
#18 jo har också tänkt på det, TS nu skulle de väl vara tillfälle å kastrera kanske ;)
Nikito har en kastreringen tid. Men den är i mitten av februari. Hoppas på det bästa nu! Tack för stöd
#21 det får vi se när det närmar sig. Visar hon tecken på dräktighet skapar jag gärna en tråd. Men inte i onödan. Vi väntar och ser
Dagarna flyter på. Shakira äter som hon ska. Jag försöer göra det bästa av saken. Jag är i alla fall glad att både Nikito och Shakira har ett underbart temperament.
Hur lång tid har det gått nu?
Hälsningar Amanda och kaninerna
#24 ca 4 dagar 😉
#25 Cirka?
#26 ja skrev det på kvällen till den 4 dagen ;)
#25 Blev de ihopsläppta den 26 januari så är det 2 dagar dräktighet IDAG om hon nu är dräktig… inte i närheten av 4 dagar alltså…
Oops😂
#27 Still doesnt make any sence
Citerat 2014-01-27 14:55 "Detta skedde igår förmiddag och jag har velat skriva av mig här hur länge som helst. "
Så i inlägg #25 så skrev du ett inlägg 2014-01-28 12:14 "ca 4 dagar"
När personen i inlägg #26 ifrågasatte att du skrev cirka så kontrade du med: " ja skrev det på kvällen till den 4 dagen ;)"
I inlägget du skrev att det var ca 4 dagar så skrev du klockan 12 mitt på dagen, så det var inte ens kvällstid. I trådstarten skrev du att kaninerna blev "ihopsläppta" av småsyskon dagen innan, alltså den 26 januari, på förmiddagen.
Hur ska du ha det? 😎
Och så var det de här med "tjuvparningar" igen…
Ett litet tips: Om ni ändå ska para, säg som det är istället.
Att du inte ens håller koll på vilken dag det var stärker bara misstankarna om att det är ren bullshit med tjuvparning. Just sayin.
Sedan förstår jag faktiskt inte varför du inte valt att kastrera båda kaninerna då du ändå "inte vill" ha kaninungar?🤔
#31 jag kanske inte alltid våga säga sanningen? :/
#30 & #31, Word.
#32 Att du hellre gör en syskonparning och säger att det var tjuvparning för att folk inte är posetiva till din Avel?
Du är väll medlem i SKAF?
Gör det till en fördel och leta fram lite riktiga avelsdjur, åk på utställningar & träffa äldre kaninmänniskor som kan sin sak.
Att ljuga gång på gång ger dig knappast en fördel varken här eller i verkliga livet. Folk ser dig redan som oseriös, gör det inte värre.
#32 Varför ens skriva här då om allt bara är bluff och ljugeri? Detta är ett forum för de som faktiskt har funderingar som de vill ha svar på, ifall allt är lögn så kanske folk inte orkar lägga tid & energi på att hjälpa & stötta…
Då hade det väl varit vettigare att lägga in en annons där du skriver att du parat Nikito och Shakira, och att ungar förväntas de & de datumet. Istället för att ljuga ihop ett inlägg för att få berätta för alla på kanin iFokus att Shakira är dräktig igen.
De får inte dig att framstå i särskilt bra ljus. Tänkt på det?
#34 Fast å andra sidan Cotast, de två smårexarna hon har är från en mycket seriös uppfödare som jag bara fått höra gott om. Så det är kaniner med fullgod stam och friska led. Så på den fronten är det inte helt fy sjutton.
Däremot anser jag att det är ren LATHET och rentav oseriöst att para med en kullbror bara för att man inte orkar lägga ner tid på att hitta en vettig, utställd hane som inte är släkt. Eller åtminstone, inte lika nära släkt :)
#36 Det är fortfarande problemet att hon valt att ta syskonparning som stör mig. Ren lathet som du skriver.
Honan hennes är inte utställningsbar, men det är ju strunt samma då ungarna hon föder upp inte kan få stamtavla i vilket fall.
Förstår ni inte själva varför hon inte vågar skriva sanningen? Emilia är en av mina allra bästa vänner och jag tänker inte sitta här och se på när ni trycker ner henne på det här sättet!! Uppfödaren till Nikito och Schakira hade ändå tänkt att para de här två om inte Emilia hade köpt dom. Hon gör det alltså därför. Uppfödaren ska ha två stycken och hon har MÅNGA andra på kö. Så kom inte och säg att hon är oseriös, för det är hon INTE! Men det är så att hon har blivit påhoppad här så många gånger så nu vågar hon inte ens skriva sanningen längre. Tycker inte ni att det är något som är fel då??
Hälsningar,
Ninni :-)
#38, Så det är pga uppfödaren som hon sitter och hittar på historier och vill bli ömkad på internet? Pga uppfödaren som hon "tar på sig" att framstå som oseriös och okunnig? Nädå, det tror jag då inte. Det är helt hennes egna initiativ. 🙂
#38 Men då säger man väl det? Jag blir inte det minsta irriterad på att en seriös uppfödare vill ta en genomtänkt syskonparningskull. Men när man ljuger ihop saker på ett forum? Nä, det gör mig bara irriterad.
Däremot är det mindre kul att läsa om småungar som parar syskon bara för att få söta små ungar, det är mindre kul att läsa om sk tjuvparningar som uppstår gång på gång. Det finns inget BRA med det.
**Jag ogillar dock när folk LJUGER. Så säg sanningen, eller skit i att skriva.
Redigerat: Kloka ord #39 **🙂
#38 Ingen har sagt att hon är oseriös? Ge dig nu.
Att hon e din vän kan jag köpa, men låt henne försvara sig själv, hon borde vara stor nog att klara av det själv.
Det är hon som tagit initiativet att vara oseriös, ingen har ghort det för henne.
Det enda som är fel är att hon vill avla, vilket jag inte har några problem med om det skett seriöst, vilket det uppenbarligen inte gör.
- Hon ljuger om hur parningarna skett, för det handlar ju inte om tjuvparning.
- Av ren lathet så letar hon inte upp en obesläktad hane, utan tar en kullbror till honan. Vilket enligt mig är fel när det finns MÅNGA andra fina hanar av rasen. Nu handlar det inte ens om en genomtänkt inavel, som är acceptabel, utan hon har parat 2 syskon av ren lathet.
- Hon ljuger gång på gång, då blir det ju litesvårt att tro henne nästa gång hon skriver, eller?
Jag tycker att det är ett gäng här på KIF som hela tiden hoppar på de som är mindre kunniga :l
#39 Hon tar kullen på grund av uppfödaren JA! Men det här inlägget var för att hon ville skriva av sig. Hon vill egentligen vara lika aktiv som innan och kunna lägga upp dagböcker och liknande. Men hur skulle ni reagera om hon helt plötsligt gjorde ett inlägg om en kommande kull mellan två syskon? Jo, hon skulle bli ännu mer påhoppad! Då lät det ju bättre med en tjuvparning. Men nu kan tråden låsas. Givetvis slutade detta med att Emilia ÄN EN GÅNG blev påhoppad och kommer förmodligen än en gång lämna sajten. Fast den här gången kommer hon inte komma tillbaka igen!
Hälsningar,
#42 & #43 Och det är ett gäng som påstår att vi som "hoppar på" inte vågar stå upp när datorskärmen försvinner?
Samma gäng som tar den vi "hoppar på" i försvar.
Jag, liksom andra, hoppar inte på någon.
Vi diskuterar, vilket ett forum råkar vara till för.
När du ser mig eller någon annan skriva RIKTIGA påhopp, skriva fula ord eller kalla TS för själsord, DÅ kan du säga att vi hoppar på och kränker.
#42 Jag är fruktansvärt hjälpsam och jag har bred kunskap. Vill man ha svar på sina frågor så ställer jag gärna upp. Genetik, sjukdomar, raser - jag försöker hjälpa till så gott jag kan.
Men när det finns ett fåtal personer som sitter och ljuger ihop historier för att få medömkan, som dramatiskt lämnar KIF för att få uppmärksamhet, som får "tjuvparningar" när folk kanske har sagt att det inte är en så bra idé. Nej, sitter man här aktivt så ser man de olika trådarna…
Som sagt, när det har kommit trådar där det faktiskt skett en tjuvparning och trådskaparen varit riktigt upprörd, då har jag varit där med lugnande ord och berättat att det kommer lösa sig. Det kommer gå bra, att det inte är någon idé att stressa upp sig. SÅ nej, jag är ingen ond människa som roar mig med att "skriva elaka saker". Jag blir nyfiken, och läser inläggen ord för ord, för att få ett sammanhang så jag vet om jag ska komma med ett svar. Och när historian ändras i inläggen, så får man veta att personen ljugit sig blå när man väl ifrågasätter det.
För jag vill hjälpa de som faktiskt har frågor, som faktiskt har råkat ut för en tjuvparning och är oroliga… Jag vill inte ödsla tid på fantasi-inlägg..
Men detta blev vääääldigt OT.
#41 Hur många gånger ska jag behöva säga att det inte är av lathet som hon parat syskon?! Det var för att uppfödaren ville det!! Hur oseriöst är det? SNÄLLA LÅS TRÅDEN NÅGON!!
Hälsningar,
#43 Hon hade inte fått i närheten av samma reaktioner av ett sådant inlägg som hon fick utav detta (möjligtvis några få inavels-hatare, men orka bry sig). En planerad kull, med ett ordentligt syfte ger ett tusen gånger seriösare intryck än ännu en hoppsan-svejsan-kull där man dessutom skyller ifrån sig på "sin syster".
#46 Fast nu e det inteuppfödaren som bett TS ljuga och säga att det var en tjuvparning mellan 2 syskon😎
Jag tycker TS kan få försvara sig själv istället för att be sina "kompisar" göra det & låsa tråden åt henne.
#47 Word
Hallons har fått skrivförbud på sajten tills vidare.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Vet någon ifall TS har bantat Shakira än eller om hon ens blev dräktig?
#50 Jag tycker inte vi ska prata om TS när hon har skrivförbud och därmed inte kan försvara sig på något sätt.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag känner Emilias kompis, hon som hade Pluto "från början" och tycker synd om E. Seriöst? Hon är typ 13 och här sitter ni flera VUXNA eller ÄLDRE som ska föregå med GOTT exempel. Visst, hon kanske inte vågar skriva sanningen om att det var en planerad syskonparning men spelar det någon roll? Kaninerna är parade, hon vet om det och hon bryr sig om sina kaniner? Vad är felet? Man träffar ofta folk som ljuger en rakt upp i ansiktet VARJE DAG så vad spelar det för roll om hon lägger en "vit lögn" om tjuvparning mellan syskon om det ändå var planerat. Jag hade kunnat skriva att min kanin helt plötsligt blev lila och sen senare skriva att nej, hon är fortfarande gul/blå, hade ni brytt er? Riktigt dålig stil av MÅNGA här på KiF och jag är faktist riktigt trött på det… Att det dessutom är samma människor hela tiden gör det ju inte bättre -.-'
#52 Lämnade inte hon bort Pluto & den andra kaninen?🤔
#53 Emilia eller min kompis?
#54 Emilia. Hon lämnade väll bort dem kort efter att rexarna hade kommit hem.
# 52 Vad är dålig stil? Kan inte se att någon i tråden hoppat på eller varit elak mot TS.
Att inte alltid stryka medhårs och att yttra en åsikt som inte faller TS i smaken, är inte påhopp eller elakhet.
Det är inte att föregå med gott exempel som vuxen att bara jamsa med och inte våga säga sin åsikt, bara för att TS kanske inte tycker samma.
I stort sett hela TS trådstart är hittepå, det enda som stämmer i princip, verkar vara att kaninerna är parade och syskon..
Vet att TS är väldigt ung, faktiskt ett år äldre än min egen dotter, men samtidigt måste man vara beredd på att inte alltid bli struken medhårs, och att folk skriver sina åsikter på forum, barn som vuxna.
Självklart är det inte på något sätt ok att komma med personliga påhopp eller kränkningar, men jag har faktiskt inte sett att någon gjort det.
Utan det "värsta" någon gjort här här att de har sagt ifrån på skarpen att TS handlat fel, både i ljugandet och parandet. Och det måste man faktiskt kunna ta..
Vi diskuterar inte andra medlemmar på forumet!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com