Burstorlek
Kan alla som vill skriva vilka storlekar ni har på era burar? Intressant att veta :)! Själv har jag ca 3 kvadrat per bur och har 4 kaniner. Men ska bygga större sen. Vad anser ni att minimimåttet borde vara? Inte jordbruksverkets regler utan era åsikter.
Min minsta ensam-bur är 260cm x 80cm, halva den längden är dock låg i tak, andra halvan ca 80 tror jag. Den är lite liten i mitt tycke.
Den näst minsta är 200x90 men har en liten ovanvåning också.
Den största ensam-buren är 250x105cm och takhöjd på.. ja minst en meter, 1,5 på sina ställen.
Sen är honornas två burar ca 7kvm styck men ska slås ihop :)
Jag tycker att en kaninbur bör vara minst 200x70cm + 70cm i höjd. Detta för att det är den längd man mätt fram till inte hindrar kaninens naturliga rörelsemönster i buren. Men sen anser jag att man mycket väl kan ha 2-4 mindre kaniner i samma bur om de går väl ihop.. fler än så (antagligen redan innan de blir 4 stycken) så bör man öka storleken.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Låter bra det :)! Hur många kaniner har du?
#2 Ca 40 just nu, fast de flesta är ungar ;)
Ska spara 5-7 av ungarna som ska få bo ihop med honorna. Då blir det 6-8 honor i storboxen (14kvm) förutsatt att de håller sams, och 3 avelshanar. Sen har jag två vuxna honor till, den ena ska jag försöka sälja (genbanksansluten), men den andra mår nog bäst av att somna in.
3 vuxna och 1 unge flyttar nästa helg, då ska de två små-boxarna bli en stor-box.
Sen har jag tre burar till, två på 4.5kvm och en på 9kvm. De två små kommer jag nog koppla ihop till en.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 herregud! Haha. Värsta kaninlandet ;).
Just nu är min största bur 170x110x70. Där bor två kaniner.
Min minsta bur är 120x50x59. Där bor en kanin, och den buren är för liten, känner jag. Men det är bara tillfälligt, när hon flyttar utomhus ska hon få en dubbelt så stor bur.
Jag tycker att minimimåttet borde vara 200x100x 60. Verkar tyvärr vara svårt att få tag på så pass stora burar, om man inte är händig och kan bygga själv..
180x120x90 är uteburen (utan benen och yttermått), ska bo två kaniner där, nu bor de i 120x60 burar tillfälligt pga jag behöver städa ur buren innan de flyttar in.
Sedan bor det två kaninen på en yta som är över 4 kvm.
2 kaniner inne i bur som är 150x60, lagligt men igentligen för litet för min egna smak men de fungerar bra ihop samt skuttar mycket fritt, är inte så stora heller, under 2 kg båda två.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.