Pristankar?
På grund utav en fråga som dök upp i en annan tråd så började jag fundera på vad "folk" egentligen tycker är ett ok inköpspris för en kanin och vad det baseras på (vare sig ni köper kanin i djuraffär/hos uppfödare eller själva säljer), vore roligt att ni hur ni resonerar!
Många verkar vilja att statusen på kaninerna ska höjas och att slit-och-slängades ska avta, men få verkar vara beredda på att betala för det, därav frågan.
Här kommer några frågor ni kan ta ställning till ifall ni har lust med det. Andra frågeställningar är självklart välkomna också så länge de är inom topic och skrivna i en god ton!
Ska det vara skillnad i pris beroende om det är en Hona eller hane? man köper? Om ja, varför och hur mycket skulle det vara ok att det skilde?
Ska ovanligare raser/färger/teckningar vara dyrare än de mer vanliga?
Ska rena kelkaniner och kaniner avsedda för avel/utställning kosta lika mycket? Om inte, vad skulle ni tycka vara ok pris för kelkanin vs avel/uts-kanin?
Och slutligen, idag tar de flesta (både djuraffärer och uppfödare, undantag finns, ja.) runt 400:- för sina kaniner, oavsett ras/färg/stam osv. Om ni fick sätta ett nytt "standard pris" vad skulle det vara?
Jag skulle gärna vilja se en "standard" för vad medlemmar inom SKAF ska ta betalt för sina kaniner. Den ska variera beroende på ras, färg, pälstyp, lämplighet för utställning/avel, tillägg om den ställts ut med bra poäng samt ålder. Kön ska inte spela någon roll. Sedan kan man även ha en kategori för de kaniner som inte säljs med märkning och stamtavla. Vad grundpriser skulle vara? Kanske 400kronor och sedan med olika tillägg (ex för ras och färg och poäng) kan en kanin slutligen kosta mellan 400 - 1500 kronor kanske?
Hopparna tycker jag är bra på att ta bra betalt. En unge kostar mellan 400-800kr. Allt mer tycker jag att de kostar 500kronor istället för 400kronor, vilket jag tycker är bara positivt.
De som tar kullar som inte är inom skaf eller med syfte för hoppning bör inte kosta lika mycket. Speciellt inte om kullen inte är tagen från en uppfödare, dvs "garagekaniner". Men kanske 400 kronor. Allt för att förespråka att köpa från uppfödare.
Jagförstår vad ni tänker, jag håller med om att en kanin är värd mycket mer än några hundralappar. Men sen tänker jag på hur underbart det kan vara att man kan utöka sin kanin-hobby med fler kaniner. Samtidigt är det ett minus med hur vissa folk verkligen konsumerar kaniner, i onödan. Men innerst inne, tycker jag att priset inte betyder något. Det är själva kaninen som räknas. Såänge kaninen kommer till ett bra och livslångt hem… 😕
#2, Självklart är inte pengarna i handen det viktigaste, utan hemmet.
Men måånga gånger i liknande diskussioner har jag fått höra att "kaniner ska vara billiga, annars har inte alla råd att ha kanin"
Och det förstår jag mig inte på, sen när blev det en självklarhet att ALLA ska ha råd att ha kanin? Alla har inte råd att ha hund, eller häst för den delen.
Jag skulle ha lika många kaniner som jag har nu, oavsett jag jag betalade 150:- st eller 1500:- st.
Jag köpte min avelshona(lejonhuvad) för 900kr, inte svindyrt alls. Snarare billigt med tanke på at både hennes föräldrar är UK import och hon är obesläktad med svenska linjer, tatuerad och mycket fin. Jag skulle vilja ta samma pris, alltså mellan 800-900 kr för kaninungar, för att sålla bort oseriösa & impulsköpare, men då blir det ett j*vla hallå för att jag tar "för mycket" och att jag bara vill tjäna pengar på det *facepalm*
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#3 förstår det. Och med tanke på det billiga priset är det lätt att kaninen hamnar i fel händer
Jag blir alltid så full i skratt när jag säljer ungar och folk försöker pruta xD "Men kan vi inte få den för halva priset? Du har ju så många andra så du kommer tjäna in dem pengarna snabbt!" Haha, Wat? XD Jag har just nu 10 kaniner, fler på ingång. Förra året la jag ut över 14 000 på kaninerna, ut MIN ficka. Det kan inte ett par kaninungar "tjäna in" bara sådär xD
Gällande olika pris på hona och hane är jag kluven. Jag har stor förståelse för de som sätter ett billigare pris på hanarna och dyrare för honorna. Dels pga av att om det blir många ungar över i en kull som inte säljs så är det lättare att själv behålla många honir är många hanar. Dock känns det ändå fel då de "ska" vara värda lika mkt. Jag har alltid satt samma pris på honor och hanar, men lekt med tanken på att ha ett lägre på hanarna. Dock har det alltid, för mig, visat sig i slutändan att ett lägre pris på hanarna hade varit helt onödigt. Att ovanligare färger/teckningar/raser är dyrare är ganska ofrånkomligt eftersom folk i regel betalar mer för det som är svårt att få tag i. Och kan man få mer pengar för något så är det ju klart att man vill ha det och då sätter ett högre pris. Detta gäller ju inte bara kaniner utan allt. Jag tycker att kaniner med stamtavla kan kosta mer eftersom det faktiskt kostar mer för en registrerad uppfödare att fixa stamtavla till kaninerna. Ringmärkning, öronmärkning per kanin tex.. dessutom är det större garantier för att få en frisk kaninbutan medfödda defekter om man köper en kanin med stamtavla än en utan eftersom man i regel har koll på aveln på ett helt annat sätt när man avlar med stamtavla. Och då kan jag helt klart tycka att det är rätt att de är dyrare. Det här med pris på kaninerna är jättesvårt! Om vi säger att det skulle bli annonsregler på hur mkt(lite) en kanin får kosta på låt säga 1000 kr så skulle ju fler vilja avla bara för pengarnas skull. Det skulle aldrig funka i längden att kaniner kostar mer att köpa eftersom det är så lätt att en kaninkull blir till att det til och med hör till vanligheterna att det händer av en olyckshändelse. Jag har betalt allt från kngenting upp till 800 för en kanin, det vanligaste är väl 400. Allting styrs av tillgång och efterfrågan men om jag skulle säga vad jag skulle tycka är ett bra pris på en kanin med stamtavla så skulle jagsäga ca 600kr.
#7 haha 😂 pruta? På kaniner??? 😂
Håller med dig RebeccaG att mellan 1000kr och 2000kr är ett bra pris faktiskt!
Att pruta på djur är bara såå fel! Känns kränkande gentemot både djur och den som ska sälja sitt djur!
#9 Oja, har råkat ut för diverse stolkskott när jagde gånger jag haft ungar till salu😎
#11 😮 Så himla synd… kaniner är värda allt guld, silver och diamant 😍
Nej, jag tycker inte det ska vara någon skillnad i pris mellan könen. Jag föder upp för utställning och har därför alla djur skilda tills de är färdigställda, så jag sparar inte plats genom att försöka få hanarna sålda först.
Är lite kluven i frågan om färger/teckningar. De som föder upp tecknade djur och får helfärgade kan jag förstå säljer de helfärgade billigare för att de "helst" vill bli av med dem. Själv skiljer jag inte mellan färger o teckningar.
Även kel/utställningsfråga är en kluven fråga. Många utställare och uppfödare är mer seriösa och då har man ju en anledning att gå ned i pris, men även många kelägare är lika seriösa. Tar hellre jämnbetalt, de som vill ha kelisar tycker väl de icke uställningsgodkända utan stamtavla är lika fina som utställningsdjur, och tvärtom, den enda sak man inte får av mig om man köper en kelis är stamtavla, men i övrigt säljs de under samma förutsättningar som stamtavledjur.
Ett nytt standardpris (minimum alltså) skulle jag tycka var 500-600 kr.
Jag kan förstå om man sätter prisskillnad på honor och hanar om dom är kastrerade då det ändå skiljer en del.
Ska borde dom väl inte, men finns det få av någon färg eller ras är det klart det blir lättare att ta bra betalt för dom kaninerna..
Jag tar bara 200kr för mina omplaceringskaniner med undantag för den hanen jag kastrerade, då tog jag betalt för hans vet besök. Jag försöker själv också komma på vad ett vettigt pris kan vara funderar på om 250kr kanske är bättre men vem vet. Jag har ett pris för att ändå lite sortera bort folk som impulsköper kanin. Dessutom åker jag alltid hem och lämnar kaninen så jag ser att allt verkar bra i nya hemmet.
400kr kan jag ändå tycka verkar rätt vettigt som standard pris.
http://cassisomplaceringar.weebly.com/
200-400kr är ett vettigt pris.
Tycker inte att ett pris över 500kr är ett vettigt eller realistiskt pris.
#15 Varför e inte över 500 vettigt eller realistiskt?
Jag kan ju bara tala för mig själv, 400-600:- brukar jag ta och det är väl summan jag betalar för en kanin i inköp oftast.
Jag skulle absolut inte tycka att det är negativt att höja priserna rejält, det jag är rädd för är att köpen av djuraffärskaniner och "hobbyuppfödda" kaniner kommer öka radikalt, så det vore helt klart ett problem att tackla först.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#15 Nu vet jag att du och jag har delade åsikter angående priset.
Jag tycker inte det är realististk/vettigt för att en kanin är inget man ska ta överpriser på. Jag varken tävlar eller hoppar med min kanin, ska jag då betala 900kr bara för att uppfödaren tycker kaninen är värt den summan?
En del människor vill inte betala 800-2000kr för en kanin, det har aldrig handlat om värdet. Pengar kan inte styra värdet på en levande varelse. Det handlar definitivt inte om att personer ifråga inte har råd att ha en kanin, bara för att de inte vill lägga 900kr på en kanin. De som inte vill betala 900kr för en kanin kan bero på att de anser att det är ett överpris, iallafall om man tittar på marknaden ser ut för kaniner idag.
Det är ett överpris det vet nog de flesta, det kostar inte så mycket som en del uppfödare påstår att det gör. Många tror att man tar bort de oseriösa köparna, med att sätta ditt en smaskig siffra på kaninen men lets face it, det håller inte dem borta. Om man nu inte börjar ta femsiffrigt pris. Inte nekar man bara en oseriös köpare utan men nekar även seriösa köpare genom att sätta överpris. Uppfödarna har ändå rätten att neka en oseriös så varför ta en saftig summa.
Jag som person själv betala 800kr för två kaniner med stamtavla dvs, 400kr per kanin. Jag skulle aldrig velat betala 1800kr för två kaniner. Då leder överpriserna på kaninerna kanske mer till att uppfödaren stödjer till att kaniner ska leva utan artfrände?
Försäkring har jag och ger kaninerna leksaker, stora ytor, hälsosamt pellets och hö m.m. Är olyckan framme eller sjukdom så skulle jag betalat, kvittar om summan hamnar över 20.000kr hos veterinären. Men ändå så anser jag att över 500kr är ett överpris. Med undantag för belgisk jätte.
Detta är mina åsikter och tankar kring ämnet. Ni får gärna försöka ändra min syn på saken.
Jag tycker det är otroligt svårt att sätta pris på mina kaniner, nästan så jag skäms när jag sålt holländska kaniner för 500-600 kr. Mitt maxpris ligger omkring 600 kr för att köpa kanin, så det är däromkring jag vill ligga i maxpris för att sälja kanin. Annars är det konstigt om jag själv vill bara betala 300 kr för kanin men säljer för 800 kr. Så resonerar jag. Förr tog jag 50 kr mer för honor med härstamningsbevis, men nu har jag valt att ha samma pris på båda könen.
De med härstamningsbevis säljer jag billigare, holländska kaniner tar jag 300 kr för, övriga raser (satin, rex och angora/satinangora) har jag tänkt ta 400 kr för.
Med stamtavla så försöker jag hålla mig till dessa priser:
(vuxna, bra bedömda djur kan kosta lite mer, och vuxna med dålig poäng/teckning kan kosta lite mindre)
Holländsk kanin: 400-500 kr. Satin: 500-600 kr. Angora: 500 kr.
Satinangora: 600 kr. Rex: 500 kr.
Jag som har satin som inte är en så vanlig ras plus att jag har den i några mindre vanliga färger tar ca 50 kr mer än vad andra gör för satiner. Mina viltblå holländare (som tagit mig några år att avla fram, först nu kan jag faktiskt säga att de är ganska ok i både färg och teckning) ligger också på ca 50 kr mer än mina andra holländare. Gäller alltså djur med stamtavla, för de med härstamningsbevis gör jag ingen skillnad på priset beroende på färg.
#18 Så varför är det undantag för belgisk jätte, en sådan får kosta 5000 eller hur tänker du nu? Det är väll knappast kilopriset man går efter? Om jag skulle sälja en unge med stamtavla, bra färg, bra kropp & bra päls(och man), då kan ingen räkna med att den ligger under 450-500kr, vilket jag personligen tycker e för lite ändå. Sedan kvittar det blankt för mig vad köparen vill ha kaninen till. Kel eller renrasig Avel, kaninen har ett pris, det kvittar för mig om du bara vill kela med den. Jag betalar gladerligen 1000kr och uppåt för en kanin om jag vill ha djuret. Kommer en köpare till mig och häver ur sig att denne inte har lust att betala 500 för en unge, då är denne mer än välkommen att pallra sitt glada arsle därifrån. När vi ändå är inne på det, en chihuahua kan ligga upp emot 15 000, men köpare måste ändå betala det priset oavsett om hunden ska ställas eller bli soffpotatis. Det handlar inte om vad djuret ska användas till, det handlar om att höja djurens värde & status i samhället. Det finns inget tråkigare än folk på blocket som ger kaniner till första bästa för att ungarna som kom inte är söta längre. Eller när folk släpper ut kaniner som dem tröttnat på "Ja, men den kostade ju bara 200 spänn" Du tror inte det finns en baktanke med denna "saftiga summa"? Det är inte enbart för att hålla oseriösa människor borta, eller för att tjäna pengar som så många stolpskott tror man gör med avel(hahahaha). Vi som föder upp med ett mål och seriös Avel vill höja värdet på djuren i samhället, inte bara våra egna men andras också.
Jag tycker att priserna på kaniner ska höjas definitivt!!!
Vissa som säljer för 100-200 kr, och då är det större risk att någon oseriös köper kaninen.
+ att hundar och katter brukar säljas för himla mycket mer pengar än en kanin gör. Och hundar och katter säljs aldrig i en djuraffär, vilket jag inte tycker att kaniner ska göra heller.
Jag tycker det känns lite konstigt om man ska sälja en kanin med *bättre teckning* för ett dyrare pris. Insidan som räknas ;). Däremot tycker jag att man kan lägga till någon hundralapp om stamtavla/ härstamningsbevis ingår. Ingen skillnad på pris mellan honor och hanar heller är min åsikt :).
#19 Inte behöver du skämmas. - Du tror inte bara att det är att du är "mera ekonomisk"? =) Det är vi fler som är. En annan sak jag också slås av ibland är varför vi människor kränger ett par miljoner (ibland, eller flera hundratusen kr) på en villa till oss själva. Medan vi tycker att EN HALV PROCENT av den summan - är en ofantligt stor summa att betala för bostad till kanin. Men å andra sidan, det är många som inte tycker så, utan tvärtemot också. Så det talar ju för att smaken är som baken. Och även plånboken, alla kan ju inte köpa villa för en halv miljon. Eller 10 ggr det. Men det är väldigt många som kan det! Och sen går och gnäller för att en kaninbur kostar tusenlappen, då undrar man ju ibland om man ska skratta eller gråta. =) Brukar mest fnissa då.
#18 Nu har du satt jätte på piedestal? =) Fast jag tycker nog, alla!
# TS > Neptun, det är bara att helt och hållet hålla med dig. Till 100%. Märks att du fattar lika väl som de flesta att prisfrågan spelar roll. Stor!
I sammanhanget hörde jag ingen säga att kaninen är ett eko-vänligt-djur som egentligen är så i fokus nu på 2000-talet med växthuseffekt och miljöförstöringen - att även det borde spela in när man "sätter ett värde" och pris på kanin. Men jag tror inte så många som fattat det än?! Kunskapen släpar efter. Tror det är mycket viktigt att när populariteten för kanin växer - så följer priset med. Så att det inte blir tvärtom eller planar ut.
När jag får frågan om pris på kaniner här i gården, får den som ställde frågan alltid höra en flera minuter bra och lång utläggning om vad kaniner är för några slags djur, och hur det kan komma sig att priset faktiskt de sista åren börjat hamna mera "rätt" och att vi snart är uppe i en korrekt värdering - för det är vi ännu så länge inte idag. Andra kaningårds-ägare som har problem med snåla eller prismedvetna eller prutande kunder, är bara att skicka dom hit! Ska jag berätta lite för dom. ;) Allvarligt.
Jag brukar normalt ligga lite i överkant när det gäller priser. Men känner nog lite till mans nu snart att - dags lägga på en nolla. Eller ja, hälften av det då. Alla andra djur, utställnings/kel och till -sällskap börjar få svårt konkurrera om statusen en kanin borde ha! Jag tänker även då på den inverkan som våra fyrfota vänner här har jämfört med katten, hunden, många andra populära sällskapsdjur.
**I övrigt är jag mot att zooaffärer ska få sälja kaninungar i butik.** Hamnar ju inte helt OT i denna tråden.
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
Jag tycker inte det borde vara skillnad på vare sej kön eller kel/utställning, isåfall ska man ha grundpris ca 600 och uppåt ifall man vill ta högre priser för de extra utställningsbara kaninerna!
Men alla kaniner borde ligga på minst 600 absolut! OM man nu vill ha kanin seriöst är man villig att betala dessa priser, det är jag iallafall!
Tycker också att Blocket borde ha några regler om minimipris för djurungar på åtminstone ett par, tre hundra till och börja med, man säljer ju inte ett litet liv för 50 spänn liksom! och så borde det vara regler på vad alla säljare måste informera om, så inte en del bara skriver "SÖT KANINUNGE, PERFEKT JULKLAPP, 50 SPÄNN" och sen inget mer om det!
Dessutom som #21 säger borde dom inte få säljas i djuraffär! Det lockar ju så enormt många människor till impulsköp när man ser dom där söta små pluttarna sitta där…
Och håller med ovanstående om att själva värdet på kaniner måste höjas! Jag betalar gladeligen över 600 för en kanin som jag vet har tagits om hand väl fått bra mat och vård och har friska och bra föräldrar mm!
När ja får mina kullar och har valt en som är syftet med mina kullar att ja ska ha en unge från kullen så säljer ja alla mina rexar för nästan samma pris. Tycker inte de är någon skillnad på ej utställningsbara o utställningsbara. Liksom bara för jag får en som har mer prickar än vad dem ska så tycker inte ja att dem ska säljas mycket billigare än dem som är godkända. Mitt pris mellan mina kaniner är 500-600 och inte en krona billigare. Jag tycker både hanar och honor är lika mycket värda, för ja menar visst kan honor få kullar och sånt, men samtidigt går de ju inte utan en hane, så för mig är de ingen skillnad på priset där. Sen är ja väldigt noga var mina kaniner hamnar så de inte blir några "brev" som skickas runder och sånt, nej fyfan hatar bara tanken :) jag hade gärna vilja att kaninpriserna hade höjts, för de är minsann lika mycket jobb och utgifter med en kanin som de är med en hund eller så. :)
#20/#22 undantag? inte ett jätte stort undantag men belgisk jätte är ens tor kaninras så därav anser jag den borde ligga på 400-600kr. Inte ett jätte stort undantag.
Så du sätter priset efter utseende ? Så det är kaninens utseende som sätter priset? Vad trevlig ton du måste ha till dina köpare. Tycker det är ganska synd att du har en sån syn på köpare som inte vill betala över 500kr för en kanin. Varför har du en sådan syn på en köpare som inte vill betala över 500kr för en kanin ? Får inte kunden lite rabatt ens om du anser de är ett bra hem ? Då handlar det om pengarna för dig som uppfödare, helt klart.
Så om en köpare vill köpta tre kaniner av dig då ska de betala 2700kr ? Det är en hel del pengar på en kull du tjänar ihop då och utgifter för att avla är inte så stora som den summan du får för dina kaniner. Då borde du skatta om du tar kullar varje år och tar den summan?
Säger bara nej till att höja priserna för det är bara ett sätt för fler människor att vilja börja avla för att tjäna pengar. Du kan inte jämföra en chihuahua med en kanin, hundavel är betydligt dyrare än kaninaveln. Därav kostar det mer för personer som vill ha hundar än dem som vill ha kaniner och skulle uppfödarna vilja höja priset för kaniner i samma prisklass som hund så måste försäkringar täcka mer och veterinär kostnader bli betydligt dyrare för er uppfödare för att de ens ska vara rätt att ta så mycket pengar samt att det bör finnas en lag som skyddar köparen vid köp från privatperson med smådjur.
Sen en fråga till er uppfödare vilken typ av köpare riktar ni in er till? föräldrar som betalar allt för sina barn eller ett barn som tar mer ansvar och betalar de mesta för sina djur bortsätt från veterinärkostnader? Tror ni ett barn kommer betala 2700kr för tre kaniner ? Eller riktar ni in er till vuxna människor? Det är frågan ni ska ställa till er själv innan ni sätter priser. Ett barn får ca 500-1050kr i månaden som ska täcka det mesta. Tänker ni stödja att fler väljer uppfödare eller att fler köper från djuraffär? för det är vad de höjda priserna kommer leda till.
Jag har svårt att se erat syfte med att höja priserna. Pengarna spelar mer roll är hemmet idag för det känns så. När man hör er skriva hur skrattretande det är när folk inte vill betala över 500kr.
#26 där kommer felet med hur uppfödare räknar. Avel räknar man aldrig in kostnader för vad du som privat person lägger för pengar på djuret. Inte räknar hundavlare in veterinärkostnader eller leksaker, byggen eller skötsel som det kostar för deras tik de senaste åren, i valppriset. Endast räknas priset in i vad det kostat för att få fram valparna och tills de flyttar.
Så varför gör inte kaninuppfödare det också?
#26 Precis, vinst my ass😎
Fick 11 ungar förra året, sålde 9 av dem. Även ifall jag tagit 1000kr/unge hade jag ändå gått back.
(Kan även tillägga att jag är student och jobbar om helgerna för att ens ha råd med kaninerna)
Och som sagt, vill folk inte betala 500 för en unge är dem mer än välkomna att pallra sitt glada arsle därifrån.
Har jag satt ett pris så e det final. Ej prutbart what so ever.
Jag håller på med utställningsavel, där utseendet räknas ja.
En hobby jag älskar och inte har några planer på att lägga av med.
När jag säljer en 'bra' unge så är både jag och köparen, om denna håller på med utställning, medveten om detta.
Till kel? Inga problem med 500-600 kr där heller.
Att inte ha lust att betala 500 spänn eller mer är som att säga "jag vill att kaninens status ska höjas, men jag vill inte hjälpa till med det."
Som någon ovan skrev, jag tycker priset ska ligga på minst 500-600 per kanin, inga undantag. Stamtavledjur som kelkaniner.
Våra kaniner är till kel och inget annat. Jag skulle inte betala mer än 500 kr för en kanin som ska vara kelkanin. Hade jag varit uppfödare och vill ha en avelshane/hona med specifik färg eller rasstandard eller en kanin för utställning så skulle jag givetvis betala mer. Dock har jag dålig koll på vad en "riktigt bra" kanin kan kosta, så jag låter summan vara osagd.
#28 läs mitt inlägg. Både inlägg 25 och inlägg 27
#25: Du har rätt i att hundavel kostar mer än kanin Avel.
MEN om man föder upp kaniner för utställning krävs det en del grejer där med. Och 500-600 för en kanin är inte mycket om man ser hur mycket utgifter man egentligen har. Var ska du ta pengarna från om du akut får in skit i kaningården och måste medicinera kanske 10-20, kanske till och med 30-40 kaniner?
Är det meningen att man inte ska få tjäna in lite pengar som sedan går vidare för ex. märkning, vaccinering, stamtavlor, nya skålar, burar, transportlådor/burar, hö, pellets, spån, halm mm? Även utställningar kostar pengar, 70kr / kanin för en utställning.
Att märka en kanin måste man även åka till veterinär för. Har man då 5 ungar att märka kostar det iaf minst 500kr. Vad blir det då inte i slutändan som en kaninuppfödare får för en kaninunge den säljer?
Jag anser att vare sig det handlar om en hund och en kanin så ska dem båda ha samma värde.
-----------
Jag vill att priset på kaninerna höjs. Det känns lite idag som kaniner är ett "slit och släng" djur för man får tag i dem så himla lätt. Jag tycker inte kaniner ska vara klassade som "barn djur" som man ofta får höra idag av alla sorters människor. Bara för att man nyss fyllt 20 hör man hur både släkt och en del vänner på pekar att man borde sälja kaninerna för att man "växt ifrån det intresset". Vad är det då som gör att det mest är vuxna människor idag som håller i de stora uppfödningarna av kaniner?
Sen spelar det ingen roll hur mycket kaninerna kostar jag har ändå fått folk som prutar på dem. Hade kaninungar till salu för 200kr för några år sedan. Köparen ville gå ner till 100kr, som jag sa nej till. Kaniner behandlas lite som en sak hos vissa. Kaniner bör kosta mer än vad dem gör idag.
Hur många hundar åt de dyrare hållen och hur många hästar ser man skänkas bort i köpet av en ex. häst transport? eller en hund koja?
Om man jämför det med hur många gånger man läser att folk säljer kaninburar där kaniner ingår i priset, så finns det inte en enda som gör så med hundar och hästar. Varför?
Finns många skäl som gör att kaniner borde ligga på ett högre pris än vad dem gör idag.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#27 Så räknar inte skatteverket, tycker du att man ska skatta för aveln måste man räkna efter hur skatteverket räknar😎
#31 jag vet inte men för hundavel så täcker inte valparnas pris för hundens skötsel och veterinär i vardagen. Kanske ska man försöka sluta jämföra kaninavel med hundavel om nu fallet är så att kaninuppfödare måste ta över 500kr för att täcka sina vuxna kaniners kostnader de resterande åren. Vilket jag anser är fel för en kund ska inte betala för uppfödarens gård och kaniners skötsel/leksaker för resten av året.
Du kan inte jämföra hundavel med kanin Avel för hundavel räknar man inte in andra utgifter som inte gäller valparna vilket i fallet har visat att kaninavel hos uppfödare så räknas alla kostnader in, vilket är fel.
hunduppfödare räknar inte in utställnings kostnaderna för sin tik så varför ska kanin uppfödare göra det? Sen så finns det skydd för köparen när det gäller större djur från privatperson vilket det inte finns för köparen hos smådjur.
Pengarna sätter inte värdet på ett djur vilket en del uppfödare tror verkar det som.
Jag tycker det är bara synd att uppfödare tycker kunder som vill inte betala över 500kr för en kanin kan dra åt skogen. Det kommer alltid finnas kunder som prutar men är det rätt att en person som ska ha 3 kaniner ska betala 2700kr för dem?
Vilken kundgrupp riktar ni in er till? Vuxna måste det vara då som jag skrev tidigare. För en del vuxna vill inte betala djurkostnader för sina barns djur, utan betalar endast för veterinärkostnader. Så inte bara nekar uppfödare oseriösa utan seriösa med.
Jag diskuterar inte folk som säljer kaniner på blocket, utan uppfödares priser och inte blocket priser. Där ingår ingen bur i priset hos uppfödare.
Finns många skäll till varför en kanin inte heller bör ligga på överpriset.
#32 har inte sagt något annat heller:P
#34 Du skriver att försäljningspriset inte ska stå för annat än ungarnas kostnader men skatteverket säger däremot att försäljningspriset visst får användas till underhåll av föräldradjuren osv. Tycker du säger något annat faktiskt…
#25 nej barn har inte så mycket pengar och de är sant. Men de hade ju inte vuxna heller haft om dem inte hade jobbat. Så annars får föräldrarna hjälpa en eller så får man ju helt enkelt jobba. och går man i skolan kan man jobba på helgerna. Har alltid fått lära mig vill ja ha något får ja jobba för pengarna, och så e de ju. Sånt får man ju tänka på innan man köper något djur, och så får man helt enkelt spara :)
#33: Varför anser du att 500-600kr är ett överpris på en kanin? Och vad är anledningarna till det? Vad är det som gör att Avel av 2 olika sorters djur inte kan jämföras? Djuravel vs djuravel.
Vill man inte betala priset som det kostar att skaffa en kanin så är man kanske inte den typen som ens vill lägga ut pengar på sitt djur över huvud taget. Eller?
Så det kostar verkligen 15'000 kr för en valp att få den uppväxten du menar? Vad är det då som gör att maten, hö, halm, spån, märkning och stamtavla inte kan kosta 500-600kr för en kanin för den tiden som uppfödaren har den?
De 2 senaste kullarna jag har haft har jag åkt till veterinär för både koll av tänder och utställningskullen blev även öronmärkt. Och det är inte billigt med veterinärs kostnader vilket djur man än åker in med. Sen till det så ska man skaffa allt som behövs för att man ens ska kunna märka och för att få märka sina djur. Så enligt mig ser jag absolut inget fel med 500-600kr. Egentligen är det ingenting inom djurvärlden.
Då ska det alltså vara lika tillåtet att pruta på vilket annat djur som?
-' Malin Hultman
Kaninavel vad priset ska styras efter:
Kaninungarnas mängd av foder de äter och material.
Veterinärkostnad och märkning.
Stamtavla el härstamningsbevis.
Hane priset. (om man lånar hane).
Foder mängd kunden får med sig.
Täcker inte om det krävs akut kejsarsnitt eller andra komplikationer uppstår.
Det är vad kostnader ska styras efter och ev. hur speciell rasen är. Kan hålla med om att är täckningen/pälsen perfekt på någon unge så kan priset höjas ett litet steg. Det är allt. I hundavel brukar priset sänkas på de med sämre täckning.
Det är det som sätter priset på en djurart och inte vad uppfödaren anser djuret är värt.
Vad för fler kostnader har uppfödaren annars?
Jag är inte kaninägare, jag råkade bara ramla in här ändå. Har haft kanin, han kostade typ 200 kr i djuraffär…
Jag skulle inte ha något emot att betala uppemot 1000 kr för en kanin. Oavsett om det är kel/utställning, eller vilket kön/färg djuret har. Skulle jag dock söka specifikt efter en viss färg, så är det självklart att jag kan betala lite extra för att få just den.
Jag är inte så insatt med vad som görs med kaninungar innan försäljning? På katter vet jag att föräldrasdjuren kollar för vissa sjukdomar, och att ungarna vaccineras, id-märkt och ev kastreras innan försäljning. Och då ska ju priset för ungarna naturligtvis täcka för det, som minst.
//Jessie
#35 jag är ingen kanin uppfödare. Som jag skrev ovan, försök ändra min syn på saken, jag är öppen för era åsikter. Men det ända ni kommer med är att det höjer värdet, att ni spenderade 14.000kr på dem eller hur skrattretande det är med folk som inte vill betala 800kr för en kanin. Få mig att förstå hur och varför det är viktigt att priset höjs. Varför måste priset höjas dvs över 500 och uppåt?
Länka gärna till skatteverket gällande smådjurs Avel så kan jag läsa där.
Jag vet bara att man inte ska jämföra med hundavel då kostnaderna för hund är betydligt annorlunda och hur det går till och hur djuren hålls. Man ska inte jämföra med någon djurart utan man ska utgå från arten man avlar på.
#37 jag vill inte betala över 500kr för en kanin. för mig kostade 800kr för två kaniner med stamtavla, dvs 400kr för en kanin och jag vill inte betala en överdrivet stor summa för en kanin när jag köper, jag har endast kelkaniner och ändå är mina lämpade för utställning med föräldrar med höga poäng.
Jag spenderar en stor mängd pengar på dem. Kanske 10.000kr på ett år har det blivit nu med alla byggen med rastgård och leksaker och burinredning. Jag har försäkring på dem och är olyckan framme skulle jag betala även om de är över 20.000kr men ändå så har jag svårt för att vilja betala 800kr för en kanin.
Tror det har att göra med att jag vet hur billigt det är att utfodra en kanin och hur lätt det är att stapla burar på varandra för uppfödare och jag tycker det känns som uppfödaren tar överpris för att tjäna pengar. Har aldrig sett en uppfödare där jag är nöjd med hur kaninerna har det. kanske om jag var 100% nöjd med hur uppfödaren hade det för sina kaniner och med vad de utfodrades med så kanske jag hade kunnat ge en slant mer, men idagens läge håller inte uppfödare den standarden för att jag ska tycka priset ska kunnas höjas till 800kr
Jag fick åka ganska långt för dem så det är en kostnad det med.
#25 fast vem säger att kaniner bara är till barn? Jag hade inte lämnat ut nån av mina kaniner till barn i vilket fall om inte föräldrarna är helt och hållet med på kanin, och då är ju föräldrarna med och borde kunna betala.
http://cassisomplaceringar.weebly.com/
#42 håller med, ETT barn köper inte en kanin det är en familj som köper kaninen tillsammans, man kan inte överlåta hela ansvaret för ett djur hos ett barn, för det är de inte mogna för, rätt som det är har ett barn kanske en period då de inte alls har lust att ta hand om sin kanin så mycket och då är det självklart att de andra i familjen hjälps åt och tar hand om SIN kanin.
Så tycker jag och så har vi alltid gjort här hemma!
#42 jag var 12-14år när jag köpte min första kanin och nej ens föräldrar vill inte betala för ens husdjur endast veterinär kostnad betalde mina för. De ville jag skulle lära mig att ta ansvar och att djuren är mina och inte deras så därför ska jag stå för kostnaden. Bra resonemang tycker jag av dem:) jag la ner pengar på min första kanin som barn och jag lärde mig så mycket av att få ta ansvar för ett djur. Alla barn får inte djur betalda av sina föräldrar, jag sålde saker och leksaker för att kunna ha djur. Därav tycker jag att priset inte bör vara så dyrt för annars skulle jag aldrig som barn haft råd med en kanin:) ändå så betalde de inte fast att de hade gott om pengar. Handlar att de ville lära mig ansvar och att man inte kan få saker bara för att ens föräldrar har gott om pengar. Och att det är ens ansvar och ens egna djur
#44 så är det väl i vissa sammanhang men det är ju inte likadant för alla som köper kanin!
I många fall är det ju föräldrarna som "spontan"köper en kaninunge för barnen har tjatat om ett husdjur och sen tröttnar barnen och då pallar inte föräldrarna ta hand om den, i dessa fall vore det mycket bättre med högre priser så att spontanköpen minskar och kaninerna slipper bli sålda runt som någon oviktig sak! Med högre priser köper dom som verkligen vill ha kanin och har planerat det och planerar att ha kvar den resten av dess liv!
Och om priserna ökar och ett barn måste tjäna ihop pengarna själva så får väl detta barnets föräldrar inse hur mycket barnet vill ha kanin och att barnet är seriös med sin djurhobby och hjälpa till lite!
#45 ja kanske det men barn har lätt att ta föregivet djur och glömma när det är föräldrar som betalar och lägger ner tid för att hitta uppfödare. Jag gjorde allt själv och skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Hade antagligen köpt ett annat djur om en kanin kosta 1000kr som barn för bur och allt det kostar med. Tycker det är hemmet som är viktigast och inte priset. 200-500kr är okej pris och tar man nu mer tycker jag att köparen ska få det billigare om man köper mer än en. Och idag fyller ej uppfödare tillräckligt upp kraven som jag har för att de ens ska vara rimligt att de ska få ta 800kr
#46, Vilka krav är det du har som du inte anser att uppfödarna du varit i kontakt med inte uppfyllt? Jag är nyfiken. 🙂
#46 ja, men jag menar att om ett barn har kaniner som stort intresse och hittar uppfödare själv och planerar allting med bur mm, och sen får hjälp med betalningen, tex att föräldrarna kanske betalar hälften och barnet hälften, då är det nästan samma sak med ansvar osv, fast alla andra kaniner än just denna slipper bli köpta av spontanköpare pga ett högre standardpris!
Man får se till helheten, man kan inte låta kaniner ha lågt värde bara för att ett barn ska kunna köpa den själv, tänk på alla andra billiga kaniner som köps till just barn och sen behandlas som produkter när dom tröttnat på dom!
En sak jag verkligen tittar på som kund är : • hur ser hemsidan ut? Är den rörig • står det hur kaninerna bor? • bilder på uppfödningen? • vad för foder som utfodras? • burmått utskrivet och får de komma ut minst en timme om dagen? • mänsklig kontakt mer än bara utfodrings/städ tillfällen ? • ofta kullar per år? • står det om föräldrarnas personlighet eller bara poäng ? • ser det smutsigt och burar staplade på varandra ? • proffsiga svar på mail? • hur många kaniner? • står det om uppfödaren? • säkra burar? Eller billigt hemmagjorda som ser rangliga ut? • svåra att få tag i? Svarar inte? • bra uppdaterad hemsida ? • bor de bra med stora mått? Det är en del saker som de flesta uppfödare brister i. Uppfyller de kraven så kanske de kan ta högre än 500kr men jag har än sålänge inte sett en enda uppfödare som klarar alla krav. Finns säkert mer men de är några krav jag tittar efter
#48 det förstår jag men uppfödaren måste bestämma sig vilken kund de riktar in sig på men som sagt det är ganska omöjligt att rikta in sig genom priset. Det finns fler orsaker till varför priset inte bör vara för högt heller. Men såklart det är upp till uppfödaren men man kan inte som uppfödare bli upprörd pm någon prutar om man ska ta 2700kr för tre kaniner. Överpris anser jag då det finns brister hos uppfödaren och det kostar inte så mycket att föda upp kaninungar. Det är mer så jag resonerar kring priset.
Och jag vill gärna ha något form av skydd som skyddar mig som kund, om något inte skulle stämma med kaninen jag köpt. Ett avtal man skriver under att om kaninen har betfel, gav mig fel kön eller blir sjuk, inom en vis tid, att jag har något form av skydd som uppfödaren ska ta ansvar för. För det fattas inom kanin aveln mellan privatpersoner.
#49: Vad spelar antalet kaniner på gården för roll?
Vad är "bilder på uppfödningen"? Är det hur kaninerna tas hand om som små? Var de växer upp? Vad spelar det för roll hur många kullar det tas per år? Vad spelar det för roll om burarna "ser rangliga" ut? Dem kanske är säkra ändå. Alla har inte tillgång att fixa en hemsida som uppdateras var dag. Och vissa har inte kunskapen att ens ha en hemsida.
Tycker det otroligt dåligt att du dra så många uppfödare över en karm när du säger att ingen kanin är värd mer än 500 pga de "kriterier" du har. Många uppfödare har det bättre än andra, även om det inte visas på bilderna på hemsidan.
Om du nu vill att vi ska ändra din syn kanske du ska sluta med att påpeka allt fel och istället börja tänka i andra banor.
Hade du velat att djuret du fött upp hamnar på blocket 1-3 månader efter att du sålt den till ett hem du trodde var det perfekta? Vill du se att ditt uppfödda djur skänkes bort mot betalning av buren den bor i? Vill du se att djuret du fött upp säljes för 50kr bara ett tag efter för att "barnet" har tröttnat?
Det är inget jag vill vara med om med mina kaniner. Men tyvärr dem jag sålt under 400 har en del av dem hamnat där.
Jag säljer inte till barn. Jag säljer till vuxna med barn. För att ett barn under 18år står inte som ansvar för kaninerna det gör föräldrarna.
Min första kanin fick jag efter många månaders tjat sommaren 2002. Det var min mamma och hennes dåvarande man som betalade allt för min kanin och även min systers kanin som vi skaffade året där efter. Så bara för att jag själv inte fick betala för min kanin så hade jag inte ansvar för henne? Och jag lärde mig inte att fixa mina egna pengar? Min mamma var inte den som hade gott om pengar. Men hon visste att jag är den som inte ger upp på djur. Därför köpte hon min kanin med alla tillbehör till mig. Och då visste hon att hon var den som skulle få stå som ansvarig om något skulle hända min kanin.
-' Malin Hultman
#52 påpekar dem så att uppfödare kan ta åt sig det och förbättra sig. Lika hård är man mot djuraffärer så ta inte illa upp när krav ställs på uppfödare, kvittar att uppfödaren är en privatperson de ska få lika mycket kritik för slutar folk ge kritik så kan ingen bli bättre. Ändra min syn ? Jag tar åt mig av det ni säger men jag får inte så mycket svar till varför priset bör vara det.
50kr är lite att ta i.. jag har skrivit 200-500kr är ett bra pris. Men nej det vill jag inte men bara för att du tar 800kr per kanin betyder det inte att den inte kommer hamna på blocket.
Finns hundar som säljs för 15.000kr som hamnar på blocket med så priset kan aldrig sortera bort oseriösa köpare.
Klart att det är föräldrarnas ansvar att ha det slutgiltiga ansvaret om barnet tröttnar. Men bara för att de är föräldrarna som har det slutgiltiga ansvaret betyder det inte att det är dem som betalar för djuret. Har aldrig skrivit att bara för att barn inte betalar för sin kanin så har de inte ansvar för husdjuret, du förvränger det jag säger.
#53:
Vad spelar antalet kaniner på gården för roll?
Vad är det för bilder på uppfödningen du menar?
Vad spelar antalet kullar per år för roll?
Vad spelar det för roll hur burarna ser ut?
Bara för att burarna ser rangliga ut betyder det inte att dem är det.
Jag har faktiskt sett flertalet uppfödares kaniner säljas vidare för 50kr så nej jag tar inte i.
Jag känner att du avstår från det vi skriver och istället skriver vad du anser vi gör fel när vi tycker att 500-600kr är en liten summa för kaninerna.
Jo ett pris kan sålla bort oseriösa köpare. Många vill inte köpa en kanin för 500 pga. att dem anser det vara för mycket för en kanin då man kan få tag i en annan för ex 100. Finns så stor utbud av kaniner för att folk tar "tjuvkullar" på sina kaniner. Det är det många vill få bort. Kaniner är en levande varelse och inget djur som ska vandra från hem till hem för att folk säljer dem så billigt.
(Citerat från #44)
"Handlar att de ville lära mig ansvar och att man inte kan få saker bara för att ens föräldrar har gott om pengar. Och att det är ens ansvar och ens egna djur"
"jag la ner pengar på min första kanin som barn och jag lärde mig så mycket av att få ta ansvar för ett djur."
Jag lärde mig också att ta ansvar över mina djur i ung ålder. Spelar verkligen ingen roll om man köper djuren själv eller får dem. Man är ändå ägaren och måste därför lära sig att ta ansvar.
-' Malin Hultman
Alla människors lika värde crazyrabbitlady? Du diskriminerar helt klart människor med läs o skrivsvårigheter i ett av dina inlägg då du säger att de är dåliga uppfödare p.g.a. det. Vet en som har dyslexi och hon är inte en dålig uppfödare för det, tvärtom kunnig och duktig, och väldigt mån om sina djur. Tycker det var ett extremt dåligt uttalande utav dig. Förstår varför många väljer att inte ha hemsida, tid och intresse för en sådan måste man ha och ibland kanske lägga flera timmar på den, timmar man kanske hellre lagt på djuren. Jag tycker inte det är konstigt om man har en dåligt uppdaterad sida, uppfödningen sker ju inte på webben direkt.
#54 jag lägger ner diskussionen nu för orkar inte diskutera detta mer. Förvränger saker jag säger och har du läst alla mina inlägg, tror inte det för där nämns 800-900kr som uppfödaren vill ta. Priset kmr aldrig skrämma iväg oseriösa det finns flertal bevis om man tittar på andra djurarter. Och förstår verkligen inte vd mitt inlägg med hur jag hade det som barn gällande djur i inlägg 44 har med dig att göra, du blev upprörd. Men som sagt alla har delade åsikter och jag får minsann ställa krav på uppfödare om de tänker ta höga summor.
#55 till mitt försvar jag har dyslexi själv. Mena inte hur man stavar menar sättet uppfödare svarar på. Förstår inte och i vilket inlägg diskriminerar jag folk med läs och skrivsvårighet?
Självklart ska man ställa krav på "sin" uppfödare! 🙂
Det ser jag som en självklarhet, jag gör det på andra när jag köper kanin och förväntar mig att mina köpare gör det på mig. Jag väljer automatiskt bort såna som inte vill veta någonting om kaninen (och om mig när jag vill köpa), vill hämta(sälja) kaninen på stört och eller på andra sätt ger mig dåliga vibbar.
Jag betalar mer än gärna 800 och uppåt för en kanin som är uppfödd hos någon som har samma/liknande värderingar som jag själv, god djurhållning, är seriös och har ordning på sina papper.
Däremot skulle jag kanske inte betala 800 för ett laxrosa fluff, men det har mer att göra med att jag inte är intresserad utav en sån, inte att kaninen i sig inte är värd det..
#56: Det roliga är att jag aldrig nämnt 800-900kr. Jag har skrivit 500-600kr. Alla har vi olika syn på det. Jag hade gärna tagit 800-900 för mina kaniner, det är vad alla kaniner är värda och en massa mer.
Det jag menar i det jag citerade är att du ansåg att du hade fått betala allt själv och lärt dig att ta ansvar ut över det. Jag betalade inte för mina första kaniner men ändå lärde jag mig att ta ansvar. - Var det jag reagerade på.
Jag förvränger inte, jag svarar och ställer frågor på hur jag uppfattar din text. Det är 2 olika saker.
Jag undrar fortfarande det jag frågade redan i #52.
-' Malin Hultman
Jag kan ge 800 för en kanin som jag verkligen vill ha. Men då ska det vara rätt ras, kropp, färg, öron osv. Så rastypisk som möjligt om det är en godkänd ras. Samma pris oavsett kön! Dyrare för de rastypiska kaninerna med stamtavla och märkning. Exempelvis dom med korrekt kropp, huvud, extra bra teckning kanske osv. Har den det kan jag ge 800. Men jag kan även ge det för dom som kanske har lite sämre öron men den har den där speciella färgen/teckningen som jag är ute efter! Och då kan man "kompromissa". Billigare för de som inte är så rastypisk och inte har något "av värde" att ge inom aveln. Dyrare för de med ovanlig färg, teckning, ras, päls. Kort sagt de billigaste kaninerna tycker jag är dom som inte är något "ovanligt" eller som har något riktigt bra, allt är bara "ok" och de är främst kelkaniner. Jag ger inte mer än 300 kr för dessa. Jag ser nästan inget värde i en blandras om det inte är inriktning hopp där värdet ligger i en bra hoppstam med många meriter/pinnar och bra potential att komma någonstans inom hoppning. Här spelar det ingen roll gällande att vara rastypisk eller följa standarden. Hade jag hållt på med hoppning hade jag säkert kunna ge samma pris här som för en utställningskanin. En blandraskelis ger jag inte ens 100 kr för eftersom det inte ligger i mitt intresse. Jag har hellre en rasren kelis. Jag som håller på med teddyvädur som är lite "ovanlig"/svårare att få tag i sätter ex 800 kr på en med bra päls och rolig färg/teckning (de kan ju ändå inte ställas) men de som har väldigt ovanliga färger och kanske är blåögd sätter jag 900 på och de som kanske är lite mindre "populär" (svart eller svart/gul japan) kostar 700 och har de riktigt dåliga öron (som kan förekomma) kostar de 5-600 och de med dålig päls (som är bland de högsta kraven) ligger på 4-500 kr. Varierar för det ligger andra faktorer bakom, som färg och gener osv :) men man kan iaf se skillnaderna på hur det kan variera. Skiljer sig någon hundring. MEN här är det också EFTERFRÅGAN som styr priset. Och årstid. Hade lejonhuvud dvärgvädur, 3 kullar (sommar/höst) som var svårsåld, de hade samma färg osv som vissa av teddysarna och samma mamma men inte pappa, de var inte rastypisk. Men bra temperament. Jag sålde dom för ynka 100 kr styck!! För ingen var intresserad! Och inte ens då kunde jag få sålt på dom lika fort som teddysarna.
#59 nä men jag pratade om rebeccag och inte vd du ansåg. Jag tycker kvittar om blandras samma pris. 200-500kr för en kanin. Orkar inte svara här mer men detta va min åsikt.
#61: Det i ditt senaste inlägg om 800-900kr riktade du till mig.
Skulle ändå uppskatta svar på mina frågor du undviker.
-' Malin Hultman
#62 orkar inte. Anser frågan onödig
#63 När folk frågar något svarar man av ren artighet. Bara en hint.
Och pratar du om mig så skriv det, annars kan jag väll inte veta?
Och jag håller med dem andra. Det är ju jättebra att du kan lägga ner pengar på dina kaniner, men helt ärligt förstår inte jag vad problemet är med själva inköpspriset är ju inte det "värsta".
Har du inte lust att betala 600 för en kanin behöver du väll inte predika om att vi som föder upp ska sänka priserna?
Det kostar 500 att märka, oavsett om kaninen ska ställas ut eller inte, därav tar jag inte mindre än det heller.
Punkt.
#63: Vad är det som är onödigt med att ställa de frågorna?
Du har kriterier på uppfödare du inte ens kan förklara.
Jag som själv är uppfödare blir lite smått fundersam då jag själv aldrig haft särskilt många kaniner någon gång. Medan andra uppfödare har närmare 30-40 kaniner. Jag ser inget alls fel i det då man har så många kaniner man själv känner att man klarar av.
Man har ju det som man själv känner blir bäst vare sig det handlar om hur dem bor eller hur dem hanteras. Har kaninerna det bra så märker man det på kaninerna.
--------
Jag har sålt både ras och kel/hoppkaniner för 400-500 och där har ingen klagat på priset. En av köparna åkte från Norge för att hämta sin kanin, en annan åkte ner från Blekinge, några från stockholm till mig i NV Skåne för att hämta sin kanin.
Man köper ju självklart vad man själv vill, men det gör ju inte en uppfödare sämre för att dem vill ha upp kaninens värde i samhället. För att denne vill ta kanske 500kr för en viltgrå dvärgvädur vare sig den är till utställning eller kel.
Är det verkligen så fel att värdera kaniner högre än vad dem anses som idag?
-' Malin Hultman

Har inte läst igenom hela tråden nu, men jag skulle säga att det handlar om tillgång och efterfråga. Om jag hade uppfödning så skulle jag ju vara beredd att offra mer pengar får en kanin som kan tillföra mer till uppfödningen. Om många är ute efter samma typ av kanin och den är ovanlig så är efterfrågan hög och folk är beredda att betala mer. Tecknade kaniner kan vara dyrare för att de är svårare att få fram bra teckningar och importerade djur kan förstås vara dyra eftersom de kostat att importera.
Är man inte är beredd att betala ett visst pris för en kanin så köp den inte. Finns det en efterfråga kommer någon annan att köpa den.
Priser på allt har att göra med tillgång, efterfråga, och produktionskostnad (för kaninen då vad det kostat att föda upp den, vilket inte är särskilt mkt om man jämför med hundar och katter). Hade mjölkbönderna fått bestämma ett standardpris på mjölk så skulle de inte sälja lika mkt.
:)
Håller med #66
Ska det vara skillnad i pris beroende om det är en Hona eller hane? man köper? Om ja, varför och hur mycket skulle det vara ok att det skilde?
Ska och ska.. jag tänker att om det är en hane som inte ska användas för Avel, så vill man ofta kastrera honom, vilken går på 7-800 kr, så om man ser det så, tycker jag det är förståeligt att honorna kostar mer.
Ska ovanligare raser/färger/teckningar vara dyrare än de mer vanliga?
Svår fråga, men det kan nog vara rimligt.
Ska rena kelkaniner och kaniner avsedda för avel/utställning kosta lika mycket? Om inte, vad skulle ni tycka vara ok pris för kelkanin vs avel/uts-kanin?
Så gott som alla djur som är avels/utställningsmaterial kostar mer än de som är enbart "keldjur", och även om alla djur är värda lika mycket i sig, så tycker jag det är rimligt att betala mer för djur som utöver kel även är kvalificerade för avel/utställning.
Och slutligen, idag tar de flesta (både djuraffärer och uppfödare, undantag finns, ja.) runt 400:- för sina kaniner, oavsett ras/färg/stam osv. Om ni fick sätta ett nytt "standard pris" vad skulle det vara?
Jag hade gärna sett att standardpriset höjdes , gärna som minst 1000 kr. Pratade faktiskt nyligen med en bekant som föder upp kaniner om detta med priser. Hon tar ca 4-500 för en kaninunge med stamtavla, samtidigt så finns det att hitta kaniner i djuraffärer för 295-400 kr, och på blocket allt mellan gratis och 500 kr för en inte alltför välskött femårig blandraskorsning 😕
En sak jag reagerat över är också annonser av typen: "500 kr för kanin plus bur. Alltså 500 kr för buren, kaninen är gratis" 😮
Jag har hittentills inte tagit under 400kr för ngn av mina kaniner. Tycker man kan eliminera oseriösa köpare genom ett lite högre pris. För det är lätt att slänga en 50-lapp för att sen ångra sig. Har man ett högre pris kanske folk tänker efter innan dom köper.
Jag har inte haft något problem med att bli av med varken renrasiga med stamtavla och öronmärkning eller blandraser.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Tycker att priser från 400 och uppåt är helt okej.
Tycker inte att priset ska skilja mellan hona och hane.
Måste även säga att bland det värsta jag vet så är det att se alla kaniner på Blocket som säljs för en 50-lapp eller skänks bort, ofta pga att barnen har tröttnat.
Blocket har tydligen regler på att t.ex en katt inte får kosta mindre än 500kr, om man lägger ut en annons där.
Borde inte samma regler gälla för kaniner och andra smådjur?
#71 jo det tycker man att dom borde ha, så folk slutar behandla smådjur som slit o släng!!
( har inte hunnit läsa alla kommentarer så vet inte om detta har kommit upp tidigare) Men jag förstår egentligen inte varför folk inte reagerar om en hund kostar 15 000kr, men om en kanin kostar 500kr så är det jättedyrt. Vad är egentligen den stora skillnaden??
Hälsningar,
Ninni :-)
#73: Försökte få fram samma svar tidigare men fick aldrig svar på det.. 🤔
-' Malin Hultman
Skillnaden är att de flesta sätter högre värde på en hund än "bara en kanin" och ser på kaniner som slit och släng/"barnhusdjur" vilket dom inte är! Dom som tycker det är dyrt har helt enkelt fel syn på kaniner.
#73 jag tycker det är svin dyrt med en hund för 15000 så jag reagerar faktiskt! Men en kanin för 500 tycker jag är normalpris :) Jag gav 6500 för min hund och det tycker jag är lagom men då var inte han rasren. Hade jag varit intresserad av att ställa ut en hund och kanske avla hade jag säkert kunna betala 10000 eller mer :)
Tycker också kaniner borde kosta absolut minst 500, för att slippa oseriösa köpare mm som sagts i tråden innan!
#76 Vi betalde 10 000 för en renrasig och det var ändå ganska billigt enligt många. Men nu ska jag inte gå OT. Det är nog som många säger att kaniner klassas som "barnhusdjur" tyvärr..
Hälsningar,
Nu mera är jag emot att sälja djur i butik, men min hona köpte jag i djuraffär för några år sedan. Blandras och jag vet ingenting om var hon kommer ifrån. Betalade glatt 400 kr. Inga konstigheter alls. Så för en renrasig kanin med stamtavla köpt hos uppfödare så skulle jag lätt kunna betala typ 600. Nemas problemas, om jag verkligen vill ha kaninen.
Min hane är köpt hos en uppfödare. Dock är också han blandras. Han kostade 300 och det är i min mening på gränsen till för lågt pris.
När jag köper min framtida TJS så är jag beredd på att lägga ut runt tusenlappen. Någon hungrig mer om den har stamtavla.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#78 medveten om att 10-15000 faktiskt ÄR ett vanligt pris :) Det finns många hundar för halva priset också så egentligen är det inga konstigheter att vissa kaniner kostar 800 och andra 400! (Vissa tycker ju 800 är överpris) :) Samma med katter, vissa kostar 100 kr medan andra kostar 6-10000. Pch hästar kan kosta 5000-500 000 så varför får inte kaniner skilja sig så mkt i pris för liksom :) ser inget konstigt med att vissa vill ha 900 pch andra vill ha 50 kr
#80 Precis! :-)
Hälsningar,
Tycker faktiskt det är lite tråkigt att man inte kan ta högre för en kanin. För om man tänker på hur mycket pengar som man som uppfödare lägger på att föda upp kaninungarna i både tid och pengar så borde man ta minst 500kr/st.
Men då är ju problemet att vissa tar på tok för lite betalt och därför drar dom ner priset för alla andra. Det bidrar också till många impulsköp och att man kanske som privatperson inte riktigt förstår ansvaret för ett djur. Det är liksom inte så konstigt att det blir impulsköp om en kanin kostar 50kr, det är ju mindre pengar än vad du köper en t-shirt för.
Genom ett högre pris så samtidigt som man minskar impulsköp så minskar man ju då att det blir så många kaniner till salu.
Men det är precis samma problem som i kattsamhället, över population av djuren leder till fler impulsköp som i sin tur leder till att dom säljs vidare, som i sin tur leder till mycket lägre priser..
Mvh. Ida Lundahl
Jag tycker inte att det ska vara skillnad enbart pga könet på kaninen. Däremot känns det ganska rimligt att renrasiga kaniner med stamtavla ska kosta mer, likaså om kaninen är vaccinerad, kastrerad eller liknande.
Ang pris.. Tja, idag kostar ju de flesta under 500. Då skulle jag inte vilja betala 2000:- eftersom det ju helt klart blir ett överpris. Däremot skulle jag gärna se att priserna höjdes på samtliga kaniner. Kanske inte hundpriser, men gärna runt 2000. Det är ändå en levande varelse som kommer att kosta ägaren pengar under hela livstiden i foder, veterinär etc. Har man då inte råd att betala 2000:- eller liknande ska man kanske överväga om man har råd med övriga oförutsedda kostnader.
#73 Skillnaden är på vilken nivå priserna är satta, precis som på tex hus.
Klart att om man får en kanin för 295 kr i zooaffären, och för en 50-lapp på blocket, då blir 500 kr dyrt, om man jämför…
Det vill till att det blir en allmän höjning i pris på kaniner, om högre priser ska accepteras.
Mycket intressant diskussion! Själv har jag som mest betalat 900 kr (+ ~2 000 kr i resekostnad för att hämta kaninen i andra änden av landet). Den billigaste har jag fått till skänks. Prislappen har varit oviktig eftersom det varit just den individen jag velat ha och inte någon "jämförbar".
Tycker jag som kund att varan är för dyr är det ju bara att låta bli att köpa, ingen kommer tvinga mig. 😎
Jag skulle nog kunna betala bortåt 2 000 kr för rätt kanin från en kunnig uppfödare med bra kaninhållning. God djurhållning är viktig och förtjänar att stöttas.
Skulle jag välja en kanin som kommer från någon som inte tänker på djurens välmående (dåligt/fel foder, dåliga levnadsförhållanden, icke existerande aktivering/stimulans) skulle jag i samma handvändning ge denne oseriösa uppfödare möjlighet att producera fler kaniner att ta dess plats.
Tycker det är märkligt att sälja till vem som helst eller hur billigt som helst för att det är svårt att "bli av" med kaninungar. Avel ska väll inte ske med huvudsyfte att bli av med avkomman? Att sätta någon till livet är en stor sak. Att ha ansvar för någon annans liv är en stor sak. Har en inte möjlighet att ta hand om kullen (som en valt att låta födas) och inte hittar bra hem till ungarna så blir det att ta till sin plan C (avlivning). Och gärna tänka sig för någon gång extra innan två kaniner paras igen.
Känns som att ett högre pris borde skrämma bort de mest oseriösa köparna. Har en "inte råd" att köpa in djuret (engångskostnad) - har en då råd med foder, veterinärvård, strö osv. i 10 år framöver? Att vara djurägare är ingen mänsklig rättighet.
Men samtidigt: någonstans går ju gränsen mellan hobby och inkomstkälla. Om det plötsligt blev möjligt att tjäna pengar på kaninuppfödning ökar med största sannolikhet mängden oseriösa kaninproducenter. Tänker som när en särskild hundras blir extra populär och efterfrågad (småhundar nu senast).
Så vart går gränsen…?
Har inte läst hela tråden så detta kanske är sagt, men för mig handlar inte att höja stausen på kaniner endart om inköpskostnad utan mycket om uppfödaren. Vissa keluppfödare som tar skyhöga priser på sina kaniner tror att de gör oss andra en tjänst genom sina priser, men det de glömmer är att deras kaniner oftast avlas utan några avelsmål, kanske säljs utan papper och till vem som helst. Det gör att man får bilden av att kaniner kan avlas av vem som helst och hur som helst, dvs igen som helst status i det.
Det är jättemånga som inte ens vet att det finns olika raser bland kaniner, och att en kanin kan ha stamtavla. Så för att höja statusen så bör vi renrasiga uppfödare profilera oss mer, sälja kaniner med papper och ta mer betalt (nej, jag ser faktiskt inte att "unika" kaniner ur hoppsan-kullar utan papper eller avelsmål ska vara lika dyra, jämför huskatter vs raskatter), sen måste vi visa att vi inte säljer till vem som helst utan vill våra ungar det bästa. Och att vi finns som rådgivare om något händer.
Även en person som köper kanin för 1000 kr kan slänga ut den i skogen, men om man informerar köparen om vad som gäller vid köp och får dem att förstå att ett kaninköp är ett "stort" val så är chansen mycket större att kaninen stannar och blir en familjemedlem.
Och en seriös uppfödare säljer kaner som passar till ändamålet! Tex inte en jätteskygg sprattlig kanin till kel, då tröttnar ägarna lätt.
Ljustadalens kaningård
#86 Word
#86 precis. Jag har bara haft jätte nöjda familjer som INTE tröttnat, de har snarare sökt sig tillbaka till mig för att köpa en ny kanin när den första dött eller om de vill ha sällskap osv. Och alla har blivit förvånade över hur helt underbart kröna och lugn dom har varit från start. :) och det är faktiskt mammorna, INTE barnen som VELAT ha kaninerna, men barnen har fått vara med liksom. Skulle jag sålt en skygg kanin så hade det ju inte varit en lika rolig upplevelse! Jag har bara väldigt lugna och tama kaniner så när jag själv söker lite nya djur och råkar hamna hos "uppfödare" som påstår sig ha super lugna coola kaniner så är de nästan "vilda" (lite små skygg eller sprattlar) i jämförelse med mina när jag är dit och ska kolla på framtida köp. Bara det att folk har olika syn på vad tamt innebär gör det lite svårt :S
Jag tycker som ett exempel att när folk skriver på en annons: Vi kommer överänns om en symbolisk summa, hemmet är viktigast… Tycker jag absolut det är okej!
Jag gick tillbaka en hona jag sålde i somras, impulsköp men det viktigaste för mig är att jag får bestämma hennes framtid :) Jag skrev i en annons att jag ville ha 400 för henne(vilket i sig inte är någonting) fick ett mejl om att jag va en hycklare då man kunde få en kanin av samma ras med stamtavla, så personen krävde stamtavla på henne xD Jag tror inte folk förstår varför man säljer/inte säljer med stamtavla, även ifall föräldrarna har det. Men jag tycker inte man ska behöva förklara sig om varför/varför inte kaninen kommer med stamtavla/H-bevis samt varför den kostar en viss summa :P Lite komiskt ;)
#90 Komiskt är faktiskt vad det är xp
Intressant diskussion.
Jag betalar inte gärna mer än 200-400kr per kanin. Jag ser faktiskt ingen direkt anledning.
Jag tar heller inte mer än så för de ungar jag eventuellt säljer. Däremot är jag noga med vart de hamnar. Jag skulle hellre sälja en kanin för 100kr till någon som jag känner ''denna personen kommer vara bra för min kanin" men skulle inte sälja för 1000kr om jag kände mig osäker på köparen.
Jag ser ingen direkt koppling mellan generellt pris och individvärde. Hästar för 5-10 000kr är slit och slängvaror och behandlas illa.. det är billiga i förhållande till andra hästar. Det är det det handlar om, förhållande priset. Om pris alls har med saken att göra. Kaniner för 50kr på blocket är billiga i förhållande till andra och riskerar kanske oseriösa köpare mer än andra. Om alla kaniner kostade 5000kr styck generellt, skulle de för 2000kr fortfarande hamna hos fel personer. Att 2000kr känns rimligt/högt nu.. är bara för att det finns så många billigare.
Men det är oseriösa säljare som är problemet… inte pris.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#92 Jag håller med dig till viss del. Men jag tror fortfarande att det är en väldig skillnad på en kanin för 50kr och en kanin för 500kr. För du tänker oftast efter innan du ger dig in på något med dyrare pris än om du hittar något som är jätte billigt.
Mvh. Ida Lundahl
#92 det är lite "komiskt" att hästar för 5-10000 särskilt då fd travare säljs hit och dit och det är ALLTID dom som säljs på grund av EKONOMISKA PROBLEM/ekonomin inte räcker till. En häst för den summan kostar lika mkt att hålla i månaden, som en häst för 100 000. Så man får ju bort oseriösa köpare rejält. Dessa som "åh jag vill ha en häst, ett år senare oops inser att ekonomin inte räcker" - dåligt planerat. OT men man kan ju jämföra med kaniner, för de som säljs bort snabbt på blocket (pga "bristande intresse") är oftast inte fina stamtavledjur.
#94 då måste kaniner kosta mer än 10 000kr för att inte bli impulsköp? Eller hsr jag helt enkelt rätt i att det handlar om förhållandet till standardpriset snarare än om standardpriset i sig? För övrigt byter dyra hästar också hem förhållandevis ofta. ;) Har både billiga kaniner och en gammal travare och de blir väl omhändertagna. Och vet dyra djur som inte blir det. Det handlar inte bara om pris, ens i förhållande till standardpriset. Välbeställda människor gör också ogenomtänkta beslut. Att höja priset som nåt försök från seriösa gör bara att klyftan blir större mellan blocket och ras. Som med katter… det har inte hjälpt katter överlag att raskatter kostar 5000kr. Varför skulle det hjälpa kaniner överlag? Problemet ligger inte i prissättning, speciellt inte på uppfödares djur. Det är naivt att förenkla det så. Sen får folk ta precis så mycket betalt de tycker är rimligt. Jag väljer ju om jag vill köpa eller ej.
#95 nja jag tror lite som du, högre pris kommer inte höja djurets värde i sig. Det handlar väl om förhållandet till standardpris. Och jag tror inte att ett djur får ett sämre hem bara för den är billig! Min häst kosta 25000 pch det ses som billigt i hästvärlden - men han har det lika bra som hans hagkompis som kostar 200 000 ;) Sen är det synen på djuret. Hästar och hundar ses som ett roligare djur än katter och kaniner överlag… Det finn större intresse och då kan pris/efterfråga öka
#96 Ok, blev osäker på hur du menade :)
Kan ju säga som så att impuls hästköp görs betydligt mer sällan än vad ett impulsköp på kanin gör. Det går inte ens att jämföra ett så stort djur med kaniner…
Sen säger jag att det inte händer att folk impulsköper hästar. Men det är en enorm skillnad på ett djur för 50kr och ett djur för 20 000kr.
När ett djur kostar så lite så att du kan köpa en tröja på HM för mer pengar då är det ganska så självklart att det blir impulsköp. Det gör också att man tror att det inte är något ansvar att ha kaniner. Dom blir som leksaker man ger till sina barn. Barnen i sin tur tror det är kalas enkelt med kaniner, och vill ha små söta bebisar. Där efter fixas det kaninungar, sen när ungarna väl kommer och familjen sitter där med 5st ungar så vill man bara bli av med dom. Vilket återigen resulterar till fler kaniner till salu, fler oönskade kaniner och fler impulsköp.
Jag tror definitivt att ett högre pris på kaninerna kommer höja värdet på djuret! Förhoppningsvis skulle det bli mindre "hoppsan-kullar" vilket gör att vi uppfödare kan reglera mer vilka som köper kanin. Och kan vara med och informera istället för att familjer vänder sig till kaninerna som föddes upp hos familjen svensson som nu skänker bort dom pga "platsbrist".
Mvh. Ida Lundahl
Agree med Ida!🙂
Hur många gånger har man inte själv gjort ett impulsköp av något bara för att det råkar vara billigt? Eller uttryckt frasen "äh, de var ändå billigt, strunt samma om det inte blir bra"?
Jag tror absolut på att alla impulsköp kommer att minska drastiskt om/när folk vågar börja ta ordentligt betalt för kaninerna. Vill man ha någonting tillräckligt mycket så betalar man för det, även om det inte råkar vara "rea".
Självklart kommer det fortfarande finnas "oseriösa" köpare (snarare köpare som inte tänker så långt), hur mycket kaniner än kostar. Men jag tror absolut man rensar bort en del av dem genom att ha ett hyfsat högt pris.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag tror att så länge kaniner är söta så kommer det att ske impulsköp. Tror absolut inte att folk tänker "men oj vilken billig kanin, den köper vi!" utan "OJ, vad den var söt! Den MÅSTE jag ha!" och då spelar priset ingen roll. Så jag tror inte lösningen i problemet handlar enbart om prissättningen utan om att kaniner ses som en slit och slängvara. Ett djur som inte lever så länge (tror många) som är lätta att köpa utan krav från säljaren och man kan ge till sina tjatande barn. När de tröttnar är det lätta att släppa ut i skogen ("för alla kaniner är ju skapade för att leva vilda"). Att bli av med kaninen sen är ett problem som är lätt att lösa gentemot att skaffa tex hund.
Jag tror att så länge det finns tjatande djurälskande barn så kommer föräldrar att uppfylla deras drömmar och köpa "lättskötta" små djur, oavsett kostnad. När de sen ser att kaninen visst inte var så lättskött och kanske inte alltid så lätthanterad så vill de inte ha den. Så information är viktigt och att man som uppfödare visar att man enbart säljer till pålästa köpare som planerat sitt köp. Vill man höja statusen på kaniner så får man börja hos uppfödarna, men även höja priset på renrasiga kaniner!
Ljustadalens kaningård
(Jag har inte orkat läsa hela tråden, men majoriteten av den)
Vad jag är beredd att betala för en kanin beror helt på vad som "följer med" kaninen. 600 känns som ett pris jag är beredd att betala, men jag kan också känna att ett högre pris är okej, men då ställer jag också fler krav på uppfödaren, och ju högre pris, desto mer kontakt vill jag ha. Kanske hälsa på föräldradjuren och se hur är, hur uppfödningsgården ser ut och hur uppfödaren hanterar sina djur osv. Jag vill inte köpa en kanin för 1000 kr som jag själv inte kan hämta från uppfödaren till exempel.
Lite korta tankar från mig :) Men sedan är också frågan hur fort höjning av priset från seriösa uppfödare kommer att spridas i resten av kaninvärlden. Det kommer att bli svårt att komma undan alla BYB's som finns.
Veronica
Tror inte att enbart pris kommer ta bort oseriösa köpare. Tex ödlor och ormar samt andra reptiler är INTE vanliga barndjur eller något billigt heller, kostar ofta över 1000 kr för en leguan exempelvis. Och jag vet flera här omkring (de flesta som faktiskt har sådana djur) som köper, vet inte mkt alls om hur djuren ska leva, miljö osv och efter ett år vill de bli av med dom typ. "De skaffar för de är lättskötta" som de då tror, ex en orm matas 2 gånger i månaden. De gör inga väsen, allergivänlig och behöver inte kelas med. Samma med kaniner, de är "lättskötta" och kräver inte mkt tid. Får de mat och vatten tror dom att det duger gott.