Aggresiv kanin....
hej jag har en kanin som heter Lea, hon är väldigt aggressiv, väldigt hon är lite över 2 år gammal, från en djuraffär så jag vet inget om hennes föreldrar. Lea är väldigt aggressiv. i buren när jag ska ta upp henne eller ge henne mat så attackrar hon mig, gör utfall mot mina händer och bits. när jag ska ta upp henne gör hon också utfall mot mina händer och armar och bara springer runt och morrar. jag försöker klappa henne och prata lugnande och sedan ta upp henne, men de går oftast inte. Ibland stoppar jag bara ner händerna och försöker ta henne, ibland har det gått, men oftast gör det inte det. hon är lika dan i koppel, när jag ska ta upp henne sätter jag mig ner och tar fram händerna och ska ta henne börjar hon morra och gör utfall mot mig och hugger, idag högg hon tag i min jack ärm när jag skulle ta upp henne, och värkligen bet sig fast och hängde där runt 5 sekunder kanske, hon bet mig även i fingret. när man väl har fått upp henne i famnen är hon snäll, sprattlar inte i famnen, eller bits :) men har ni några tips?? de är ju väldigt jobbigt när jag inte kan hantera henne, vad ska jag göra??? Med vänlig hälsning Emelie tacksam för alla svar
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
Börja med att ta reda på VARFÖR hon gör som hon gör👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 kanske är lite trög nu, men hur menar du?? hon vill väll inte bli upplyft och de visar hon ganska tydligt, om det är så du menar? :)
www.minkaninblogg.blo.gg
#2 Det finns flera anledningar till att en kanin bitts: Rädsla, smärta & psyke. Kolla vart skon klämmer.
Är hon rädd?
Har hon ont?
Är det något hon fått ifrån sina föräldrar(det får du nog anta när du uteslutit de andra alternativen)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Haft en likadan kanin. Mestadels inne i buren - revirbenägen och enstaka fall vid upplyftning utanför buren men alltid inne i buren. Jag gav det ett år utan resultat. Vi kastrera honom ifall det var hormoner osv. Tyvärr får jag komma med den tråkiga historien att det slutade med avlivning. Det kan inte vara kul för en kanin att må så och att behöva gå igenom den aggressionen varje dag så fort man stoppar om handen för att ge mat… Jag vill ha kul med mina kaniner soch det var dela även min första kanin som 10 åring så jag såg ingen annan utväg just då.
Hur lyfter du henne? hon kanske inte känner sig säker på på hur du lyfter henne….
Du skall alltid stödja under bakbenen och inte lyfta den i magen tex…men en hand under rumpan och en hand under brystet….det är viktigt….
Hur länge har den varit agressiv? alltid? sen du fick den?
om den blivit agressiv just nu, kan det vara att den reagerat på ett fel lyft, eller är sjuk.
Dom kan jo inte prata och berätta tyvärr…:(
Jag lyfter henne med en hand under rumpan och en hand under magen, och vänder henne sedan in mot mig 4# tråkigt att du va tvungen att avliva! Jag ser inte problemets lösning är att avliva kaninen
www.minkaninblogg.blo.gg
Putt
www.minkaninblogg.blo.gg
Kaninmagazinet.se har jättebra artiklar om aggressiva kaniner, läs dom! :)
Eftersom du köpte henne från en djuraffär så kanske hon blev illa behandlad där hon bodde förut och kopplar ihop ex just händer med något dåligt kanske den som lämnade kaninen till djuraffären inte hade tagit hand om henne på rätt sätt? vad vet man
#9 jag köpte henne som 7 veckors bebis. men hon blev väll antagligen inte så mycket hanterad när hon var bebis.
www.minkaninblogg.blo.gg
#10 ska inte spela någon roll, en kanin ska normalt sett inte bli aggressiv för att den ev inte blivit hanterad vid så ung ålder :) det kan vara gener och det kan vara hormoner eller smärta. Vissa har bara den personligheten/ev osäkerhet. :/ Mina två senaste kullar blev knappt hanterade alls tills de såldes och en hade jag kvar i 4 månader med den enda hantering i form av att lyfta in och ut ur buren ibland samt klappa lite ibland vid fodring (pga jag bodde inte hemma och hade ingen tid) men så började jag hantera den precis så normalt som jag brukar och vred och vände och gosa och borsta och hade mig. Den var fullkomligt lugnt och med på alla noter :) kunde inte märka att den knappt varit hanterad och inte nå skygg :)
Putt
www.minkaninblogg.blo.gg
Som #3 sa kan hon ha ont eller vara rädd… Har hon varit så hela livet eller när började det? Jag hade en hona som attakerade i buren förut men det var för att hon var rädd, vilket är en vanlig andledning av erfarenhet. Detta löste sig då hon fick en kompis att dela sitt liv med och hon gick då på 5 min från att attakera till att rulla sig i snön (1,5 årig kanin) Men självklart funkar detta inte på alla kaniner så mitt förslag till dig är att låna en kanin som är till salu och se hur det går… Tänk på att det inte kan vara en unge men många som säljer en kanin brukar gå med på att låna ut den på foder innan, och då kan du se om de passar eller ej!
Min hona Granit har en väldigt stark personlighet. Jag fick henne av en familj som tyckte hon var dum i huvudet och ville göra sig av med henne. Hon fräser och blir mycket upprörs såfort jag sticker ner handen i buren. Ja vet inte vad hon varit med om i sin förra familj men det är iallafall såhär hon är nu. Hon har som sagt en väldigt stark personlighet och säger ifrån på skarpen såfort jag gör något hon inte tycker om. Jag respekterar det och rör henne helt enkelt inte när hon är i buren. Det är hennes revir och hon får härja där hur mycket hon vill utan att jag stör henne (: Nu vet jag inte om du har möjlighet till att släppa ut din kanin på golvet för det gör jag med Granit. På morgonen när jag vaknar öppnar jag buren och låter henne hoppa ut och springa runt i lägenheten. Hon slappnar av mer då och slutar tänka på att vakta sin bur helatiden. Sen kan hon självklart säga ifrån när jag skall klappa henne också. Har fått en hel del ärr under de tre år jag haft henne kan jag säga ;P Sätter jag mig på golvet kommer hon ofta fram och är nyfiken. Då sträcker jag ut handen och om hon vill bli klappad sänker hon huvet och lägger sig ner. Vill hon inte bli klappad stirrar hon bara på mig och skuttar iväg :P Hon är en jättekelig kanin sålänge det är hon som får ta första steget. Numera söker hon jämt kontakt och skall jag kolla på film kommer hon alltid och lägger sig bredvid mig för att bli klappad. Alla kaniner har olika personligheter, vissa är snälla och sociala medans andra är aggro och misstänksamma. Det är det som är så kul! Det verkar som att din kanin också har en stark personlighet och det skall du se som en spännande utmaning. Hitta ditt sätt att komma henne nära så kommer ni förstå varandra (: Det kommer gå bra! Det enda som krävs är tålamod, en gnutta detektivarbete och massor av kärlek ;)
13) jag har 5 andra kaniner ;)
www.minkaninblogg.blo.gg
Har provat sätta ihopp henne med en jätte snäll kastrerad hane men hon bara bits och attackerar så vågar inte ha de tsm
www.minkaninblogg.blo.gg
#15 det spelar väl ingen roll? :)
17: de jag skrev ska va i samma kommentar jag har fem andra och har försökt sätta ihop henne med några av dom
www.minkaninblogg.blo.gg
Om du har andra kaniner, och hon är den enda som blir aggressiv av ditt beteende, så är det förmodligen inte "dig" det är fel på, alltså att du skrämmer henne eller liknande.. tror istället det hänger på nån sjukdom av nått slag. Beteendeförändringar kan bero på olika saker. Kanske en hjärntumör i värsta fall. Anledningen till att hon är "snäll" i famnen på dig kan vara att hon rent av är rädd och gett upp sina försök att fly. Ta henne till en veterinär, det är det säkraste rådet.. och berätta allt som du skrivit här i inlägget
#18 Jaha du menade så, orkade inte läsa alla andra
18# kan vetten se om en kanin skulle ha tex en hjärntumör? Nej ush nu blev jag orolig, ska absolut åka till väterinären
www.minkaninblogg.blo.gg
Ta inte ut något i förskott, onödigt att stressa upp sig :) Men ha det i åtanke och boka en veterinärtid så snart som möjligt.
Det behöver inte vara en tumör, men skulle det vara det så kan veterinären se det ja. Genom att ta bilder med magnetkamera/röntgen.
Ska ringa på måndag då de inte har öppet imorgon :) vad tror ni en kontroll kan kosta?
www.minkaninblogg.blo.gg
#23 Jag vågar inte svara på det, har inte så mycket erfarenhet av veterinärbesök. Men en vanlig undersökning brukar inte vara så dyra, 100-200 spänn beroende på klinik. Om de däremot hittar något fel och kallar dig till återbesök för att utföra större behandlingar så kan det gå på större summor. Åk dit å fråga, de brukar vara ärliga med priser ;)
Pratat med väterinären nu och har fått tid nästa måndag, kostar 530 för en vanlig undersökning
www.minkaninblogg.blo.gg
Sen finns det ju också tider då kaninhonorna löper och då brukar dom bli lite extra stingsliga och aggressiva
Jag kan tänka mig att hon känner sig stressad och otrygg och därför beter sig aggressivt. Försäkrar du dig om att hon har upptäckt dig innan du öppnar dörren och bökar? Du kan prova att prata lugnande och sedan sträcka fram handen till henne när du vill ta upp henne eller liknande, när hon själv visar att hon är intresserad och nyfiken går det oftast mycket bättre att hantera kaninen. Låt henne ta första steget! När du tar upp henne, se då till att du kommer framifrån så hon inte får känslan av att du smyger på henne, kaniner är ju flyktdjur. Dessutom tror jag det är viktigt att låta kaninen känna att den inte är påtvingad din närhet, ha henne ute i en Hage och sätt dig själv i ett hörn så tror jag nog att hon tids nog kommer och puffar lite nyfiket. Alla kaniner har ju olika temperament, vissa är ju mer hätska, precis som människor, men bara du har tålamod och alltid är lugn med henne kommer det nog gå bra. Hon kanske inte får komma ut tillräckligt mycket och har mycket överskottsenergi? sådant tror jag kan bidra. Har hon saker att pyssla med på dagarna i buren? Släpper du ner henne när hon sprattlar? Jag tror det är viktigt att man ser till att hålla kaninen bra och sedan inte släppa när de sprattlar, utan hålla kvar, se till att de sitter bekvämt och släppa ner dem när de lugnat ner sig. Sedan kan det absolut vara så att hon har ont, det är super att du tar henne till en veterinär!
www.minkaninblogg.blo.gg
okej :) men brukar hon ta initiativ till närhet eller är det alltid du som kommer till henne?
Hon kommer ofta till migoch vill hälsa, men så fort jag böjer mig ner för att ta upp henne blir hon aggressiv och morrar och gör utfall
www.minkaninblogg.blo.gg
vad klurigt! :) Det kanske är så att hon blir stressad av att hon inte kan se dig så bra uppifrån?
du kan prova att sätta dig ner och ta upp henne därifrån. Så du alltid kommer framifrån och som drar händerna vågrätt längs med henne när du klappat lite på huvudet så hon inte blir överraskad, upplyftandet blir som en utdragen klapp ungefär? Hoppas det funkar lite bättre! :)
nu har vi vart hos väterineren :) de kände igenom henne och lyssna på hjärta och så, hittade inget fel på henne. Dom rekommenderade kastrering så det blir väll nästa sak att fundera på
www.minkaninblogg.blo.gg