(X) Godaste rasen?
Jag undrar vilken kaninras som anses som den godaste rasen samt Vilken ras? ni tycker bäst om? Är det stor skillnad?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Är det ens nån smakskillnad? jag vet att man kan ändra smaken på köttet efter vad man matar kaninen med men annars är det väl som andra djur inte så jättestor skillnad mellan arter (eller när jag var blandkostare så märkte jag då ingen skillnad mellan olika koraser tex)
l'm back
Vad jag vet är det skillnad från olika raser precis som de är skillnad på raser med de andra produktions djuren.
Har inte någon erfarenhet själv men väntar spänt på kommentarerna :D
Mellan olika koraser och hönsraser är det en ganska stor skillnad i smaken. Vissa raser innehåller tex mer fett.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har bara smakat på Stora Chinchilla, tyckte det va fantastiskt gott🙂
Har även smakat på hare(vilt) men vart inte ens i närheten av produktionskanin, tycker inte hare e något vidare😐
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Måste väl bero mkt på vad man fodrar dem med hur mkt fett el muskliga de blir..? Själv håller jag mej till vegetariskt😉
Jag kan tänka mig att hare är ganska så torrt och behöver en hel del grädde och sånt.
#5 Det e sant, men många "köttexperter" anser att olika ko raser har olika smak i köttväg, så vore inte omöjligt att det är samma för kanin🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#2 och "3 ok har själv aldrig märkt nån skillnad alls men då hann jag inte smaka så många "glada självuppfödda djur" innan jag blev ovo-veg.
Jag tror däremot fodret antagligen ger större skillnad.
l'm back
Nu måste jag ju nästan föda upp ett gäng olika raser, bara för att testa.
#9 Hihi jag kan hjälpa till och provsmaka ;) Mina hundar ställer nog också meer än gärna upp ;)
Du tror det blir nått kvar till oss med dina hundar och min slädhundsflock runt bordet?😃
#11 tror du dom ens hinner till bordet? 😉
#12 Definitivt inte om du är på besök. 😉
#11 vääääldigt tveksamt xD
#13 litar du inte på att slakt mästarn ska låta dig o voffar smaka 😛
#16 Varför startar du inte en egen tråd istället för att försöka starta tjafs min tråd?🙂
Jag trycker på anmäl och hoppas fler gör det, för jag har verkligen tröttnat på att vi inte får ha våra trådar ifred.
#16 jag blir illa berörd av Vegetråden men sitter jag och gnäller överallt för det? Nej för jag väljer istället att ignorera det, testa det du med. Allting handlar inte om dig, det är ditt val att läsa de som skrivs här och tydligen kan du inte ens låta bli.
#17 Självklart så trycker även jag på anmäl och hoppas fler gör de så vi slipper sånt här trams.
#16 Live with it or leave it är det enda jag säger, och självklart trycker jag också på anmäl 🙂 Inte för att jag själv är en kaninätare, men jag tycker att man ska kunna få diskutera sånt utan att få sina trådar sabbade av såna som inte kan acceptera andras syn.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Har mejlat sajtvärden nu om "stinastygg" och de andra medlemmarna som beter sig lika bedrövligt. Håller tummarna på att de gör någon förändring snart.. Känns om att "vi" som diskuterar produktion ständigt blir påhoppade -.-
Jag har smakat new zealand (av blandade färger/amerikanska typerna) och vit lant, samt korsningar mellan dessa, men inte känt någon smakskillnad som jag har tänkt på iaf. Fast sen känner jag ingen smakskillnad på ko och ko eller höna och höna heller direkt😇 Men det kan ju vara svårt att veta när alla kryddor tar över smakerna.
Något jag däremot tycker smakar otroligt olika är ägg från hönsen vi hade frigående hemma (som till väldigt liten del käkade hönsfoder och till stor del våra matrester/saker de hittade i trädgården/sina egna ägg osv) eller ägg från andra utomhusgående "eko-höns" jämfört med äggen i från höns som bor inomhus och enbart lever på hönsfoder. Så jag tror absolut på teorin om att smaken kan förändras även på kött beroende på vad djuren har utfodrats med. Olika raser blir jag dock lite skeptisk till om de smakar olika, det är väl kanske i så fall om det är någon stor storleksskillnad kanske? (nu spånar jag bara)
OT: Nu anmälde även jag Stinastyggs inlägg och nu försvann det! 🙂
#22 Tack!🙂
Tror att uppfödd på pellets smakar kyckling. Uppfödd på gräs smakar gott.
Har även hört den smakar illa om den får stå i amoniakstanken från sitt urin.
#24 våra är uppfödd på gräs och hö men dom smakade kyckling (=gott) enligt min man.
Fast det kanske beror på när man slaktar, vi slaktar ju på vintern eftersom vi vill ha pälsen också det kanske smakar annars på sommaren.
l'm back
En kyckling är normalt inte uppfödd på gräs och hö, däremot kan en kanin äta kycklingpellets. Men en ung kanin kanske smakar kyckling ändå. Liksom en höna smakar mer än en kyckling, smakar nog en äldre kanin mer än en ung. Hade inte viljat vara den som fått smaka amoniakanin första gången. Då är det fårståerligt att han rynkar på näsan till kaninkött sedan.
#27 vi har bara slaktat "ungkaniner" hittills (ca 6 mån+ vi har ju gotlandskaniner så dom växer ganska sakta)
Höna har jag inte smakat sen jag var ung (mamma brukade göra mycket höna eftersom det var billigt på den tiden det faktiskt såldes) så höns kan jag inte säga nått om
l'm back