Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 609 ggr
sazz
1

slut hoppa/sprätta

Hej! Någon här inne som kan ge tips? på hur jag får min kanin att sluta hoppa/sprätta ur min famn så fort jag ska sätta ner honom, jag får sår överallt och han får panik och blir stressad varje gång.

VH Sara

Corneliaae
0

följer! min gör likadant! :(

AkaiTsuki
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar oftast backa då eftersom han sprätter för att få fortare in i buren. Detta kan ta ett bra tag men oftast lär de sig snabbt 🙂

I steg för steg! 

1. Bär kaninen i ett stadigt grepp (Alltså om du har han i famnen kanske du ska byta grepp så hans rygg är mot din bröstkorg och din han är på hans bröstkorg och din andra hand på hans rumpa. Det är mindre chans att han ramlar om han är nära kroppen.)

2. Gå mot buren = När ni är nära sprattlar han. 
Då ska du backa och gå mot ett annat håll till han slutar sprattla. 

3. Slutat sprattla? Gå mot buren igen och  gör om nr. 2 om han börjar sprattla.

4. Till slut kommer han förhoppningsvis sluta sprattla, och iaf åtmindstone sprattla mindre 😃

Lycka till!!

Bifogar en bild om hur jag bär! som jag förklarade i steg 1.

(fett skillad på att måla.. *HOST*)

//Joanna

sazz
0

snygg bild! de va exakt så jag höll han och då hoppade han ur de grepet rakt in i kompostgallret.

AkaiTsuki
0

#3 Fortsätt håll så men om han ens rycker till för att börja sprattla backar du direkt! :)

//Joanna

Oregano
0

Jag har själv svårt att lyfta och bära våra kaniner. De gillar det inte alls och är väldigt sprattliga. Kvinnan i vår lokala djurtillbehörsbutik, som hjälper mig med kloklipping, har tipsat mig om att inte låta kaninen se att den är på väg till buren, för då sprattlar den och vill ner direkt. Hon bär alltid kaninen ungefär som på bilden här ovanför, men med kaninens sida istället för ryggen, mot sin egen mage. När hon går mot transportburen "backar" hon kaninen, dvs är vänd så att kaninen inte ser buren. När hon är alldeles nära går hon ner på huk och först då vänder hon på sig och släpper ner kaninen. Då minskar man risken att kaninen sprattlar och vill komma ner så snart den ser att den är på väg till buren.

Hon har också tipsat om, precis som andra här, att hålla kvar kaninen i famnen tills den är stilla, annars lär den sig snabbt att det lönar sig att sprattla. Det verkar viktigt att den istället lär sig att det lönar sig att vara lugn. Håll ett fast grepp, så att den känner sig trygg. Om du håller löst och verkar osäker blir även kaninen osäker och troligen stressad och rädd. Hon håller även för kaninens ögon med handen ibland, för att lugna den. Det ser ut att funka.

Jag vet inte om det här rådet kan hjälpa dig, för som sagt, jag kan ju inte ens följa rådet själv än så länge. Men jag tränar på det😃