Pepparkaka
Har en kompis som ger sina kaniner pepparkaka och provade själv. Santos älskade och det är hans nya favorit godis så ville bara tipsa om det.
When life gives you lemons. Make lemonade❤️
du borde inte
ge det mer. Det finns starka kryddor i pepparkaka som inte är bra för magen och du borde inte tipsa om det, eftersom att det finns många här som inte vet så mycket om kaniner och tar för givet att allt som står kan man göra. Sedan så är det mycket socker i och inget som kaniner äter naturligt. Vill bara säga för din kanins bästa att sluta ge det.
Frida
Nej, pepparkaka är nog inget toppengodis för en kanin, även om de tycker om det. Jag vet att människor kan bli dåliga i magen av det om man äter för mycket, kan tänka mig att det inte krävs några större mängder för att en liten kanin ska bli dålig.
ok hon sa att hennes veterinär gett dem det det var därför jag trodde det var ok
When life gives you lemons. Make lemonade❤️
Hur kan man komma på tanken att ge en sån sak till en kanin? Vissa människor borde inte få ha husdjur
En veterinär? :S Sa han att kaninen skulle bli snällare då eller? Konstigt.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#3 Hade inte litat på den veterinär, ingen kunnig sådan, hörs:S
Nej peppakaka är inget för kaniner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min förra kanin var helt galen i pepparkakor! Han kunde hoppa upp på bordet och sno och springa iväg! Dock så fick han aldrig mer än en halv och det var ingen fara med hans mage 😃
Jag tycker folk koncenterar sig på att gå på sånna småsaker när det finns människor som utfodrar kaninerna med vitt bröd varje dag osv. Vilket är mer en bov än en halv pepparkaka på jul är! 🙂
//Joanna
Kan möjligen tänka mig att man kan ge pepparkaka vid förstoppning. Men det finns absolut bättre alternativ.
#7 Ibland ger jag också mina kaniner någonting de inte egentligen äter. Bl.a. har det hänt att de fått en liten bit av pepparkaka. Eller smakat ett vanligt kex. Det är såpass små mängder att jag anser att det inte gör dem någon skada. Men när en veterinär säger att det är ok att ge så kan okunniga kaninägare ta det som att man kan slänga in några pepparkakor om dagen till dem. Vilket inte är bra.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
låter bara som påhitt att en veterinär gett en kanin det eller så är det en dåligt veterinär.
#10 Njae, veterinärer är inte så utbildade i kaniners foderbehov då de främsta smådjuren är hund och katt får de lära sig mest om deras foderbehov.
Vart hos veterinären med en kanin med jättebra hull, inte för tjock och inte för smal. Och endast för han var dvärgvädur ansåg hon att han var tjock för och behövde banta även om hullet var bra
//Joanna
min kanin snor min mat lite då o då så han har ju stoppat i sig rätt mycket o han har aldrig fått problem med magen.. när jag äter frukost springer han till mig och snor min macka oså har han ätit pepparkaka…det är nog inte så farligt men inte direkt något man ska ge ändå
Tror nog de flesta som har kanin har gett dem något olämpligt vid något tillfälle, eller att kaninen fått i sig det av misstag. Små mängder av det mesta brukar gå bra, men varför chansa? Kaniner "är veganer", alltså de äter bara vegetabilier.
Pepparkakor innehåller smör, grädde, socker och starka kryddor. Inget av detta är bra för en kanin. Om de skulle sno åt sig en bit någon gång så behöver man ju inte jäkta iväg till veterinären för det. De klarar nog att processa det ändå.
Men att aktivt ge sin kanin pepparkakor är knappast att rekommendera!
Det är ändå lite skillnad på om kaninen snor åt sig, eller om man medvetet matar den med saker som inte hör hemma i en kaninmage..
Det finns såå mycket annat man kan ge kaninerna om man vill ge de något extra ibland.
#4 Om en veterinär säger att man kan ge pepparkakor är det inte konsktigt att vissa tror på det!
Nu tycker inte jag det här är väldens sak att hetsa upp sig över, som #13 skriver så har nog många kaniner fått i sig av lite fel saker och kaniner är inte så känsliga som många tror men självklart ska man inte mata dem med saker om man vet att de inte är det lämpligaste att ge.
Nu vet ju ts att pepparkakor inte är de bästa att ge och kan föra vidare infon till sin kompis och kanske vara beredd på att inte lyssna så mycket på allt veterinärer säger.