Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 7733 ggr
Maggie Magonilia
0

Utemiljö för kaniner.

Vi har börjat planera för ute miljö i trädgården till våra kaniner. Skulle vilja ha burar som de kan bo i året runt. Skulle kunna tänka mig Ha någon form av inhägnad/ gård där de kan vistas. Blev inspirerad av detta reportage, http://www.dr.dk/tips-fra-dr/tips-og-raad/oenskehaven/kaningaard.htm Hur har ni gjort? Bilder tips??

proxima
4

Mina honor bor såhär på sommarhalvåret: www.proximas.se/hagen.php :)

Cilia.Teddytöserna
0

#1 vilken lyx! så avis jag blev nu ;)

Om man bara haft platsen skulle jag gjort en stor fast Hage till dom ;) Men inspiration till framtiden :)

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Maggie Magonilia
0

# tack, vilken inspirerande sida du har.

Vilket lyxliv att honorna får leva så fritt.

Jag hade tänkt mig någt liknande men är bara rädd för att grannkatterna ska hoppa ner i hagen. Så vi måste ha ta eller väldigt höga staket. Men hade varit mysigt att kunna gå in i hagen.

Maggie Magonilia
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Underbar utemiljö (via pinterest best4bunnies)

Maggie Magonilia
2

Roliga ideer

Maggie Magonilia
1

Fin ide, men lågt staket då kan de ju bara vara ute under uppsyn

Maggie Magonilia
2

en till ;)

Maggie Magonilia
3

Vilket bra staket

Maggie Magonilia
0

Ingen som har bilder, tips? idéer?

Oregano
1

Nej, inga bilder ännu, men massor av funderingar😃 Fick ännu fler idéer nu, efter att ha sett de fina bilder du lagt upp.

Våra två kaniner bor utomhus året om, i en stor tvåvåningsbur. Till våren vill jag bygga en permanent utegård runt buren, ca 3,5 x 14 meter, med 2 meter höga nätväggar, så att man kan stå därinne. Väggarna kommer att stå på en befintlig låg betongmur som går ner till berg, så den blir grävsäker. Det kommer att vara kraftigt, svetsat fyrkantsnät (25x25x2mm) i både väggar och tak, för att stoppa de flesta rovdjur.

Två träd står redan i området, så där får jag pyssla lite med nättaket för att få tätt runt stammarna.

Men jag har inte bestämt mig om inredningen ännu. Några små hus att gömma sig i - och hoppa upp på - lär det väl bli. Kanske nåt högre att hoppa upp på också, i flera våningar, som utsiktsplats. Kanske med gångtunnlar emellan husen?

Några ihåliga stockar, kanske någon större sten. Några halvstora buskar att gömma sig under, eventuellt en hasselbuske, troligen en lind och/eller sälg som jag hamlar på låg höjd. Marken är ganska jämn nu, men jag kommer att bygga upp nån kulle också. Nåt att gräva i?

Lite småbuskar att äta av, t.ex. lavendel, oregano, timjan, blåbär (hoppas de överlever att bli betade). Sen ställer jag nog in några stora, låga krukor med mynta, smultron, basilika, dill, havre och annat gott, som jag byter ut vartefter de ätit upp det mesta. Gräs på större delen av marken.

Det skulle vara trevligt med nåt vatten också, kanske en liten kostgjord bäck? Väldigt grund då, så den inte blir farlig. Men troligen blir vattnet smutsigt så fort, så det blir jobbigt att hålla rent. Det gäller också att se till att de inte kan komma åt pumpen, eller några elledningar. Kanske går det att ha uppsamlingsdammen med pumpen precis utanför väggen? Om jag kunde lägga den i ett hörn skulle jag ha både tillflödesslangen och pumpen helt och hållet utanför, bara själva bäcken där inne. Men det kan jag inte… Får klura ut nån annan lösning. Det finns ju solcellsdrivna pumpar numera.

Jag kan återkomma med skisser vartefter jag funderar mer, om det är intressant.

Delilah81
0

#8 Jäklar vad snyggt!

Jag har inga bilder, men en massa planer!   Har precis flyttat (mindre yta tyvärr) men har en del planer på hur jag ska ordna för kaninerna ute…  Väntar på våren, och lite mer pengar bara 🙂

[Mi-rand-a]
0

åå vill verkligen ha som på #5 #6 #7 och #8 

synd att man inte är så händig av sig men nångång i framtiden så kanske man lyckats blivit det :)

Maggie Magonilia
0

#10 låter toppen. Där vi tänkt ha hagen är massa träd och buskar. Så det blir svårt med tak. Alternativet är att ha utan tak och bara ha dem ute under uppsikt. Ska även köpa uteburar från liljedals kaniner. Jag skulle vilja ha våra vinterburar flerfacksmodell 6 fack i hagen så att när man rengör matar mm är det lätt att släppa ner dem under tiden. Hur tänker ni med sol/skugga?

Oregano
0

#13 Där min Hage ligger är det redan vandrande skugga pga grannarnas träd. Men jag ska se till att det också finns några ställen med soltak och inga väggar, ifall sommaren blir riktigt varm.

De kommer också att ha möjlighet att hoppa in i sin vanliga bur när som helst. Den står i skugga under en stor lönn och några tallar, så den har bara halvsol när löven är borta och den delen av året är det ju inte fel med lite solvärme.