Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
LĂ€st 2102 ggr
Wilmas kaniner
1

Dagbok till A-kullen

Hej

Om ca 9 dagar fĂ„r jag eventuellt kaninungar đŸ˜ƒ Ă„r vĂ€ldigt glad och hoppas pĂ„ det bĂ€sta. Syftet med kullen Ă€r att fĂ„ fram utstĂ€llnings kaniner och/eller till Avel. Ungarna kommer att ha stamtavlor, de kommer att vara renrasiga dvĂ€rgvĂ€durar. Mamman till kullen Ă€r i fĂ€rgen madagaskar manteltecknad. Hon Ă€r stamboksförd pĂ„ 93,5. Pappan till kullen Ă€r i fĂ€rgen blĂ„. Han Ă€r stamboksförd pĂ„ 94,5. 

Arabella (mamman) har inte sĂ„ stora tecken pĂ„ drĂ€ktighet Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Men jag har försiktigt kĂ€nt pĂ„ magen, dĂ„ kĂ€ndes den nĂ„got spĂ€nd/hĂ„rd. Dock vet jag inte om det var inbillning â˜șHon har dessutom börjat att boa, men bara med halm/hö. Jag tror det iallafall, men det skulle ocksĂ„ kunna vara en sovplats till henne. Hon har gjort det i bolĂ„dan iallafall.

Wilmas kaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild pĂ„ mamman Arabella đŸ™‚

Wilmas kaniner
1

Bild pĂ„ pappan Anton đŸ™‚

Peak303
0

Intressant kull! đŸ‘

MÄste bara frÄga, Àr förÀldrarna renavlade i fÀrgerna?

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, SkÄne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Wilmas kaniner
0

#3 Tack đŸ˜‰ 

Mamman har endast madagaskar och madagaskar manteltecknad bakom sig (sĂ„ lĂ„ngt jag kan se iallafall). Pappan har mest blĂ„, men morfar Ă€r viltblĂ„. Hans farmor Ă€r dessutom svart. 

Hoppas att du fick svar pĂ„ din frĂ„ga đŸ™‚

Peak303
0

#4: Ja, min kompis och jag har suttit och funderat pĂ„ samma fĂ€rg kombo, dock renavlad blĂ„. SĂ„ ska vara kul att följa vad det kommer. đŸ˜Ž

-'  Malin Hultman

Wilmas kaniner
0

#5 Vad kul! đŸ‘ 

Ja, det blir intressant vilka fĂ€rger som kommer. Tror att det kommer madagaskar manteltecknade eller blĂ„a, men man vet ju aldrig
 đŸ™‚

Peak303
0

#6: Om mamman Ă€r renavlad Madagaskar sĂ„ skulle jag vilja sĂ€ga att det bara(?) kommer svart med eller utan mantel. DĂ„ det krĂ€vs bĂ„de blĂ„tt och gult frĂ„n bĂ„da höll för att de 2 fĂ€rger ska komma fram. đŸ™‚

-'  Malin Hultman

Wilmas kaniner
0

#7 Okej, tack đŸ‘

Är inte sĂ„ jĂ€ttebra pĂ„ fĂ€rger Ă€nnu
. â˜ș

Peak303
0

#8: Inga problem, alla ungarna kommer dĂ€r emot fĂ„ anlag för bĂ„de gult och blĂ„tt. Man lĂ€r sig efter hand. đŸ™‚

-'  Malin Hultman

Wilmas kaniner
0

#9 Ja, det gör man đŸ™‚

devilsdaughter
0

Den fĂ€rgkombon planerar jag ocksĂ„ i vĂ„r :) Svarta med anlag för blĂ„tt och gult :) Dock fĂ„r ju (som sagt) TS manteltecknade vilket jag inte fĂ„r:) 

Uppdatera gÀrna nÀr ungarna kommer ocksÄ :)

Wilmas kaniner
0

#11 Vad kul! đŸ‘ Det Ă€r ju alltid kul med kaninungar â€ïž

Jag ska uppdatera nĂ€r ungarna kommer (om det nu kommer nĂ„gra). đŸ™‚

Wilmas kaniner
0

Hej igen :)

Idag Ă€r hon pĂ„ dag 22 och föder om ca 8 dagar đŸ˜ƒ

Idag nĂ€r jag tittade till henne passade jag pĂ„ att titta lite i boet. Hon har gjort det lite ''mysigare'' eller typ varmare. Halmen i bolĂ„dan var mer tillplattad (man sĂ„g tydligt att hon hade legat ner). Hoppas pĂ„ att det Ă€r ett tecken â€ïž

Wilmas kaniner
0

Eventuella namn till A-kullen

Som rubriken lyder ska denna kull alltsĂ„ vara A-kullen. Jag har valt det eftersom att denna kull blir min första för i Ă„r, och jag tĂ€nkte ha kullar efter alfabetet. Tex min andra kull (om jag fĂ„r nĂ„gon) kommer att heta B-kullen. Detta innebĂ€r att A-kullen bara kommer att ha namn pĂ„ A. Och om jag fĂ„r nĂ„gon B-kull kommer den bara ha namn pĂ„ B. 

SĂ„ nu tĂ€nker jag skriva nĂ„gra namn som jag troligtvis kommer att anvĂ€nda. Ni fĂ„r gĂ€rna skriva nĂ„gra mer om ni vill :) Namnen Ă€r; Amelia, Alva, Alvin och Abbe. 

Fixar in en ganska nytagen bild pÄ mamman Arabella :)

Wilmas kaniner
0

Hej

Idag har vi flyttat Arabella till vĂ„rat förrĂ„d. Vi valde det eftersom att det kan bli ganska kallt för ungarna, om de skulle födas dĂ€r ute. I förrĂ„det Ă€r det ganska varmt, iallafall varmare. Hon har dĂ„ ocksĂ„ fĂ„tt en ny bur som hon Ă€r vĂ€ldigt nyfiken pĂ„ đŸ™‚ Hon grĂ€ver i den, busar, Ă€ter lite ibland och helt enkelt trivs. Vi flyttade med viktiga saker frĂ„n hennes första bur till den nya. BolĂ„dan sĂ„klart och toaletten. Dock började hon att attackera toaletten och bet i den, sĂ„ dĂ„ tog vi bort den.

Wilmas kaniner
0

TvĂ„ frĂ„gor
 1. Är ni 100% sĂ€kra pĂ„ att det bara blir svarta/svart manteltecknad ungar? 2. Ska man kĂ€nna rörelser i magen dĂ„ honan Ă€r pĂ„ dag 25? Har försökt att kĂ€nna, men kĂ€nner bara att den Ă€r spĂ€nd/hĂ„rd.

Peak303
0

#16: Man vet ju aldrig sÀkert dÄ anlag kan finnas dolt. Men jag tippar pÄ svart/svart mantlad/brokad.

Nej man kÀnner inte alltid rörelser pÄ magen pÄ honan. Jag kÀnde inget alls nÀr det nÄgon dag senare plockade ut 8st ur min hona.

-'  Malin Hultman

Wilmas kaniner
0

#17 Tack sÄ mycket för svaren :)

Wilmas kaniner
0

Hej Idag Àr Arabella pÄ dag 28 :D Dock har hon inte gjort nÄgot bo Àn, men det löser sig nog :) Hon Àr dessutom fortfarande pigg, hon vilar typ aldrig. Det kÀnns faktist som att hon har blivit piggare :o Men vi fÄr hoppas att det bara Àr inbillning ;) Men jag har faktist ett positivt tecken ocksÄ, jag tror att jag kÀnde en liten spark frÄn hennes mage idag. SÄ nu fÄr vi bara hoppas!

devilsdaughter
0

Va spÀnnande!

Wilmas kaniner
0

Idag Ă€r Arabella pĂ„ dag 30, vilket innebĂ€r att ungarna kan komma nĂ€r som helst :D Men jag börjar bli lite orolig, hon har nĂ€mligen inte gjort nĂ„got bo Ă€n
 Finns det kaniner som inte boar förnst nĂ„gon timme innan födseln? Blir sĂ„ orolig :(

aligus
0

#21 Ingen fara, min kanin boade 10 minuter innan hon födde ;)

Wilmas kaniner
0

#22 Tack sÄ mycket, blir mycket lugnare nu :)

Wilmas kaniner
0

Hej igen Idag Ă€r hon pĂ„ dag 32 och inga ungar har kommit Ă€n :'( Är vĂ€ldigt orolig och tror nĂ€stan att det inte kommer nĂ„gra ungar
 Bör jag vara orolig eller kan ungarna komma sĂ„hĂ€r "sent" ?

zezagena
0

De kan komma pĂ„ d 28-34 dock vanligast runt 30-31 dagar.  Årets första kull (pĂ„ 2), hos mej kom faktiskt pĂ„ d 34 😉

Peak303
0

#24: Min ena hona fick sin unge pÄ dag 33.
Men Ă€r magen pĂ„ henne spĂ€nd? 
Dricker hon mer Àn vanligt?
Vilar hon mer Àn vanligt?

-'  Malin Hultman

Wilmas kaniner
0

#26 Hennes mage Àr nÄgot spÀnd, inte jÀtte mycket, men lite. Hon dricker ungefÀr som hon brukar. Hon vilar inte sÄ mycket, dock har hon varit lite "skyggare" de tvÄ senaste dagarna.

Peak303
0

#27: LÄt henne vara och bara bevaka henne lite. Dem kommer ju oftast under nÀtterna. :)

-'  Malin Hultman

Wilmas kaniner
0

#28 Det ska jag göra :) Men jag Àr lite orolig dÄ hon har bajsat i bolÄdan och inte gjort nÄgot bo. Vill verkligen ha kaninungar :(

Wilmas kaniner
0

Hej Jag vill bara sĂ€ga att jag verkligen inte tror att det kommer nĂ„gra ungar. Hon Ă€r pĂ„ dag 33 idag och Ă€r piggare Ă€n vanligt. Jag har dessutom jĂ€mfört med min andra hona (hon Ă€r inte drĂ€ktig) och den andra honan var mer spĂ€nd om magen Ă€n Arabella. SĂ„ jag tror inte att det kommer nĂ„gra, men Ă€r inte helt sĂ€ker. Men jag vĂ€ntar till dag 35 och fĂ„r bara ha hoppet sĂ„ lĂ€nge

Rmk02
0

Okej följer denna och hoppas pÄ ungar

Wilmas kaniner
0

Jag vill bara sÀga att det inte kommer nÄgra ungar, Àr nÀstan 100% sÀker pÄ att det inte gör det :( Hon Àr pigg, smal (inte spÀnd), inte gjort nÄgot bo eller visat tecken pÄ drÀktighet. Om ni vill fÄr ni gÀrna ta bort denna trÄd nu, tyvÀrr kom det inga ungar.

zezagena
0

Nej dĂ„ blir det trol inget denna gĂ„ng, Ă€r ju inte heller riktigt rĂ€tt Ă„rstid för de flesta honor Ă€nnu. En av mina utehonor hade dock boat en sĂ„ fint bo hĂ€romveckan trots kyla/mörker utan att vara parad. Det Ă€r bara att försöka igen 😉

devilsdaughter
0

Va synd! Hoppas det gÄr bÀttre nÀsta gÄng! Som redan Àr sagt sÄ Àr ju risken större att de gÄr tomma denna Ärstiden. Jag har tvÄ kullar pÄ gÄng (dag 25 idag), hoppas pÄ bÀttre tur Àn vad du haft. Men honorna vet vÀl bÀst;). Hur varmt/ljust har det varit dÀr du haft din hona?

Wilmas kaniner
0

#34 Hon har bott i ett förrÄd (ca 4 grader). Det finns ett fönster som hon har fÄtt solljus frÄn i förrÄdet. Hoppas ocksÄ pÄ att det ska gÄ bÀttre nu, har nyss parat min andra hona :)

devilsdaughter
0

35: Ok, ungefÀr som mina bor nu dÄ..

Har sĂ„ vi kan höja/sĂ€nka vĂ€rmen i förrĂ„det/garaget, men nu nĂ€r det har varit sĂ„ mĂ„nga minus ute sĂ„ har vi lĂ„tit det vara nĂ„gra grader bara (blir himla dyrt annars).. Nu Ă€r det dock flera plusgrader ute och förvĂ€ntas vara det framöver sĂ„ kommer öka gradvis dĂ€r inne ocksĂ„ nu sĂ„ det ligger lite varmare dĂ€r.. Hoppas det gĂ„r bĂ€ttre för din andra hona. Vad Ă€r det för kull?

Wilmas kaniner
0

#36 Det ska ocksÄ bli en utstÀllnings/avel kull :)