Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1157 ggr
Elvirajk
2

HEJ!

Hejsan! Jag ska snart ha min första kull och undrar om ni kan ge mig lite tips?. Jag känner mig lite nervös! Min hona har inte börjat boa, men hon ska föda mellan 10 till 19 februari 2014 har vi planerat, OBS om det över huvud taget fungerade!(honan och hanen har parat sig 3 gånger runt 30-40 min per gång!) Här kommer ytligare lite frågor! *Vad ska jag kolla efter datumen vi tror dom föds? *Vad ska jag ge ungarna att äta när dom blivit större? *Hur gör jag om min hona struntar i ungarna? *Kan jag hjälpa henne under födseln? *När får man ta upp ungarna första gången? Så om ni har lite tips? kan ni gärna skriva det! Vill gärna se om någon har bilder på hur det ser ut när kaninen börjar boa! Kaninungar osv vill jag också gärna se! TACK PÅ FÖR HAND!

SmillaM
9

Det här borde du ha läst på innan??

Aktiv på kanin.ifokus.se

[EllenAlicia]
0

säger som #1

Elvirajk
0

Det har jag gjort men vill se om andra som har haft kullar tänker på andra sätt, min familj har haft andra kullar så men detta blir min första egna! #1 #2

Mannez
6

Sådant här ska man alltid läsa på innan man ens parar. Att hon inte boat än är normalt, mina honor brukar boa strax innan de föder och jag har haft en del kullar på olika honor och alla har boat med päls strax innan födseln. Några kan boa med halm lite innan. Svar på dina andra frågor 1. Förstår inte riktigt frågan, men en kaninhona går dräktig ungefär 30-32 dagar, större raser går längre. Man räknar ifrån dagen när det blev lyckad PARNING, det är dag 0 och sedan fortsätter man och då kan man räkna ut när det är dags för nedkomsten på ett ungefär. 2. När ungarna kommer ur boet så börjar de knapra på mammas mat, hö ska givetvis ges obegränsat och pelletsmängden ökar man i takt med att ungarna växer. Grönsaker och frukt och annan mat ska vänjas in försiktigt. 3. Ovanligt att det händer, men skulle det hända är det bästa sättet att leta efter en adoptivmamma att lägga in ungarna hos. Den honan ska ha ungar i ungefär samma ålder som dina då. Att stödmata för hand fungerar nästan aldrig. 4. Kaninhonor föder oftast under natten, när ingen annan är i närheten och stör. Det går helt naturligt och fort, brukar sällan gå fel. Men man bör checka till honan då och då. Vissa honor kan nämligen föda och sen tror de att de är klara, sedan kan de råka föda en ute på burgolvet och den kommer lämnas för att dö om man inte hinner dit i tid. 5. Jag hanterar mina ungar ifrån födseln, bara för att se att alla fått mat och lever. Tar då först ur honan ur boet och sätter henne utom synhåll, sedan tar jag en pälstuss och gnider in den i händerna innan jag går in i boet.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Cilia.Teddytöserna
6

Detta ska man kunna som rinnande vatten innan man ens funderar på Att ta en kull. Kvittar om din familj också taggigt ungar, du säger att det är "din" kull så det är Du som ska kunna det.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Elvirajk
0

Tack så mycket #4 Och ursäkta mig om jag varit o tydlig med att jag har läst osv innan vi ens parade kaninerna. Jag undrade bara om någon annan kanske har upplevt något annat med sin kanin!

Elvirajk
0

Jag kan ju det jag har fått lära mig, men jag undrar om någon annan upplevt något annat, jag har bara frågat vad andra människor tror och tänker jag är 12 och undrade bara. Jag var otydlig. Vi har haft kull men inte som jag själv mest ska ta hand om, det är därför jag frågar andra! Förlåt så mycket om jag bävar så otydlig👎😁👍

Fridaaaa
4

#7 Fast är du bara 12 år så har ju dina föräldrar huvudansvaret, och har din familj fått innan så är det ju bra att rådfråga dem? 🙂

Det är normalt att hon inte boar nu, många gör det samma dag som de föds, eller till och med precis innan.
#4 har gett bra svar.

(om du skriver via ipad/telefon syns inte smileysarna, syns bara rutor).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elvirajk
0

Okej tack så mycket #7 Det är skönt att alla inte skriver samma sak hehe !!!

Elvirajk
0

#8 menade jag

Fridaaaa
0

#9 🙂 (tänk på att inte överanvända utropstecken, räcker med max 1 eller använda punkt) 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebeccaG
10

Eftersom du redan parat så kan du just nu bara hoppas på det bästa. 

Men för din egen skull, tänk dig för nästa gång både 2 & 3 gånger innan du parar. 

* Räkna med ca 29-34 dagar från PARNING. När hon fått ungarna så pilla inte för mycket i boet. Lägg i ungar som hamnat utanför. Det kan vara lättast att sätta mammakanin i hagen medans du gör detta, så slipper hon undra vad du gör med hennes bebisar. Glöm inte att ta bort döda ungar. 
* Ungarna kommer gradvis börja smaka på mammans mat, så du kan öka kraftfodergivan något så alla får i sig tillräckligt. Var försiktig med grönt & annat gott då bebisarnas magar kan vara känsliga. 
* Honan diar sina ungar ett par minuter per dygn, med andra ord så låtsas hon inte om dem under resten av dygnet. Se bara till så att alla har ballongmagar. Då har dem fått att äta iallafall. 
* Nej. Ser du att din hona får ungar så lämna henne ifred och låt henne sköta det själv. Hon kan det där bättre än dig(menar inte att det skulle låta elakt, men nu är du oerfaren så det är bäst att låta henne vara ifred🙂) 
* Får och får. Jag har haft kaniner i 16 år & jag kollar över dem dagligen. Dock känner jag mina honor väl. Jag vet inte hur din hona reagerar men kolla bara så dem har ätit  & så att ingen är död. Gör inte mer. Låt mamman sköta resten. 
När ungarna själva börjar vandra ut & utforska i buren så kan du börja vänja dem vid hantering. Agera lugnt och prata med dem. Vissa honor kan överbeskydda sina ungar så var bered på att mamma kanske inte vill att du håller på med hennes små😉

Också lite saker Du bör fundera över: 

- Vad gör du om honan inte diar sina ungar? - Vad gör du om hon sargar ungarna en efter en? - Vad gör du om honan dör innan ungarna är 6 veckor? - Vad gör du om du misstänker att en unge fastnat? Hur märker du det? - Klarar du att avliva kaninungar själv som är sjuka/skadade?

Jag är medveten om att du är nyfiken på Avel, men det är en massa som många inte räknar med. Har haft ett antal kaninägare som ringt mig i ren panik och frågat vad dem skulle göra när honan låg och åt upp sin 2 veckor gamla unge(den levde när hon åt på den). 

När du parar din kanin tar du automatiskt ansvar för ungarna, inte bara tiden dem bor hos dig utan efter du sålt dem också. 
De nya ägarna ska kunna ringa dig vid minsta lilla och du SKA kunna hjälpa dem över telefon om det är så. 
Jag säger inte att du gjort fel som velat ha kaninungar, visst är dem söta? Men tänk dig för nästa gång vad du ger dig in på. Det är massa mer arbete än vad folk tror.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Elvirajk
0

Tack så mycket :)#12

pernillaoscarsson
2

*Vad ska jag kolla efter datumen vi tror dom föds?
- Kolla efter ifall honan byggt ett bo, har hon det kan du försiktigt, ifall honan tillåter, peta lite och se ifall där är några ungar. Finns det ungar så kan du ge honan lite mat och sedan kolla så att ungarna lever och ser ok ut.
*Vad ska jag ge ungarna att äta när dom blivit större?
- När de blir äldre kommer de äta hö och sno pellets ifrån mamman. När du märker att de börjar äta kan du ju slänga in lite extra mat. Samma mat som till mamman.
*Hur gör jag om min hona struntar i ungarna?
- Håll koll så att de ser runda och fina ut. Mamman är inte hos ungarna hela tiden utan diar bara få gånger om dagen. Så verkar hon inte bry sig så behöver det inte vara så att hon struntar i dem.
*Kan jag hjälpa henne under födseln?
- Bäst är att låta henne göra allt själv. Oftast föder de under natten eller tidig morgon och oftast går det bra. Honan kan bli stressad ifall du springer runt omkring henne. Så låt henne vara ifall du märker att hon börjar boa.
*När får man ta upp ungarna första gången?
- Beroende på honan. Viktigast är att du kollar så att alla är ok de första dagarna, du kan ändå inte göra mycket med dem första veckan så finns ingen anledning till att hålla på att lyfta upp dem. Men att lyfta upp dem för att kolla så att de mår bra är ok.

Tänk på att känna av hur mamman är. Alla mammor vill inte att man håller på med ungarna och då får man anpassa sig lite efter det.

Om hon ska föda om ca 3 veckor har du god tid på dig att läsa på. Ju mer du vet desto bättre får kaninungarna det ;)

Elvirajk
0

STORT TACK! #14

[SophD]
3

Jag tycker inte man ska ta en kull bara sådär, för det är "kul". Vad har du för syfte med kullen? :)

Cotast
0

#16 Jag är inte heller mycket för folk som avlar utan att veta vad dem gör, men nu är kullen antagligen på väg & att fråga efter syfte är lite sent.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Elvirajk
0

Jag har inte min kull bara för kul, jag ska visa mina föräldrar att jag kan ta hand om dom och att jag kan ta ansvar för mina kaniner.

Mannez
4

18# Ser inte direkt det som ett syfte, man kan visa sina föräldrar att man kan ta eget ansvar för de kaninerna man redan har, istället för att sätta nya liv till världen.

Elvirajk
0

Jag vet inte riktigt vad ni menar med syfte? Men ni får tycka att jag är korkad men det var inte det jag va ute efter när jag gjorde detta inlägget. Tack

RebeccaG
0

#20 Ingen har sagt att du är korkad. 
Alla här inne håller bara inte med om att det är en bra anledning till att ta fler kaniner till världen.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Mannez
0

Vad vi menar med syfte är anledningen till att du tar kullen, jag avlar exempelvis med syfte att få fram trevliga kaniner som lämpar sig både på utställning och till sällskap, men främst avlar jag för att jag ska behålla ungar åt min Avel. Att avla för att sälja eller för att det är kul, gulligt eller roligt är inget syfte att sätta ungar till världen. Inte heller för att bevisa att man klarar av ansvaret för att ta hand om en kanin själv, satsa istället på de kaniner du har nu och visa att du kan ansvara för dem. Men nu är parningen redan gjord, inget att göra åt saken och istället får du fokusera på att ta hand om dem rätt.

Elvirajk
0

Ok, jag gjorde som sagt inte detta forumet för att folk skulle säga till mig att jag avlade utan syfte. Men jag fattade att det skulle bli så. Sen min pappa dog har jag fått mycket skit så detta är inget som jag bryr mig så mycket om. Efter att min pappa dog ville jag ha någon att prata med, någon som jag kunde leka med utan att någon tar de ifrån mig. Det var därför jag över huvudtaget avlade! :)

Mannez
0

23# Beklagar att du mist din pappa. Men det är klart att du får starka reaktioner, man sätter inte liv till världen utan anledning. Att umgås med djur kan alltid få en att må bra, men istället så kan du ge all din kärlek åt kaninerna du redan har.

[SophD]
0

Menade absolut inget illa! Undrade bara, var lite nyfiken :) Om du gör det för att visa att du kan ta ansvar så i framtiden är det bra att tänka på att man kan visa det på flera olika sätt. :) Mina föräldrar trodde inte att jag kunde ta ansvar, så jag fick låna en kompis kaniner! :) Men förmodar att du har kanin redan :P Så får väl önska dig lycka till! 

Du får gärna uppdatera hur det gått :)!! 

Beklagar att du mist din pappa

Delilah81
6

Ursäkta, men jag får inte ihop det här riktigt.

1. Du skriver att du tar en kull för att du ska visa dina föräldrar att du kan ta ansvar för dina kaniner.

2. Sen är anledningen till att du tar en kull att en av dina föräldrar dött.  Och att du "fått mycket skit" (varför?) efter att din pappa dött (beklagar verkligen, förresten!) 

Jag förstår inte vad detta har med att ta kull att göra?  Det går utmärkt att visa dina föräldrar (förälder?) att du kan ta ansvar för dina kaniner utan att för den sakens skull para dem,,,

'