Avelsdjur hur gamla?
Hej! Vill höra med er som håller på med Avel, hur länge man kan avla på en frisk hane resp hona? Vid vilken ålder slutar ni? Jag vet att jag har läst någonstans vid vilken ålder det rekommenderas att man slutar, men kan inte hitta det igen. Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att köpa en äldre avelshona av en duktig uppfödare med mkt fina djur.
Enbärets kaniner - lejonhuvade kaniner
Det finns redan många trådar om avelshingst och hur gamla dem ska vara osv… Kolla upp det ;)
Aktiv på kanin.ifokus.se
Jag brukar tycka att 3-5 år för hane beroende på hur mycket aveln sliter på den, Samma med hona :)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Min hona fyller 6 år i maj och är dräktig nu. Bra kondition, tidigare tävlat Kaninhoppning regelbundet. Detta blir kull nummer 4.
Hanar kan para hela sitt liv ;)
Man räknar kullar på honan som jag förstår. Max 12 st.
#4 Nää, det gör man väl inte? Man kan para honan så länge hon är i bra kondition, inte tappar för mycket när hon har kull och att hon återhämtar sig snabbt.
Brukar honan normalt få stora kullar och helt plötsligt får en liten är det också ett tecken på att man bör sluta para honan.
Jag skulle vilja sätta en maxålder på 5 år för honan, under förutsättning att hon är i bra kondition och max fått 2 kullar per år. Det är så lätt att nybörjare annars tror att man kan para hur gamla kaniner som helst, men det är mer till det än så. Jag har noga tänkt igenom mitt beslut att avla på en såpass gammal hona som jag har, och jag är också medveten om att det tar längre tid för henne att återhämta sig - just för att hon är till åren.
Mellan 1-5 år för att ta kull på hona, för hane så är det under hans livstid. Då hanar, likt män, är fertila livet ut. Däremot kan kvalitén på simmarna bli sämre och därmed att de har svårare att få till lyckade parningar. Men visst, det går.
Mycket individuellt hos honor, mellan 3-5 år är normalt och kanske 1-2 kullar om året och att hon är i bra kondition och hull. Hanar är fertila hela livet och kan avlas på hela livet, men ju äldre hanen blir så kan "kvalitén" på simmarna bli sämre och svårare att få till lyckad PARNING.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Ja, det märks när honan börjar ta mer än hon ger, efter runt 12 kullar som jag förstått.
#4 12 kullar på en hona är på tok för mycket! Max 3-4 st kullar rekommenderas, inte mer,möjligen 5 om honan är i bra skick och inte fått så många i kullarna men inte över det på en hona.
Det får man nog dessutom inte ens ta :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hanar kan man avla på hela livet om dom fortfarande är fertila 😃
Honor är det ganska olika på, men en hoppkanin med bra kondition och hull skulle nog klara av att ha kull ända upp till 6 års åldern. 🙂
#8 **Finns inga regler Frida för antalet kullar.
**
2 kullar per år under säsong, så i runda slängar upp emot 10 kullar/hona går att ta utan att det är överdrivet. Kaninerna är gjorda för att få kullar såpass ofta, får honorna kontinuerligt kull 2gånger/år så mår de oftast bättre än honor som får kull vartannat.
Vet en hoppare som tagit 11 kullar på sin hona, 3 kullar under ett av dom åren. Sista kullarna året när hon fyllde 7 år… Så visst finns det.
Man får väl hoppas att kaninens ägare är förnuftig nog att bara ta så många kullar som honan klarar av, och slutar para när man ser att det blir för mycket för henne.
Men som sagt, kaniner är GJORDA för att föröka sig. De är kontaktbrunstiga, har korta dräktigheter och får ofta många ungar.
#10 Läs vad jag skrev, står "nog", alltså inte skrivit att det inte är ok 😉 Är bara vad jag hört att det inte är bra eller att rekommendera
Jag skulle aldrig ta över 4-5 kullar på en hona, onödigt att slita ut mer än nödvändigt och känner att det är inte rätt mot honan: Skillnad på kaniner som lever i det vilda som kan bestämma själva än våra tamkaniner.
1 kull/år tycker jag personligen är lagom. Så hinner honorna verkligen vila upp sig sig
#11 Jag har aldrig sagt att jag skulle vilja ta så många kullar. Min hona ska som sagt få sin fjärde kull nu, men mer än så skulle jag inte ens vilja ta efter en hane heller. Generna sprids nog så bra ändå ;)
Tror nog du blandar ihop det med hundar, för på kaniner finns inga riktlinjer för hur många kullar man max får ta… Som sagt, man får väl hoppas att kaninernas ägare ser till kaninens bästa.
2 kullar per år innebär 2 månader dräktighet, 4 månader med ungar. Så 6 månaders total vila ;) så ja.. blir en del vila ÄVEN om man skulle ta 2 kullar per år, och tar man dem under vår/sommar så blir ansträngningen mindre för honan också.
Men nu ska jag inte sitta här och säga att man kan ta massa kullar med alla avelsk#ta småbarn här på iFokus :P
#12 Sa inte heller att du hade sagt det 😉
Nej det är vad jag har hört ang kaniner heller, men jag har inte heller sagt att det är så, utan skrev nog, eftersom jag inte läst det på någon sida där det står i klar-text utan bara hört 🙂
Sagt min åsikt i #11 redan, alltså min åsikt, ingen fakta, utan vad jag anser är rätt mot honan, att ta 10-11 kullar på en hona tycker jag personligen inte är rätt mot honan men det är som sagt bara min egna åsikt 🙂
Det beror helt på individ och i hur bra kondition honan är. Mina lejonhonor får max en kull varje år, fram till de är 4 år. Det kan dock hända att vi tar en kull efter fyra år, men eftersom honan är utställningklar kring 2 år så brukar hon ha börjat hopptävla.
Är det en hopphona så kan jag tänka mig att ta kull på henne vid 5 år, förutsatt att hon presterat bra de senaste året och visar att hon har den kondition som krävs för att få kull.
Hanar har jag ingen fast gräns på. Han ex. en hane här hemma som ska paras i vår för sista gången, och det är strax innan han fyller 7.
Så en maxgräns har jag inte, utan jag tycker helt enkelt man får avgöra om individen klarar av en till kull eller ej.
#14 👍
Kaniner kan bli gravida samtidigt som hon ger mjölk till ungarna. Och få en dubbel kull, nästan samtidigt där den ena är lite äldre än den andra. Små bytesdjur behöver kunna göra så.
Som syrran säger så finns det ingen gräns, utan jag anser att sunt förnuft styr.
Jag säger 1-2 kullar per år, på lejonen tills dem är 4, efter det går dem ur Avel och får njuta av livet som pensionärer👍
#16 Kan & bör är 2 helt skilda ting.
Jag personligen tycker inte det är schysst emot honan att ta 12 kullar på henne, då jag tror på en Avel som skonar avelsdjuren. Dräktighet & digivning sliter så otroligt mycket på honan. Hon behöver tid att återhämta sig & vila.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Tack för alla svaren! Verkar som att de flesta gör som jag, avlar på hona tills de är 4-5 år (om de håller sig friska). Hade för mig att jag läst 6 år någonstans, och det kan ju vara möjligt om hon är i väldigt bra kontition.
Skulle säga att det beror på honans kondition, hur bra hon tar hand om ungarna osv. Beror såklart lite på hur många kullar hon har haft innan. En hona som har många täta kullar blir fortare utsliten än hona som får 2 kullar per år och vila där emellan. Men ca 4-6 år om hon känns fräsch. 👍
Agree med #19. 😉
Jag slutar avla på en hona när den närmar sig 4. Beroende på hur många kullar hon haft. Känns liksom skönt för dom att gå i "pension". Men hade jag haft en fin pigg fräsch hona som trivdes som mamma hade det säkert gått fint att fortsätta något år till. Har honan haft 1 kull per år eller något år 2 kullar ja då håller hon nog längre tror jag. Har hon haft många kullar per år så tycker jag de ska ta det lugnt tidigare. Har de haft stora kullar lika så. Haft en hona som jag "tog bort ut aveln" vid 3.5 års ålder och då hade hon haft 2 kullar per år. Hon hade säkert kunnat haft en sista kull utan problem men jag kände att hon var färdig :) Har sett uppfödare som haft honor i Avel upp till 6 års ålder men då är de ofta väldigt fina honor (utställning) som man kanske inte vill byta ut hur som helst. Även sett en 8 år gammal hona med kull… Hon såg t.o.m "gammal" ut. En hane kan nog användas livet ut så länge han är frisk och pigg. :)
Mer än 1-2 kullar per år tycker jag man inte behöver ta. Jag får höra med uppfödaren hur många kullar hon har haft tidigare. O kolla hennes kondition och ålder. Så kan jag utifrån det se hur många kullar till hon kan ha. Tack för alla svar. Ni gör mig klokare dessutom känns det som om jag var inne på helt rätt tankar från början :)