Förkyld
Min lilla Lego (3mån) har nu blivit förkyld.
Hon har varit dålig i ca 2 veckor men har knappt visat symptom förräns 1v tillbaka, det var då jag insåg att hon var förkyld.
Innan dess märkte jag endast att hon "hickade" efter hon hade busat, men det har nu utvecklats till att hon nyser, är lite lite snorig och hon låter täppt när hon ansträngt sig.
Har bokat vet tid på måndag.
Vad har ni för erfarenheter av förkyld kanin?
Behandling, prognos, orsak osv.
Oh no, not the Jello!
Har alldrig haft en förkyld kanin. Men min kompis har haft en kanin som vart snuvig och så av starka dofter så det kanske beror på det men vet inte riktigt!
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Jag har haft en förskyld hane.
Gammalman själv hopptävlade under sommaren. Strax innan start började det ösregna & storma(utomhustävling).
Efter han hoppat färdigt startade jag bilen, tog lite handdukar & började torka honom för att få honom torr.
Under tävlingen hade han kraschat i ett hinder och slagit i ansiktet(vilket bidrog till att han inte åt som han skulle & då tog förskylningen fast).
Han var sjuk under ca 2 veckor.
Första veckan matade jag honom med morotspurre & ersatte höet med grovt gräs, plockat i skogen hemma.
Han bajsade inte riktigt så gav honom lite avslagen cola då han var väldigt hängig(han var nästan 6½ vid tillfället), jag blev orolig och visste att han behövde hålla igång magen så han inte skulle bli förstoppad.
Någon ml cola senare så skuttade han runt i buren som en enduracelkanin och käkade gräst, hö & pellets för det vildaste. Fick även i honom lite gurka.
Buren vindtätades och jag la in lite fleecefiltar & extra halm i hans "ifred-rum"
Tänderna kollades och dem skulle bli bra med tiden, bara han fick en sträng hödiet. Inga problem där.
Efter 2 veckor var han frisk från förskylningen.
Ingen mer feber, inget snorande & inga nysningar.
Gammelman var ju lite seg ett par veckor efteråt, men han blev lite mörbultad efter kraschen så det var att vänta.
4 veckor tog det totalt för honom att bli helt frisk.
Kan även tillägga att vi aldrig var hos veterinären, mer än när vi kollade tänderna efteråt.
Denna gubbe har aldrig varit sjuk innan eller efter det👍
(Nu är han dock pensionerad, då vi inte vill riskera en till krasch)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube