Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1031 ggr
Delilah81
0

Mina kaniner har rymt!

Jag har mina kaniner i burar utomhus,  men när vi är hemma får de springa fritt i trädgården.    Trädgården är inhägnad med ordentligt stängsel, dubbelt till och med. 

Nu när jag skulle ta in dem, hade två kaniner lyckats rymma, de var helt borta!  😮  Fattar inte hur det gått till!  Stängslet är helt, och de har inte grävt sig ut. 

De två yngsta kaninerna är kvar. 

De andra är som uppslukade, det är bara helt tyst, mörkt och vitt av snö…

Min dotter på snart 12 är förstås otröstlig, och kan inte sova…😢

Vad göra?  Finns det minsta chans att de klarar sig där ute?   Något tips? att få dem komma tillbaka? 😓

monstermash
1

De har inte bara gömt sig någonstans då?

[Mi-rand-a]
1

undrar samma som #1, kaniner kan vara väldigt bra på att gömma sig på de mest konstiga/trånga och mörka ställena. 

Eller kan de vara så att någon tagit kaninerna? 

och eftersom det redan är utekaniner har dem större chans att klara sig än om de vore innekaniner.

SmillaM
0

Om du inte hittar dem i trädgården så sätt upp lappar om borttappad kanin i mataffärer och andra ställen människor är på.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Twix*
0

leta efter spår i snön vet ja om dom nu rymt utanför stängslet så borde det finnas kanin spår☝️

farvendal
0

De brukar inte springa långt. Min hona rymde två gånger och både gångerna hittades hon bara 100-200 meter från hemmet. 

Ser du inga spår i snön? 🤔

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Moppie
0

Hur högt är staketet? Dom har inte hoppat då?

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Mannez
0

Det finns ingen chans att en räv eller liknande varit i farten?

Hälsningar Amanda och kaninerna

Delilah81
16

Vid halv fem i morse tittade jag ut genom köksfönstret, och då satt de och tryckte, på fel sida stängslet! 👍   De kunde uppenbarligen inte ta sig in igen, fast de hade tagit sig ut på något sätt.  De hade nog inte hunnit långt.  

Staketet är nästan 1,5 m högt, har byggt på lite själv med nät.  Svårt att både ta sig in och ut.   Men nu får de stanna i burarna till jag kan kolla stängslet ordentligt i dagsljus. 

Till er som undrade om spår i snön.  Det var en massa spår i snön utanför, så det var svårt att urskilja kaninspår, så gav upp det på en gång.   Mörkt var det också. 

Men nu sitter de i sin bur igen, väntar bara på att dottern ska vakna, så jag kan berätta det för henne, hon var utom sig av oro.

farvendal
0

Vad skönt!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

borkadottir
0

Vilka rackare! Skönt att de kommit till rätta :)

Mannez
0

Åh så bra :

Hälsningar Amanda och kaninerna

Niklas
0

En undran när det gäller smådjur som springer fritt ute: Är det inte risk att de blir offer för rovfåglar? Eller ger de sig inte ut på jakt så nära bebyggelse?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

imsuchadiva
0

#12 jo risken är stor att rovfåglar tar kaninerna. Även andra djur så som tx rävar tar kaniner vid hus…

monstermash
0

#12 Jo, risken förekommer men det är många faktorer som spelar in. Hur många gömställen kaninen har, hur stor den är, vad det finns för rovdjur i närheten osv. Fåglar och katter är det största hotet skulle jag säga, de flesta större djur håller sig borta från civilisation vid dagsljus…

Niklas
0

Okej.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oregano
1

Vi bor i ett stort villaområde i södra Stockholm och här har vi sett räven flera gånger mitt på ljusa dan. Han har tagit ett flertal kaniner och höns från andra vi känner här. Även rovfåglar är rätt så aktiva häromkring, det finns ju massor att äta.

Inte helt ovanligt med förrymd iller heller, har jag hört. Men det har jag hittills inte sett med egna ögon.

Delilah81
0

#12  Jo, den risken finns såklart, men det är jag medveten om. 

Så som vi bor är dock risken för rovfåglar väldigt liten, husen ligger väldigt tätt, och vår lilla trädgård syns knappt uppifrån luften. 

Jag har förutom staket  nätstängsel ca 1,5 m högt runt trädgården, så det är svårt för rovdjur att ta sig in.   

Men jo, risken finns, och det är ju så att man får väga fördelar och nackdelar.