Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1282 ggr
notthejello
0

Försäkring

Vilken försäkring har du på din kanin? Vad är bra respektive dåligt med din försäkring? Hur mycket kostar den?

Jag har inte bestämt mig om jag ska använda Agria eller Sveland, vet ni vilken som är bäst?

Ingår vaccinering/medeciner/kastrering i din försäkring?

Oh no, not the Jello!

Fridaaaa
0

Har inte mina kaniner försäkrade. 
Vad jag sett är det Sveland och Agria det finns att välja på, så jag personligen hade valt Sveland (ogillar Agria).
Du kan gå in på deras sidor och kolla vad det skulle kosta per månad/år för dig 🙂 Ligger nog på 30-40 kr/månad tror jag.

Vaccination och kastrering ingår inte i någon försäkring. 
Kastrering kanske ingår om det är av medicinska själ, men inte annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lynxie88
0

Jag har Agria. Allt ingår som går att ingå ingår för mig:) meicin är ett tilvall man väljer. :) tror kostar en extra 100 kr ha det och har för mig det var medicin för 2000 kr som man fick. Självkostnaden är 700 kr ochh betalar 250 kr per halvår och har ett tak på 10 000 kr.. då jag valde det :)

Jag gillar Agria men dem har aldrig strulat för mig och alltid hjälpt mig

~End of all days begins every day~

notthejello
0

Även jag "ogillar" Agria men vad jag har förstått verkar det ingå lite bättre förmåner, som t.ex. att betala lite extra för att få medecin. Jag har läst på båda hemsidorna, är bara intresserad av vad ni har valt, och varför :)

Oh no, not the Jello!

RebeccaG
0

Jag har agria🙂

4000:- /år för 10 kaniner. Inkl medicin & 10 000 i försäkringsbelopp per kanin👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

notthejello
1

Tack för svaren!

Jag bestämde mig för Agria då de verkade ha lite bättre villkor.

Oh no, not the Jello!

ElinLoveElvis
0

vad bra! har ingen försäkring.. men min mamma tyckte att det var för dyrt med Agria. jag vet ej.. ajaaaa. hoppas att Agria är ett bra val för dig!

hobbymupp
0

Just nu har agria och sveland samma priser och självrisk, sveland har uppdaterat så de liknar det agria haft och har. Det som skiljer dem åt är eg att agria erbjuder medicintillägg, så att även medicin täcks i försäkringen! Det är riktigt najs tycker jag, och därför har jag agria.

Du kan jämföra dem här på ett lätt sätt:

http://kaninmagazinet.se/2013/january/forsakring.html

Fridaaaa
1

#6 Dyrt 😮  Runt 30kr/månad bara för en kanin.
Hade jag haft bara 1-2 kaniner hade jag försäkrat, fast i Sveland 🙂

notthejello
0

Tycker verkligen inte att 30kr/mån är dyrt! Herregud det är mindre än två chipspåsar. Har man inte råd med det då tycker jag inte man ska ha kanin.

Jag valde Agria just för medecintillägget som jag lade till, det blir 39kr/mån, superbilligt och värt det enligt mig. Jag menar, bara ett besiktningsbesök kostar närmare tusenlappen och försäkringen kostar ca 450/år, inget snack om saken.

Oh no, not the Jello!

Fridaaaa
1

#9 Beror ju på hur många kaniner man har 😉 Men har man bara några få så låter det märkligt om man inte har råd.
Jag lägger personligen undan pengar var månad, har 6 kaniner.

notthejello
1

Självklart, men om man har flera kanske det ändå finns vissa som är "lite viktigare" och som man då väljer att försäkra. Vet att det även finns en "multi"försäkring som alltså då blir billigare om man har flera djur.

Om man får vara lite tråkig så tycker jag att om man inte har råd att försäkta/spara undan pengar för varje kanin man har så har man för många kaniner.

Och vill man inte försäkra pga olika anledningar, tycker jag som dig #10 att man ska spara undan pengar själv, då kan det också vara viktigt att räkna på hur mycket man sparar undan, se vad olika vet.besök kostar osv så man inte sparar 10/kr månaden och sedan räcker ändå inte dem pengarna.

Oh no, not the Jello!

Fridaaaa
1

#11 Jag skulle aldrig kunna välja vilken av mina jag skulle försäkra, så lägger undan till alla stället 🙂
Ja det håller jag med om.

Nej, precis, även med försäkring behöver man undansparat🙂

notthejello
0

Mycket smart #12, det är superviktigt att ha en katastrof-budget.

Det är smart att spara undan även om man har försäkring men det är inte viktigt i riktigt samma utsträckning. T.ex. Om jag skulle ta in Lego till vet nu för en besiktning, skulle jag inte behöva betala mer än kanske 200, även fast jag bara betalat 39kr till Agria. Om jag skulle gjort som dig och sparat undan pengar själv, hade jag bara haft 39kr att använda till den här besiktningen, och behövt lägga till en jädrans massa pengar.

Jag menar inte att ditt sätt är dumt, eller att man inte behöver spara undan vid sidan om försäkringen, bara att det inte är lika viktigt med en extrasumma vid sidan av om man har försäkring.

Vad menade du med nej?

Oh no, not the Jello!

Fridaaaa
1

#13 Beror på hur man tänker. Jag tjänar i längden på att lägga undan än försäkring. (agria dessutom skulle jag aldrig välja hade varit Sveland). Man måste ändå dessutom betala självrisk osv också.
Jag kommer inte göra stora operationer på mina kaniner, eller med lång rehab, älskar mina kaniner och därför väljer jag att göra så anser att det är det bästa.
Tar dem in till veterinär såklart om det behövs, men som sagt, tjänar mer att ha undansparat för min del 🙂

notthejello
0

Precis vad jag menade! I längden tjänar man på det, men om din kanin måste till vet nu, och du inte hunnit spara mer än en månad så blir det lite knivigt.

Oh no, not the Jello!

Fridaaaa
1

#15 Ja det blir det ju.
Försäkringarna har ju en viss väntetid med innan de går in, ialla fall på hund och katt om djuret är över 4 månader innan de försäkras, 21 dagar är det, vet inte dock hur det är med kanin?

notthejello
0

Det är 20 dagar även på kanin. Men förhoppningsvis så har de flesta framförhållning och tecknar försäkringen innan man fått hem djuret, så att försäkringen gäller när när kaninen är hemma. :)

Allt detta jag tagit upp tycker jag är ens ansvar som djurägare, oavsett vilket djur man har.

Oh no, not the Jello!

Fridaaaa
0

#17 Alla skaffar ju inte kaninunge 🙂
Oavsett, är det viktigt att ha råd att ta sin kanin eller då djur, till veterinären oavsett om man försäkrar eller inte. Lika ansvarsfullt vilket som 🙂