Honor bra för inomhus?
Jag tror min kastrerade hankanin på snart 1 år är ensam om dagarna och skulle behöva en kompis. Han är inomhus, men jag har hört att man inte bör ha hankaniner tillsammans och att honor inte alltid är så rumsrena. Stämmer det? Vet någon vad som är bäst? Har någon av er två kaniner inomhus?
Alla mina honor genom åren har varit 100 % rumsrena, hanarna däremot kan lägga några pluttar fel. Så här stämmer det inte iallafall 😉
Samma här, hanarna har alltid varit grisigast :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Jag har två honor inne, okastrerade, fungerar helbra 🙂
Du kan ju kastrera honan också, större chans med rumsrenhet har jag hört
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan man ha en hona, bebis till min kastrerade hane 1 år? De är frigående i lägenheten och har ingen bur i så fall
#4 Hade inte satsat på en som är under 4 månader vid ihopsläppet.
Jag tycker att den bör vara minst 4 månader, så har den större chans att försvara sig om det skulle vara så, samt att man bör inte släppa ihop dem direkt när kaninen kommer hem till dig utan ha dem galler mot galler först några dagar så att de vänjer sig vid varandra så först, sedan ihopsläpp på neutral plats.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vill man ha en "garanterat" rumsren hona så kastrerar man henne också. Vissa tappar lite rumsrenhet när de brunstar.
Sen slipper man ju cancer, humörsvängningar och så om man kastrerar.
Rekommenderar kastrering för hona med, har alltför många gånger varit med om att mina älsklingar har fått livmodercancer/tumörer och liknande:(