Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1152 ggr
john rambo
1

System, bokföring.

Vad för beteckningar använder man vid bokföring vid Avel. Namn, nummer, efternamn, hur ser det ut? Man ska på något sätt kunna se ett nummer hos en kaninunge, och med lätthet spåra mor och farföräldrar fler generationer bak i tiden.

john rambo
0

Hur ser koden ut, och hur läser man den?

[RC1393]
3

Tänker du på öronmärkning? 

Vi utställningsuppfödare måste märka våra ungar, med ring på vänster bakben eller uppfödarnummer i höger öra och individnummer i vänster öra. Individnumrets första siffra är sista siffran i årets nummer (i år är det 4) och sedan vilken kull i ordningen det är för året och sista siffran är vilken individ i kullen det är.

Tex. Jag får en kull i år som är nummer tre i ordningen. Det är 5 ungar.

Första ungen: 431

Andra ungen: 432

Tredje ungen: 433 osv.

I höger öra får de mitt uppfödarnummer.

Dessa uppgifter ska jag anteckna, med födelsedatum, färg, stam osv. och spara i minst 5 år. 

Är man inte ansluten till SKAF så får man väl egentligen göra som man själv vill.

För att få reda på stammen så måste man kolla på uppfödarnumret och fråga Lars-Åke Asp vilken uppfödare som äger det numret och därefter får man lov att runga uppfödaren och fråga och hoppas att uppgifterna finns kvar.

john rambo
0

Tack för svaret. Hade tänkt för personligt bruk, ex vad som ska stå på buren och boken. 4 för år förstår jag. Säg att tre honor får kull samtidigt, på natten så väljer man själv då vilket nummer man sätter på kullen. Tre honor får normalt 12 kullar om året, varje 4 gånger, om jag läst rätt. Exempel då. 4121 4122 4123 4124 4125 På sista kullen det året.? Om man tar det vidare. Ex. Hane 4123 - Hona 4111 Får kull exempel. 511 512 513 514 515 Skriver man på buren till den kullen Fader 4123 Moder 4111. Kan man märka i örat med spritpenna, om man sätter ihop två, tre kullar, för att inte blanda ihop dessa? Eller bättre med bläckpenna?

john rambo
0

Är det kod även för färg och stam, eller hur ser det ut?

john rambo
0

Ser nu att man kan förbättra systemet genom att sätta en bokstav i stället för siffra. Till exempel. 4 år, kull k i stället för 11. Individ 3. Väldigt sällan det blir över 9 st ungar som jag förstår, annars kan man ta bokstav ävendär för säkerhets skull. Exempel. 4KA 4KB 4KC 4KD 4KE

[RC1393]
0

4 ungar per år och hona är väldigt många, 1-2 max.

Man märker kaninerna med märktång hos veterinären, ska man märka hemma är det ring som får användas men det är inte att rekommendera. 

På buren behöver man inte skriva något alls, kanske om man föder upp yrkesmässigt för produktion. Jag har inte 100-tals kullar om år så jag har inga problem att skilja på vilka ungar som hör till vilken kull och är efter vilka föräldrar, men jag har burkort för skojs skull och där står det kaninens fullständiga namn och föräldrarnas fullständiga namn, några märkningar tar jag inte med.

Det du skriver i #5 får du lämna som förslag hos SKAF istället, vi som är anslutna till SKAF måste märka efter deras system om vi vill ha utställningsgodkända kaniner. Tror de bytte system för knappt 10år sedan så jag är tveksam till om en förändring är aktuell igen. Ser inga problem med den typ av märkning som sker idag.

john rambo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du har förmodligen skrivit fel och menar 1-2 kullar per år, inte ungar. Vill nog inte ha namn på mina kaniner om det finns bättre sätt att skilja på dom. Har inga utställningskaniner, så det är inte aktuellt med SKAF för min del, tänkte mest på ett användbart och enkelt system för egen del. Och är väldigt nöjd med det "förbättrade" SKAF systemet. Fattas bara en markering att skilja på hona och hane. För närvarande ser det ut så här. Kaninerna heter 1,2,3,4, shwartz, 6 och 7. Har försökt göra det så enkelt som möjligt.

[RC1393]
0

#7 Haha, jo precis, blir fel av bara farten!🙂 Nej men vill man att djuren ska hålla så ska man vara så snäll med dem som man kan. 4 kullar per år så måste du ju para om dem efter varje avvänjd kull, utan vila emellan. Tror inte en sådan kanin kan leva särskilt länge eller vara så produktiv, en utslitet avelsdjur har lätt ihjäl ungar om den inte orkar.

Nä, har man för egen del så spelar det ju ingen roll, plasta in små papperslappar och sätta upp på buren, använd whiteboardpenna och skriv utanpå så har du ju exakt vad du har för djur där inne. Rekommenderar att hålla könen skilja (och hanarna skilja från varandra) redan från när de skiljs från mamman, då behöver du inte ha någon könsmärkning heller.

Annars kanske det går att göra som personnummer, jämn siffra för honor och ojämn för hanar?

john rambo
0

Har 2 okastrerade hanar ihop, snart 6 månader är dom, bröder. Än så länge går det bra, tänkt ha dom ihop så länge det går eller det blir dags att betäcka en hona. Hane eller honamärkning, blir etta eller tvåa då. Eller x och y. Eller x för hona och hane inget, blir nog minst onödiga bokstäver då.

john rambo
0

Så här. 3AA IA 3AB IA 3ACXIA 3BAXHA 1AA K 1BAXK 1BBXK Översättning År, kull, individ, hona/hane, månad, födelsedag. Varje nummer är unikt och innehåller en mängd info, på minimalt utrymme.

john rambo
0

Det här är nog mest lättläst om man ska hålla register. 30901AA 30901AB 30901ACX 30801BAX 10101AA 10101BAX 10101BBX År, månad, dag, osv.

john rambo
0

Register i data, är lättläst så här, så ser man även när det är dags att väga kaninen. (inom parantes är tatuering eller ringnummer.) 130901AA (3AA) 130901AB (3AB) 130901ACX (3ACX) 130801BAX (3BAX) 110101AA (1AA) 110101BAX (1BAX) 110101BBX (1BBX) År,månad,dag,kull,individ,hane eller hona.

[neptunens]
3

Åh herre vad krångligt..😛