Kanin+höns
Hej! Nu har jag kollat överallt efter svar på denna frågan. Men överallt har jag hittat olika svar. Det jag söker efter ör om man kan ha kanin och höns i samma rum. Det är en stor vägg emellan, endast en liten dörröppning som man kan se varandra igenom. Så jag undrar om ni vet något!:) Snälla, läs hela innan ni kommenterar.
Beror på. Jag är sådär till att ha så pass nära igentligen då höns avger ett "damm" som inte är så bra för kaninernas luftvägar, så beror på hur rummet ser ut? (din beskrivning säger tyvärr inte så mycket om det).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 det är ett stort rum med en vägg i mitten. Sedan är det en halv vägg (som ska göras om till dörr ifall vi ska flytta kaninerna dit) jag är ganska dålig på att förklara, men det är ungefär hur det ser ut. Tack för svar förresten!:)
Damm är ett problem. Vissa sorter av coccidios går mellan fågel och kanin, och i stort sett alla höns bär på cocci.
Cocci är en parasit som lever över ett år i marken och kan orsaka avmagrande, lågt immunförsvar osv, eller plötslig död beroende på sort. De flesta kaniner bär det och det bryter upp om de har det skitigt ( = utsätts mer för de ägg som ligger och kläcks i avföringen) eller får nedsatt immunförsvar. Många kaniner är sjuka i levercoccidios utan att det märks annat än vid slakt (fläckar på levern är ibland enda synliga tecknet) eller att de växer lite dåligt.
Med tanke på coccidios hade jag inte haft kanin och höns ihop. Dock är de flesta arter av cocci art-specifika och hoppar inte mellan fågel och kanin. Jag vet en del personer som har dem ihop utan problem. Speciellt om de inte kommer åt varandra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Mellanrus kanin och dvärghöns fungerar fin fint:)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#4 Vad skulle vara skillnad på mellanrudskanin jämfört med andra kaniner.
Nej att hålla kaniner med höns på samma yta är inte lämpligt.
I samma byggnad, ev, om de är en bit ifrån varandra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle inte ha höns på samma yta både pga damm och cocciodos
våra höns besöker ibland "hos kaninerna" eftersom dom är helt frigående men kaninerna bor ju ute, det är ingen direktkontakt och det är sällan
l'm back
Som jag skrev innan så är det som ett stort rum med en tjock ägg i mitten. Vilken gör att dom inte kommer 'röra' vid varandra.
#7 dom kommer ju ändå andas samma luft = hönsdamm
l'm back
#5 nej inget ville bara säga att vi har det:)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Dom bor i en bod som är delad i 2 på mitten. På natten är dom i varsin och på dagen ute i hagen tillsammans.