Tänk efter ditt köp!
Jag skriver inte detta för eller till någon. Bara till de som vill läsa. Man ska tänka efter sitt köp, det ska man. Och kaniner, är ett exempel på det. Kaniner slängs hit och dit på blocket och det finns flera hunda kaniner som letar hem, just nu. Så att köpa en kanin för att man hittade en söt på blocket, är fel. Oftast är kaniner billiga och man kan köpa de för en hundring. Och det är inte lätt, att inte vilja ha en sötis på blocket. Men sötnosen växer upp, ska ha mer mat, och mer plats. Jag kan exempel bli irriterad på små barn där föräldrarna köper en kanin till dem. I början: åååå vad söt!! Efter några veckor: är kaninen visst inte lika intressant Men, så är det tack och lov inte för alla barn. Vissa får sin första kanin i tidig ålder och behandlar den väl. Många köper även kaniner för uppfödningar, utställningar och kanske vill man hoppa med den? Och sen… När man märker att kaninen inte var en bra avelskanin, visst inte fick med stam tavlan eller inte alls var bra på att hoppa- till salu. Ska man köpa en kanin ska man tänka igenom detta ordentligt. Planera, kolla upp rasen, veta vad man "ger sig in i" sätta sig in i att man skaffar kaninen för att behålla den. Det finns alltid anledningar till att man säljer sin kanin. Byta avels-riktning, lägga ner kanin-hobbyn eller liknande. Däremot ska man ha en GOD anledning. Så, nu fick jag skriva av mig ;)
Håller helt klart med, det verkar ofta som att vissa tror att jobbet med en kanin är att lägga in mat någon gång om dagen och förstår inte att det är mer än så… Korkat skulle jag vilja säga. (Förlåt men jag menar det tyvärr)
Jättebra skrivet och så sant!
Kaniner har verkligen en låg status i samhället. Gör mig så ledsen att okunskap hos många, inte alla, gör att de hamnar i kläm.
Kaniner är verkligen underbara djur, med så mycket att lära oss.
Jag tror många använder konsekvenstänkande när de fått hem kaninen och det där att de var gulliga, har gått över lite. De tänker i mån om hur jobbigt det blev för dem för att de impulsköpte en kanin och lägger ut kaninens andra annons. Konsekvenserna av detta, för kaninen framtid, har få i åtanke.
Håller med #1 och #2 till fullo! Kaniner har en låg status och behandlas som gossedjur. Jag har också insett, att man ska ha en god anledning till Att ta en kull. Innan förstod jag inte riktigt det. Men man ska bidra och förbättra sveriges Avel. Man kan inte bara ta kullar, "därför att" eller för att kaninungarna är söta 😡😎
Så tänk efter innan ni tar en kull! Jag själv satsar mot att bli en bra uppfödare och föda upp fina avelsdjur. Jag vill t.ex avla för att få fram nya fina avelsdjur i rasen rex med ett fint temperament. Jag satsar även på att få fram ovanliga färger. 👍
Allvar? Ännu en sån här tråd? Visst är det sant det som säjs, men 2 nya sådana här trådar i veckan? Frasen "tänk efter ditt köp" betyder dessutom att man ska tänka efter man köpt kaninen?
#4 kaniner i fokus är till för att alla ska få diskutera. Jag har väl rätt att skriva av mig?
Självklart! Men det finns nog ca 7 sådana här trådar skrivna de senaste två veckorna, kan ju skriva i dem.. sorry.. har nog vaknat på fel sida idag..
#6 det är ok
Jag tycker många trådar återkommer, samma frågor. Men somliga kanske är nya på forumet och inte vill söka upp gamla trådar, andra kanske vill ha en egen inriktning på ett liknande ämne.
Jag ser forumet som ett ställe där man kan vara kanintokig med likasinnade samt lära sig, och för att göra det måste man fråga. Förlåt för lite OT! 🙂
#3 Jag håller helt med. Verkar vara många som vill ta en kull för att de är så söta. Och visst är de det, men det är som du säger, att det är inte det Avel går ut på. Jag tycker kaninerna är minst lika söta när de flyttar hem till en, blir en del av familjen och växer upp. De är underbara, oavsett storlek och ålder!
#8 words 👍