(S) Gotlandskanin
Hej! Jag startar en ny tråd, denna gång… Kom ihåg, JAG är säljaren. Då jag känner att min lilla tjej här hemma inte får den tiden och kärleken hon behöver inser jag att det är dags att hitta ett nytt hem åt henne. Lucia är en renrasig gotlandskanin på snart 8 månader. Hon är livlig och mysig. Hon kan vara lite svår i buren och tycker sådär om att bli hållen. Men en hur go tjej som helst, det är hon!! Lucia föddes på en gård och där bodde hon i 8 veckor innan hon kom till mig. Jag har en hane innan dess och jag känner att båda får mindre tid nu. Jag trodde att jag skulle hinna med båda… Men tyvärr känner jag att Lucia förtjänar något bättre! Hon är hur fin som helst och passar bra till kel eller Avel. Lucia är vit med viltfärgade öron. Hon har språng i benen och gillar och hoppa!! Jag har funderat på att hoppa med henne men det har inte blivit av. Pris & saker som följer med: Lucia får med sig sin mat skål, vatten skål och lite små leksaker. Hon har inte genbank. Lucia finns att hämta i södra Skåne. (Pma för mer info) Jag säljer min pärla för 200kr Jag hoppas att hon får ett nytt hem då hon behöver komma till sina nya ägare så snabbt som möjligt. Lilla hanen Dumle som inte är kastrerad stressar henne en aning. Jag ber er, inget OT. Vill ändats att folk med intresse för henne kommenterar. Hör av er vid intresse! Med vänlig hälsning, Hanna
Mvh Hanna.
Putt
Mvh Hanna.
Hon är inte rexpälsad, eller?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#2 hej Linn! Nix, hon är renrasig gotlandskanin :)
Mvh Hanna.
#3 okej, (atans) då är jag tyvärr inte intresserad:( pappa är allergisk emot vanlig. Men håller tummarna på ett bra hem ändå!
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#4 det brukar inte vara någon skillnad. Rexar är inte mindre allergi framkallande :) Hon är fortfarande till salu
Mvh Hanna.
#5 jopp han tål rex men inte vanlig:(
Putt. Lille tjejen behöver ett nytt hem, sänkt till 150kr
Mvh Hanna.
#5 För mig funkar det också med rex (är allergisk) ;)
MVH/ Kaninerna och Ägarna
#8 aha.
Mvh Hanna.
hon är verkligen jättefin men jag har också en okastrerad liten kille här hemma så det skulle inte direkt vara någon förbättring för henne.
#10 synd. ): lilla Lucia behöver verkligen ett hem!!
Mvh Hanna.
Finns hon kvar?🙂
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
#12 lilla älsklingen är kvar ja :) Nu kan man få min sötnos med bur för 300kr
Mvh Hanna.
Putt för sötnosen!
Mvh Hanna.
finns hon kvar så tar jag gärna henne? :)
#15 älsklingen är kvar :)
Mvh Hanna.
Hur mycket ska du ha för henne? jag tar gärna henne i slutet av februati om de går bra :) om du inte ångrat dig
#17 hon är kvar :) jag kan hålla henne till mitten av februari till dig Skicka ett pm så pratar vi mer om pris
Mvh Hanna.
Hon behöver ett hem, akut
Mvh Hanna.
Lucia söker fortfarande ett hem!
Mvh Hanna.
Putt. Nu behöver Lucia AKUT ett nytt hem. Har ingenstans jag kan ha henne. Hon kostar nu bara 200kr ink buren om man vill det. Ingen som vill köpa sötnosen?
Mvh Hanna.
vf blir det akut nu? Varför köpte du en kanin från första början om du inte har plats nu? för om du nu inte tänkt sälja henne så skulle du fortfarande inte haft plats eller hur?
No hate, bara mina åsikter.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
17 januari "Då jag känner att min lilla tjej här hemma inte får den tiden och kärleken hon behöver inser jag att det är dags att hitta ett nytt hem åt henne."
Så detta var bara istället för att fint skriva att du är "allergisk"? För nu var det ju inte Lucias bästa som var i centrum längre, utan du vill ju bara bli av med henne. Platsbrist? Eller var det att hanen stressa henne? Eller var det att du inte hade "tid" för båda? Känns lite som hittepå alltihopa.
Jag hoppas för kaninens skull att hon faktiskt får ett vettigt hem, med en vettig ägare…
#23 håller med dig i detta faktiskt.
Ts, platsbristen skulle kommit i alla fall, varför köper man en kanin då?
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Jasså, NU e det akut?
Jag tror såhär:
Du och din kompis ville avla. Hon hade en hane och du skaffade dig en hona, första bästa du kunde få tag i. No offence.
Sedan när ni tänkte avla och ingen stöttade er i ert belsut(tack gode gud att det inte blev av något med "uppfödningen"🥵) så har du inte längre någon nytta av henne och vill bara bli av med henne.
MEN gud nåde den som vill använda henne till KÖTTavel?😂
Jag håller med #22 & #23, platsbristen finns ju inte, du har ju en bur åt henne? Och ifall det HELT PLÖTSLIGT skulle bli platsbrist, varför ens ta hem henne ifrån första början?🤔 Du borde ju ha förutsett att platsbrist kan ske? Eller?
Din hane borde väll ha stressat henne längre än tills aldelles nyss, när eran "uppfödning" bara 'råkade' läggas ner, så händigt till PRECIS innan du plötsligt inte hade plats för henne?
Bullsh*t.
Jag var mer villig att ta henne, men jag tror att du behöver inse konsekvenserna av ditt handlande.
Här hade hon kastrerats & fått gå med mina 3 andra niner, men hon tycks inte må dåligt hos dig, hon är inte stressad & du har knappast platsbrist då du & din vän laddade för Avel?
Och så otrevlig du varit i andra trådar vill jag inte ha dig på halsen ifall jag skulle tagit emot henne.
Nejtack, det finns andra kaniner i större behov av hem än Lucia, som jag hellre tar in.
Sorry.
Nu räcker det. Jag älskar Lucia! Jag är inte allergisk eller något. Jag hade ingen aning om att Lucia inte skulle få riktigt plats hemma hos mig. Tyvärr är hon stor och ska jag köpa en större bur tar jag upp hela mitt rum. Och dumle min andra kanin vill jag inte kastrera, då jag ska börja ställa ut honom. Lucia får inte den tiden hon behöver hos mig. Antal läxor och sysslor har ökat. Och hon får ett bättre hem. Jag vill det. Hon förtjänar det. Så lägg av med ert beteende. Ta detta via pm och sluta förstöra tråden. Jag, jag jag blir ledsen. Och se. Förstår jag att ni inte menade det så, men JAG tog illa upp. Och hittepå är det inte. Hon behöver ett nytt hem! :)
Mvh Hanna.
#25 Words, kunde inte sagt det bättre själv ;)
#26 VI förstör inte tråden, det vi skriver är relevant till tråden. iFokus finns för att kunna diskutera, vi diskuterar inget annat. Om du inte viste om du hade plats? varför köper man då ett djur som självklart kommer ta plats? Det du skriver är att du köpte henne utan att ens veta om du kunde ha kvar henne?
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#26 Normalvikt för Gotlandskaniner är 3-4 kg. Det visste du väl när du köpte dig en gotlänning? Sånt kollar man ju upp. Du sa ju dessutom att hon var liten för rasen, så en 120*60 bur duger säkert gott & väl så länge hon får komma ut.
Behovet av en stor bur är uppenbarligen inte så stort eftersom du kan tänka dig att sälja henne tillsammans med hennes bur = köpare som inte vet bättre kommer fortsätta förvara henne i en "för liten" bur.
Skaffar man sig ett djur så måste man räkna med att saker kan hända, att man i skolan exvis får mer läxor ett tag.
Men om du nu har en bur, som får plats, och det bara är att du fått mer läxor och liknande som är ett problem - ja, då är det inte så akut. Varför då stressa på det? Riskera att hon hamnar i ett mindre lämpligt hem… Du verkar ju inte ha någon akut situation precis.
Om fler föräldrar sagt NEJ till sina barn och sagt ifrån tidigare så hade fler kaniner sluppit bli slit&släng djur. Tacka vet jag att mina föräldrar var förnuftiga och satte en rimlig maxgräns för antal kaniner, och att de vid behov ställde upp och tog hand om odjuren åt mig. Som när jag hade prov och liknande. Skaffar man sig ett djur så får man ta ansvar för det, en kanin lever i 10 år. Råder dig att göra dig av med din hane också och skaffa dig en guldfisk. Säkert ett bättre alternativ…
#27 så det du säger är att ni skiter i om jag blir sårad??
Mvh Hanna.
#29 vi skriver inget för att såra dig. Saningen gör ont eller hur? Om man inte kan ta kritik så ska man inte skriva på en sida för diskutioner. Så är det bara.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Ni som gör heå ledsen… Klart det inte är illa menat. Det är fel, fel att köpa en kanin som man snabbt gör sig av med. Men är det inte heås känslor som räknas? Räcker det inte med att tillrättavisa en gång?
#31 I detta fallet så är det så att folk (inklusive jag) blir upprörda när folk behandlar kaniner som gosedjur. Bara att göra sig av med. Inget seriöst överhuvudtaget. När man skaffar sig ett djur så skaffar man sig ett åtagande, och det är att ge sitt djur ett bra liv dess livslängd.
Visst, saker KAN hända. Men i detta fallet så har Heå helt enkelt bara tröttnat på honan, när hon inte kunde "avla" på henne så försvann helt enkelt den enda anledningen till att ha en hona. Lucia är inte ens året gammal, det är hemskt att folk skaffar sig djur och sen dumpar dem på första bästa, på så kort tid. Visst om någon faktiskt BLIR allergisk, eller om man ska flytta till ett boende som inte tillåter djur. Men i detta fall så har Heå tid och energi för en kanin, en kanin till tar inte så mycket tid.
Om hon planerat sitt köp så visste hon också hur stor rasen blir, och därmed hade hon kunnat avstå redan innan köp.
Jag vill att djurarten kanin ska få högre värde, det ska inte vara så lätt att skaffa kanin. För uppenbarligen är det ju många som inte fixar det åtagandet. Som Heå i denna tråd.
tycker också att det är lite väl mycket skitkastning här. nog att ni tyckt att TS gjort fel, men ni säger er vilja kaniners bästa men säger samtidigt att ni inte kan tänka er ta emot kaninen bara för att lära TS en läxa? vad vinner ni eller kaninen på att vara dryga?
#32 Amen
#34 det var ju töntigt Ska inte lägga mig i. Du vet att du gjort fel
#35 Jasså, jag e den töntiga?😂
Har du några fler sånna så ställ dem på samma ställe😉
#36 nejdå. Tyckte bara att kommentaren var onödig.. (Och lite komisk)
#37 Det ända onödiga här är hur kaniner behandlas som mjukisdjur.
Hela KIF har blivit övertaget av småbarn & sånna här "akuta" situationer uppstår oftare än nödvändigt.
Onödiga kommentarer tas i PM. Håll tråden fri från OT!
/Admin
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com