Chinchilla och kanin
Vet att vissa kan ha marsvin med kanin ihop, jag har själv haft det. Men hyr är det med chinchillor och kaniner? Har tre chinchilla hanar i en stor bur och sambon kom på iden om de kunde gå ihop med min kanin. (Deras bur är större och står inne, hon ensam ute). Jag sökte runt och kunde bara hitta att "nej det går inte för de äter helt olika mat, har olika dygnsrytm blabla" men våra chinchillor äter EXAKT samma mat som min kanin och de är ju båda nattaktiva?? Tvivlar på att hon sparkar ihjäl dom, aldrig sett en kanin sparkas liksom. Hon är väldigt lugn och snäll annars och verkar inte så brydd. I så fall är det om chinchillorna blir rädd. De har iaf det lättare att komma undan eftersom det är en stor stock med grenar och plankor som dom kan hoppa upp och klättra på. Vill ha henne inne men har ingen plats för henne där av tanken
Att ha marsvin och kanin ihop är inte att rekommendera av många anledningar, inte ens om man har minst två marsvin.
En kanin kan lätt råka sparka till marsvin utan att mena det.
Nja rekommenderar inte att blanda så. Bättre var för sig. Chillorna har ju till exempel sin sand som lätt dammar runt och så också.
Och så är det, det där med maten.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag rekommenderar att inte ha de tillsammans. Man vet aldrig om de börjar bråka och de talar inte samma typ av språk.
För det första så skulle jag verkligen inte rekommendera att ha samma mat till kaninen som chillorna, dom behöver ju olika mycket av olika näringsämnen.
Kanin är morgon- och skymningsaktiva medans chinchillor är, som du säger, kvällsaktiva.
Både kaninen och chillorna kan ju bli skrämda av den/dom andra och göra något oväntat, till exempel bitas, sparkas, hoppa på, etc. Även om chillorna kan gömma sig så är det väl knappast bra om dom är rädda och kaninen kan ju inte gömma sig för chillorna.
Chillor är ju väldigt "studsiga" djur så kan lätt råka skada kaninen och kaninen är ju mycket större så kan råka skada chillorna.
Så jag skulle inte rekommendera att ha dom i samma bur, har ju själv samma djur som dig men då har chinchillorna en egen bur medans kaninen är frigående så dom kan "hälsa" på varandra genom gallret men inte mer än så.
De äter båda krafft groov och det har jag blivit rekommenderad av både kaninägare samt chinchillaägare därför äter de lika. :) Okej :)