Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 877 ggr
MsSallylover
1

Vanvårdad kanin?

Mina grannar har en kanin och ett marsvin som bor tillsammans, vilket jag vet inte är bra. grannarna har haft dem i kanske 3 år, och på den senaste tiden har de vad jag sett inte haft något intresse alls. Jag vaktade även djuren för senast kanske 1,5 eller 2 år sedan, och då visste jag inte så mycket om kaniner. Men då såg jag iallafall att djuren har fri tillgång till gnagarblandningar, och jag tror att kaninen är överviktig. Förra sommaren hade kaninen öven diarré, men jag vet inte om hon fortfarande har det. Just nu är jag inte säker på om de har kvar djuren, för de brukar på inne i garaget på vintern.

Grannarnas barn, som djuren tillhör, är vänner till oss. Min syster lekte mycket med dem tidigare, men nu på senaste tiden har det blivit mindre och mindre. De har det även ganska jobbigt i privatlivet, så jag vill inte göra det jobbigare för dom. Men jag känner att det kanske skulle vara en börda som skulle lyftas från deras axlar om jag kunde ta kaninen… Men jag vet inte om mamma och pappa skulle gått med på det, och hur jag skulle gå till väga? 

Snälla kom med åsikter, tips? och råd, för detta gnager inom mig! 

Jag ber alla som har något att tycka och tänka att kommentera, det skulle betyda väldigt mycket för mig!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

[silkesnosen]
1

Jag tänker ju spontant att du bör ta båda, annars blir ju marsvinet ensamt. Jag hade både och tillsammans när jag var liten, men marsvinet hade ett hus som bara den kom in i om den behövde komma undan, men de trivdes ihop. Alternativt att du finner en annan kompis till marsvinet. Du får fråga lite försiktigt hur det är med djuren.

MsSallylover
0

#1 Ja, men jag har ingen erfarenhet utav marsvin. Och man ser nästan aldrig ägarna nu för tiden, och det känns lite dumt att gå dit och knacka på bara för att fråga hur det är med djuren…

Sussi Sörensen
0

Bra att du skriver om ditt dilemma och hur du känner det. Är ingen expert på något av området men jag resonerar så här:
Prata med dina föräldrar och framför allt - gå på din magkänsla!
Marsvinet och kaninen är förmodligen vänner och har då trygghet i varandra och i sin relation. Att sära på dem i synnerhet p g a flytt är nog synd. Enklare för dem om de flyttas tillsammans samtidigt.

Är du orolig för att du inte skulle "klara av marsvinet" så försök ta reda på så m k t fakta som möjligt ex precis som du gjort nu, skrivit och bett om reflektion på denna sida och det finns säkert en marsvinssida med här på iFokus.
De lever inte lika länge om jag förstått det hela rätt så oavsett kommer den troligen att "kila vidare" tidigare än kaninen. Leta efter böcker på biblioteket och andra ställen och läs.

Familjen: de får ta ansvar för sina relationer och orsaken till vad som är deras problem. De kan välja hur de ska förhålla sig till saker och ting där de troligen är så upptagna av sina problem, att de i "sitt eget", medvetet eller omedvetet, "glömt bort djuren". Utgår från att de får mat och vatten… Djuren har inget val. De är hänvisade till att vänta på att de är färdiga med sitt…men det kan ju kanske ta tid där djuren har kortare livstid…

Köp något som är gott till djuren, knacka på och ange anledning till detta att du hittade (djurgottorna) i affären och tänkte att det kunde vara gott för de små…:-) Förhoppningsvis släpps du in och kan se hur de har det. Fråga om ditt och datt så de förstår att du är intresserad av dem ja djuren då alltså…;-) Gör det några gånger och se vad som händer… Om de anförtror dig något om vad som händer i deras familj kan du alltid (om allt är förberett med föräldrar och plats) erbjuda dem avlastning eller hjälp med djuren tills det ordnat upp sig för dem alt ta över dem för att avlasta.
Någon annan som har någon annan idé så delge dem. Hoppas det ordnar sig.

Mvh

S

MsSallylover
0

Putt, läst 149 ggr och två svar…

Victorica
0

Jag tycker att #3 gav ett bra svar. Det känns ganska smidigt utan att vara på :)

Veronica

Fridaaaa
0

(Inte läst övriga kommentarer)
Marsvin ska bo minst två stycken.
Och låter inte som bra djurhållning. Hade pratat med dem och bättrar de inte sig hade jag lagt fram förslag att ta hand om dem, annars anmälan till länsstyrelsen om de inte lyssnar och ändrar trots att de fått info

Marsvin är inte så svåra:
- Ska bo minst 2
- Fri tillgång till hö och vatten
- C-vitaminrika grönsaker varje dag
- Vissa behöver kraftfoder: Havregryn går bra, vissa sorters pellets.
- Måste bo inne vintertid.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.