Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 594 ggr
Snöflinga
0

Utekanin på vintern

Det är första vintern nu som jag har en utekanin så jag har lite frågor.

Hur ofta brukar du byta vatten? Det fryser ganska snabbt nu när det är några minusgrader.

Hur ofta och länge kan man ta in kaninen? Vi är inte alls ute i trädgården nu. Går bara ut och matar och så städar och pysslar lite nån gång i veckan. Vill ta in kaninen så att den får sällskap, men efter  kanske 10 min är han varm om öronen, så jag tror det är bäst att han får komma ut igen.

Är din kanin inne i sitt hus när det är kallt? Vi skaffade en bur på ben med massa halm i för att han skulle klara kylan bra, men han är helst ute i hagen hela tiden, dag som natt om han får.

Henni-Chan
2

Jag har alla mina kaniner ute året om. De bor i en kaninbod men den är enbart isolerad så att den håller fukt, vind och blåst ute. Det är fortfarande lika kallt som det är utomhus.

Jag skulle inte förslå att du tar in kaninen allt för mycket. Helst ingenting. Jag brukar klä mig efter väder och därefter gå ut och busa i snön med mina kaniner. Antingen lösa, i koppel eller släpper ut de i hagar. Har kaninen vinterpäls är det inga problem med varken kylan eller snön. Så länge den har tillgång till ett eller fler ställen där den kan få sitta i en torr och isolerad miljö t.ex. bolåda i hagen eller att du tar in den efter ett par timmars utevistelse.

När det kommer till vattnet byter jag/fyller på kaninernas vattenskålar ett par gånger om dagen. Innan jag åker till jobb/skola, när jag kommer hem, en gång innan middagen och sen till sist när jag kvällsfodrar. Det är lite pyssel så här års men det är det helt klart värt :) Det finns även de som har börjat använda elektroniska vattenautomater, där vattnet inte fryser. Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av dessa.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Fridaaaa
0

1. Byter vatten 2-4 gånger/dag. Enbart skål på vintern.

2. Tar aldrig in, inte bra med temperatursskillnaderna.

3. Ja bur på ben är det lag på att man ska ha vintertid. Mina kaniner är ute i hagen när jag tar ut dem där, de har ingen till sin bur. Men tycker de sitter inte så mycket i husen/under sitthyllorna. Rör på sig en hel del.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mli.H
0

Jag byter vatten så ofta jag kan om jag ser att det är fruset. 

Så länge din kanin har vinterpäls så klarar den vintern bra. En kanin med vinterpäls kan klara mellan -20 c till +10 c. Alltså är det inte så bra att ta in kaninen. Man kan ta in kaninen om skillnaden mellan temperaturen inne (som brukar vara runt +20) och ute är max 10 c.

Jag har också en kanin som går ute hela tiden :)

moomiis2
0

Jag hade kanin som var ute året om och jag bor i allra högra Lappland så här kan det bli uppåt -40 grader. Det var ute hela tiden men hade ett litet ställe vars det var isolerat där dem kunde värma sig i där det blev kanske om det var -40 så var det cirka -25 och vindstilla men sällan det är så kallt oftast uppåt -25 grader. Jag böt vattnet ca två-tre gånger så.