Frågor om kastrering
Hej! Jag ska kastrera 2 hankaniner så snart som möjligt, men har hört att man inte ska kastrera de på sommaren, men går det bra i april?
Ena kaninen är bara 2 månader, så jag måste vänta ett tag. Vilken ålder rekommenderar ni att man ska kastrera som tidigast?
Och sen har jag en till fråga. Om jag skulle kastrera en hankanin som är 11 månader, går det att sätta ihop honom med en 2-3 månaders unge och en vuxen honkanin? Och sen efter ett tag sätta ihop den 2 månaders hanen med hans syster som också är 2 månader?
Ja det går bra.
Anledningen till att man inte bör göra det på sommaren är pga höjd risk för infektioner mm.
Så fort kulorna trillat ner ordentligt så tja från 5-6 månader beroende på kaninen skulle jag säga.
Den vuxna går bra, kön på ungen? Jag brukar inte sätta ihop kaniner som är under 3½-4 månad med en vuxen, är båda under det är det en annan sak. Vill att de ska ha chans att kunna försvara sig mm.
Stor yta är A & O! Hade inte haft under 3 kvm till tre kaniner.
Man ska vänta 4-6 veckor efter kastreringen innan man sätter ihop dem. Antar att de är lika gamla eftersom de är syskon? Går bra efter 4-6veckor då efter kastreringen 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej tack så jätte mycket!