Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5466 ggr
Ninwe
2

Vanligt med tratt efter kastrering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag kastrerade min kanin Nemo i måndags. Han ska nu gå med tratt i två veckor, för att inte kunna komma åt såren. 

Är det vanligt att kaniner får tratt efter kastrering? Hur länge i så fall?

Mvh, Ninni 🙂

Hälsningar,
Ninni :-)

Fridaaaa
0

Jag fick det men hade det av mycket på dagen, de har svårare att äta och dricka med tratten på. Men hade bara den första veckan.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ninwe
0

#1 Ok, men sa de att du kunde ta av den då? För till mig sa de att om jag tog av den så skulle jag hålla stenkoll. Jag har löst det så att han kan äta och dricka ändå, men han kan ju inte tvätta sig ordentligt och liknande.. Han kan dessutom inte äta upp sin blindtarmsavföring.. 😐

Hälsningar,

Fridaaaa
0

#2 De sa att jag skulle ha den så mycket som möjligt bara. Dumle fick de inte ens på tratten haha han var inte så snäll mot veterinären 😉
Men de sa det att man behöver ha koll så att han inte slickade på det.
Gissar att du med gjort hos Ronneby veterinär?

Ninwe
0

#3 Ja 😉

Hälsningar,

Fridaaaa
0

#4 🙂 Jag hade det som sagt bara första veckan, inte mer. Och utan då på dagen när jag var hemma, hade koll på honom då, underlättade för honom 🙂

Ninwe
1

#5 Ok, men de sa att jag helst inte skulle ta av den, och om jag gjorde det skulle jag ha stenkoll, så antar att den var rätt viktig.. 😐

Hälsningar,

zezagena
1

Tratt?! verkar konstigt, vilka stygn har de använt? Kastrerat 3 hanar 1 hona utan trattar, gick hur bra som helst, stygnen löser upp sej själva o läker på nolltid😉

proxima
3

En veterinär som sätter tratt på en kanin skulle jag beteckna som okunnig på kaniner. Precis som du säger får kaninen mycket svårare att äta och en kanins mag- och tarmsystem är gjort för att hela tiden vara igång, annars finns stor risk för förstoppning! En kaninköpare till mig höll på att mista sin kanin just för att veterinären satt tratt på den, slutade med ett dygn på djurdjukhus med dropp pga uttorkad kanin…

Mina hanar har aldrig fått tratt vid kastration och ingen av dem har bitit i stygnen, vilket jag förmodar man är rädd för.Jag skulle aldrig våga ha tratt på en kanin just eftersom man hämmar deras naturliga, livsviktiga, ätmönster.

Fridaaaa
1

#7 De använder inte stygn på den kliniken. Det är "limmat" eller vad man ska säga?

#6 Ja de sa till mig att det är OK som jag skrev om man har koll 😉 Men var svårt för Dumle att äta med den på från skålar och höet. 

#8 De är inte okunniga på kaniner där, själv varit där med både kanin och marsvin. Nöjd med dem. Hanen jag kastrerade var på sitt mycket om inte jag höll koll = inte bra.
Man måste ju ha koll så att kaninen får i sig det dem behöver givitvis.

alvis112
1

Man ska inte ha tratt efter kastration på kaniner. Inte bra för dom….

Fridaaaa
1

#10 Inte bra om kaninen slickar på det heller.
Och finns inget "ska", se svaren ovan 😉 Beror ju på…

alvis112
0

#11 Nej då det finns inget ska ;) Menade bara att kaninen får svårt att äta och för vissa har tratt varit en dödlig utgång :(

Fridaaaa
1

#12 Fast då är det ju inte så ansvarig ägare anser jag om den har dödlig utgång. Sunt förnuft och kolla så att kaninen får i sig det den behöver osv. Som sagt, jag hade bara det på min när jag inte kunde övervaka, skönast för honom. Han var på såren mycket = inte bra. 
Så beror ju på kaninen med, eftersom det inte är bra heller för den att slicka på det  heller :/

alvis112
0

#13 ja det var nog oansvariga ägare :/ Bra att du övervakar och gör det som känns rätt :) Lycka till med ninen!

AkaiTsuki
0

Hade ingen tratt på Akkio och läkte lysande! 

Kaniner måste ju tvätta sig också, de når inte med tratt, tänk och själv inte duscha på 2 veckor, bueh. 🙂

//Joanna

Underbarn
0

Aldrig varit med om att kaniner (3 egna, 3 jag känner) behövt tratt. Där emot min hund fick ha det men han vantrivdes så enormt i den så jag tog bort den så fort jag var med han (i princip jämt) och höll koll så han inte slicka sig. Gick jätte bra utan den ;) slapp se hans ledsna valpögon och höra pip och gnäll

Sixtenblixten
0

Min hona jag tog kejsarsnitt på fick ha tratt då hon försökte dra av sina stygn min hane som kastrerades behövde ingen då ja han inte brydde sig!

ninen DH
0

Alldrig på de 3ggr jag har kastrerat eller när min kompis kaniner kastrerats har jag hört att dem ska ha tratt eller ens tänkt på att dem kanske ska ha… Jag förstår inte riktigt om tratten gör så mycket nytta för den ser inte precis bekväm ut. Men jag måste säga att han är himla söt :-*

Ninwe
3

Han har inga som helst problem med att äta varken hö eller pellets. Numera får han springa en stund utan tratt varje dag så att han kan tvätta sig. :-)

Hälsningar,

Delilah81
0

Min kanin fick ingen tratt efter kastreringen, har aldrig hört att de fått det.

ninen DH
0
Boschkis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De hankaniner jag kastrerat har varken fått tratt eller stygn.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Fridaaaa
1

Som sagt, de på den veterinären är bra för övrigt och hade inte hanen jag kastrerade där haft krage i perioder första veckan hade inte det blivit bra då han slickade mycket på det.

Och finns inget "ska inte".

Boschkis
0

Vet inte om du svarade mig nu #23 men de är säkert bra på den kliniken, vad vet jag. Tror vi nog bara är många här som är förvånade då det inte verkar höra till vanligheterna att de får tratt vid kastration. Jag personligen skulle inte vilja ha tratt på mina kaniner men å andra sidan har de hanar jag haft aldrig hållit på och tvätta såret heller.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Fridaaaa
0

#24 Nej svarade inte dig, hade skrivit ditt nummer i så fall 🙂
Ville bara nämna det allmänt eftersom vissa här verka tycka att den är dåligt, utan att ens varit där, så ville säga hur det ligger till 🙂

pernillaoscarsson
0

En undran bara, har inte kastrerat någon kanin så kan inte säga vad som är rätt eller fel. Men enligt många verkar det vara "fel" med tratt. Varför väljer veterinären då att limma ihop såret istället för sy? Är det bättre med limma? Veterinären måste ju också veta att kaninen kanske får problem med att äta, dricka och tvätta sig så varför väljer de då det alternativet som verkar försvåra kaninens tillvaro? Säkert kunniga veterinärer eftersom ni går dit med era djur men undrar bara :P Självklart har man som ägare ett stort ansvar att se till så att kaninen får i sig det den behöver, men kan vara svårt att hänga över kaninen 24/7 i två veckor. Många som jobbar och går i skolan stora delar av dagen och det kan ju vara smått lidande för kaninen att inte kunna dricka som den ska på 8 timmar om inte mer. Som sagt, jag har aldrig haft tratt på mina kaniner så jag vet inte hur mycket det försvårar drickandet och ätandet. Kanske går det ok i alla fall? :P

Boschkis
0

#25 Tänkte eftersom det stod "ska inte" i min text, men då vet jag :)

Ja en del drar snabba slutsatser men jag tycker i alla fall inte att man kan säga att en klinik är bra eller dålig utan egna erfarenheter. Vad gäller tratt eller inte kan jag inte säga någonting om heller då jag aldrig haft det på någon kanin. Alla veterinärer har ju olika system utan att det ena eller andra behöver vara bättre. Kan tänka mig att har man en kanin som är på såret väldigt mycket kanske det är en fördel med tratt men då ligger det också ett större ansvar hos ägaren att kaninen ändå kan bete sig naturligt och tillgodose sina behov. Vilket för mig skulle vara svårt då jag är borta större delen av dagarna och inte kan vakta över den. Vet inte hur jag skulle göra faktiskt för att se till att den kan äta/dricka/tvätta sig med tratt på men inte komma åt såret :P

Fridaaaa
0

#26 Nog olika metoder där. Hört andra som inte fått stygn heller utan "limmat" eller vad de nu gör. 🙂