Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1966 ggr
Animalgurl
0

Kaninägare

Jo, jag vet inte riktigt hur jag ska övertala min pappa att skaffa kanin?! Liksom hur länge kan en kanin klara sig själv med Hö/mat och vatten? HUR SKA MAN ÖVERTALA HONOM?!!?!! Åååååh. Men min mamma bor i Spanien och jag måste ju hälsa på henne ibland, men vad ska jag göra med kaninen då?? Eller ska jag sluta hälsa på:3 SNÄLLA SVARA

Underbarn
0

Du kan ju inte lämna kaninen utan tillsyn 1-2 veckor om du är bortrest. Du får kolla om någon granne eller kompis elle pappa kan sköta kaninen den veckan. :) en gång om dagen sommartid räcker men vintertid desto mer eftersom vattnet fryser. Om den ska vara ute då :)

djurtok
0

Det finns också kanin pensionat där dom passar kaninen när man är bortsrest :)

För evigt med Gaia

Animalgurl
0

Hur mycket kostar ett kanin pensionat en gång ?

ninen DH
0

#3 det är förståss olika men det är inte helt ovanligt att man hittar för 300-400/veckan, det känns lite dyrt tycker jag… Du har ingen granne eller kompis som kan ta hand om den? Vi brukar ibland köra burarna till min kompis, då vissa är burar är flyttbara och då behöver inte kompisen bo jätte nära ;)

Animalgurl
1

Min kompis har ju kanin och jag kan ha en flyttbar, hon har sagt frivilligt att kunna Ha kaninen men hur ska jag övertala min pappa?? :3

[AnimalLover1]
0

Du ska lova att Du ska ta hand om den eftersom din pappa kanske inte vill. Innan jag skaffade kanin längtade jag såå himla mycket men till sist fick jag en, och jag skulle lova att ta hand om den själv och så, och när jag åkte till Danmark med hela min familj i ca en vecka, frågade jag en kompis om hon kunde cykla hit ca 2 gånger (under 4-5 dagar) och det gick bra, (det var sommar). Men åter till din fråga, att ta hand om en kanin är inte så speciellt svårt, byta vatten varje dag, ge den mat, hö, städa buren ca en gång i veckan. (Jag har min kanin utomhus så jag städar inte så ofta men jag städar toaletten näsan varje dag) jaa hoppas du fick lite tips? i alla fall ;)

Fridaaaa
2

Eftersom du är under 18 år så har föräldrarna alltid huvudansvaret.
Bättre att försöka visa framfötter, plugga på om kaniner mm än att försöka övertala och tjata.

Ang kaninen så finns det som redan sagts, kaninpensionat, men även andra som kan oftast passa men behöver man också veta innan att det finns i närheten.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Animalgurl
0

Tack så mycket! Animallover1- jag ska faktiskt skicka en del av din text till min pappa;)

Fridaaaa
0

#6 Kaniner ska ha daglig tillsyn, så 2 gånger på 4-5 dagar är inte så lämpligt, visst bättre än inget men inget bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Animalgurl
0

Ok

Delilah81
1

Hur gammal är du?

Du ska ju inte sluta hälsa på din mamma pga att du skaffar en kanin, det är inte särskilt genomtänkt. 

Om du inte känner någon som kan passa kaninen, så finns det kaninpensionat.  Olika priser, men det ligger på 25-50 kr/dygn ungefär.

Lämna kaninen ensam flera dagar är inte bra.  Mycket kan hända, vattnet kan frysa om det är vinter, de kan välta omkull vattenskålen, vattenflaskan kan gå sönder (hände mig, och den var inte ens gammal), och så kan kaninen bli sjuk eller skadad och behöva komma till veterinär snabbt.   

Vad har din pappa för anledning till att säga nej?   Visst, du kan ta hand om den och sköta allt helt och hållet själv, men den dagen kaninen måste till veterinär snabbt, eller en summa pengar måste fram omgående (veterinär, medicin, eller i värsta fall avlivningskstnad),  då måste den vuxna personen ta över och vara behjälplig.

Animalgurl
2

Jag är 12. Jag har inte tänkt att lämna den i en veck/a/or själv absolut inte!! Min kompis har haft 2 kaniner och just nu kanin lös då hon letar och hon är frivillig. Jag vet inte varför min pappa har att säga nej, för jag vet att ta ansvar då jag haft 3 hästar!

Delilah81
1

Men fråga din pappa varför han säger nej?   Ibland säger vi vuxna nej av bara farten, utan att tänka efter ;-)

Presentera allt du har, vad det kostar, och vad kaninen kräver för omkostnader,  engångskostnader, och möjligheten till kaninpensionat, och vad det kostar.   

Jag fick aldrig någon kanin när jag var liten ( mina föräldrar var emot att hålla kaniner i bur), men väl en drös andra smådjur.

När min dotter på 11 år började tjata om kanin, så satte jag mig på tvären  först, men så började jag "forska" om kaniner, och insåg att det kanske vore rätt kul ändå 🙂   Älskar ju djur, men är tyvärr allergisk mot både hundar och katter. 

Men jag ser kaninerna som att jag har det yttersta ansvaret för kaninerna, veterinärkostnader och transport till veterinär tar jag hand om, precis som inköp av hö, spån, halm och pellets osv.

Animalgurl
0

Tack!

Delilah81
0

Min dotter ville förresten  ha en kanin, nu har vi sju.

Så kan det gå!